Viisi piinan kuukautta – omaiset ovat yhä vailla vastauksia Argentiinan sukellusvenemysteerissä

Omaiset eivät usko Argentiinan kykyyn löytää omin avuin viime vuonna kadonnut sukellusvene. Listasimme myös muita vastauksia vaille jääneitä katoamisia Suomesta asti.

Argentiina
Omaiset osoittivat mieltään
Omaiset vaativat 15. huhtikuuta Mar del Platan laivastotukikohdan edessä kadonneen sukellusveneen etsintöjen jatkamista.Erkka Mikkonen

MAR DEL PLATA Kymmenien ihmisten elämä mullistui 15. marraskuuta, kun argentiinalainen sukellusvene ARA San Juan katosi jäljettömiin. Mukanaan alus vei 44 miehistön jäsentä.

Muistopäivänä viisi kuukautta katoamisen jälkeen argentiinalaisen laivastotukikohdan eteen kerääntyneiden omaisten tunteet olivat pinnassa.

Surun lisäksi rakkaansa menettäneiden katseessa oli uhmaa. He vaativat Argentiinan valtiota jatkamaan etsintöjä, kunnes alus löydetään.

– Elämämme on pysähtynyt tapahtuneen jälkeen. Tänään on 151. surun päivä. Elämä ei voi jatkua ennen kuin tiedämme, mitä tapahtui, sanoi Marcela Moyano, jonka mies oli aluksella.

Viimeiseksi jääneessä yhteydenotossaan kapteeni ilmoitti oikosulusta akussa ja aluksessa alkaneesta tulipalosta. Sähkövian oli aiheutunut veneeseen päässyt merivesi.

Mielenosoittajia
Omaiset osoittivat mieltään, kun argentiinalaisen sukellusveneen katoamisesta oli kulunut viisi vuotta.Erkka Mikkonen

Viimeinen mahdollinen tieto sukellusveneestä saattaa olla muutama tunti myöhemmin samalla alueella havaittu räjähdystä muistuttava vedenalainen ääni. Sen rekisteröi muun muassa salaisia ydinkokeita valvova kansainvälinen CTBO-järjestö. Äänen on arveltu tulleen sukellusveneen murtumisesta paineen vaikutuksesta.

Ääni on kuitenkin kirvoittanut myös erilaisia teorioita siitä, kuinka vieraan vallan sukellusvene olisi tuhonnut aluksen.

Tuhannet ihmiset ja toistakymmentä maata ovat auttaneet sukellusveneen etsinnöissä, mutta sitä ei ole kyetty paikantamaan. Huhtikuun alussa Venäjä vetäytyi viimeisenä ulkomaana operaatiosta.

Aluksen löytäminen laajalta etsintäalueelta on erittäin vaikeaa, sillä sukellusvene on suunniteltu niin, ettei sitä havaittaisi vedestä. Argentiina on tarjonnut sukellusveneen löytämisestä noin neljän miljoonan euron palkkion.

"Etsimme oikeutta ja totuutta", veljensä alukselle menettänyt Marta Vallejos.

Omaiset eivät usko Argentiinan oman teknologian riittävän aluksen löytämiseen. He vaativat valtiota palkkaamaan tehtävään yksityisen yrityksen ulkomailta.

– Emme saa tukea hallitukselta tai laivaston johdolta. Tuntuu siltä, että he valehtelevat ja salaavat meiltä jotain. Etsimme oikeutta ja totuutta, sanoi veljensä alukselle menettänyt Marta Vallejos.

Argentiinan puolustusministeri Oscar Aguad vakuutti vihaisille omaisille viimeksi alkuviikosta, että sukellusvene tullaan löytämään.

Argentiinalaissukellusveneen katoaminen ei ole ainoa mysteeri liikennealalla. Listasimme esimerkkejä arvoitukseksi jääneistä katoamisista.

Malesialaisen mysteerikoneen kohtalo on edelleen avoin

Lentoyhtiö Malaysia Airlinesin matkustajakone oli matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin maaliskuussa 2014, kun se katosi tuntemattomista syistä. Kyydissä oli yhteensä 239 matkustajaa ja miehistön jäsentä.

Erityisen mystiseksi lentokoneen katoamisesta tekee se, että viimeisen yhteydenoton jälkeen sotilastutkahavainnot kertovat koneen kääntyneen jyrkästi pois lentoreitiltään ja jatkaneen lentoaan toiseen suuntaan.

Monta tuntia toisiotutkasignaalin katoamisen jälkeen koneesta saatiin vielä satelliittihavainto, jonka mukaan sen oletetaan olleen keskellä Intian valtamerta. Koneen ensimmäinen ja historian kalleimmaksi kutsuttu etsintäoperaatio päättyi reilu vuosi sitten.

Omaiset muistelivat kadonneita
Malesialaisen lentokoneen mukana kadonneiden ihmisten omaiset osallistuivat muistotilaisuuteen maaliskuussa Kuala Lumpurissa, kun koneen katoamisesta oli kulunut neljä vuotta.Fazry Ismail / EPA

Malesia kertoi kuitenkin vuoden alussa aloittaneensa uudelleen etsinnät lentokoneen löytämiseksi. Malesian hallitus on solminut etsinnöistä sopimuksen merietsintään erikoistuneen yhdysvaltalaisyrityksen kanssa.

Mysteerikoneen todennäköisiä osia on löydetty aiemmin Intian valtamerestä, mutta tutkijoiden mukaan koneen kohtalosta ei saada varmuutta ennen hylyn löytämistä.

Suomalainen arvoitus – Perämerellä kadonnut hinaaja herättää yhä kysymyksiä

Suomen kuuluisin katoamismysteeri tapahtui vuonna 1943, kun Oulu II -hinaaja hävisi Perämerellä. Höyrykäyttöistä alusta on etsitty vuosikymmenten ajan tuloksetta.

Viimeksi hinaajaa etsittiin laajamittaisesti, kun vapaaehtoiset sukeltajat ja muut auttajat yrittävät paikantaa hylkyä kesällä 2015.

Jatkosodan aikana kadonnut alus vei mukanaan koko yhdeksänhenkisen miehistön. Hinaaja oli matkalla Oulusta Kalajoelle hakemaan tukkilauttaa voimakkaan syysmyrskyn noustessa sitä vastaan.

Katoamisajankohta ja tuloksettomat etsinnät ovat lietsoneet villejä huhuja kadonneen hinaajan ympärille. Aluksen on väitetty esimerkiksi uponneen sukellusveneen torpedosta tai sen on arveltu joutuneen kaapatuksi ulkomaille.

Turman todennäköisin syy on kuitenkin arkisempi. Kovan merenkäynnin uskotaan saaneen veden tunkeutumaan avoimista hiilisäiliöistä aluksen konehuoneeseen ja upottamaan hinaajan nopeasti mereen.