Potilastietojärjestelmän vioista haetaan hyvitystä miljoonavahingoille – Lifecare ei toimi Päijät-Hämeessä vieläkään

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä hakee korvauksia, mutta ei tee rikosilmoitusta potilastietojärjestelmän vioista. Valvira edellyttää vielä selvitystä järjestelmätoimittajalta.

potilastietojärjestelmät
Lääkäri kirjoittaa tietokoneella.
Tietotekniikka voi lisätä tekemistä ja määrätä työn tahdin, vaikka työn perustehtävät eivät silti helpotu.Eeva Kuivas / Yle

Vääriä lääkkeitä. Viivästyneitä laskuja. Tuntikausia ylimääräistä selvittelytyötä ja loputtomasti pahoitteluja potilaille. Potilastietojärjestelmä Lifecaren ongelmat ovat vaarantaneet potilasturvallisuuden useasti alkuvuoden aikana. Lisäksi ne ovat aiheuttaneet Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle lisäkuluja.

Taloudelliset vahingot tarkentuvat huhtikuun loppuun mennessä, mutta jo aiemmin yhtymän edustajat ovat puhuneet miljoonaluokan vaikutuksista. Yhtymä on aloittanut neuvottelut mahdollisista korvauksista järjestelmätoimittaja Tieto Oyj:n kanssa. Samalla kaikki maksut yhtiölle on keskeytetty.

Hyvinvointiyhtymässä harkittiin alunperin myös rikosilmoituksen jättämistä järjestelmäongelmiin liittyen. Nyt yhtymässä on kuitenkin todettu, että rikosilmoitukseen ei tähän mennessä tehtyjen selvitysten mukaan ole aihetta.

Lifecaren toimintahäiriöt alkoivat paljastua Päijät-Hämeessä maaliskuun alussa. Järjestelmästä löytyi virhe, jonka vuoksi potilaille määrätyt lääkkeet olivat vaihtuneet toisiin, kun reseptiä oli uusittu.

Myöhemmin virheitä löytyi muun muassa kotihoidon lääkelistoista, joihin oli myös kirjautunut vääriä lääkkeitä. Lisäksi on paljastunut, että järjestelmän käyttäminen esimerkiksi rullahiirellä voi aiheuttaa virheitä esimerkiksi laboratoriolähetteisiin.

Järjestelmä ei toimi vieläkään

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimialajohtaja Juhani Sandin mukaan Lifecare-järjestelmässä ei ole ilmennyt uusia vikoja, mutta kaikkia vanhoja häiriöitä ei ole saatu vielä korjattua.

Sähköisiin resepteihin ja lääkemääräyksiin voi edelleen tulla virheitä, joissa lääkkeen vahvuus voi edelleen vaihtua. Virheellisiä lääkemääräyksiä, joissa lääke olisi vaihtunut kokonaan toiseen lääkkeeseen, ei ole enää paljastunut. Lisäksi yhtymän laskutuksessa on edelleen viivästyksiä.

Järjestelmään on tehty viikoittain pienempiä päivityksiä. Osa korjauksista tehdää Sandin mukaan kuitenkin vasta toukokuun lopulla.

– Ottaa aikansa, että ohjelmistot saadaan korjatuksi, vaikka virheet onkin tunnistettu.

Sand kertoo, että käyttöön on saatu varojärjestelmiä, jotka kehottavat hoitohenkilöstöä ja lääkäreitä tarkkaavaisuuteen ja muistuttavat mahdollisista virheistä.

Kirjallinen selvityspyyntö järjestelmätoimittajalle

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviralle ei ole tullut enää vähään aikaan ilmoituksia uusista potilastietojärjestelmä Lifecaren ongelmista. Virastossa tiedetään kuitenkin, että esimerkiksi Päijät-Hämeessä painitaan edelleen talvella ilmenneiden ongelmien kanssa.

Valvira lähettääkin näinä päivinä Tiedolle kirjallisen selvityspyynnön potilastietojärjestelmän ongelmista. Siinä yhtiöltä kysytään, mistä häiriöt johtuvat ja mitä on tehty, että vastaavia virheitä ei enää ilmene. Vastausaikaa annetaan pari viikkoa.