Kelirikon tuloksia Itä-Suomessa: tielle juuttuneita autoja ja irroneita puskureita – vain pahimmat paikat kunnostetaan

Painorajoituksia on asetettu sorateille jo nyt enemmän kuin koko viime keväänä yhteensä.

kelirikko
Liejuinen tie.
Kelirikko on nopeasti pahentunut sorateillä.Toni Pitkänen / Yle

Kaavin Rasimäessä asuva entinen maanviljelijä Jorma Karhunen on ajellut Unimäen-Rasimäentietä jo neljänkymmenen vuoden ajan, mutta ei ole koskaan aiemmin nähnyt tietä yhtä huonossa kunnossa.

– Tämä on kuin kynnöspeltoa. Joskus on kynnöspeltokin paremmassa kunnossa.

Karhusella on käytössään maasturi ja nelivetotraktori, joten hänellä ei ole kulkuongelmia, vaikka tie on välistä yhtä mutavelliä.

Kaikki tiellä liikkujat eivät ole yhtä onnekkaita. Karhunen on joutunut viikon aikana vetämään traktorilla jo kolme tielle juuttunutta henkilöautoa.

– Tien kunnossapito on jäänyt tekemättä, hän toteaa lakonisesti.

Mies pyörän vierellä.
Jorma Karhunen on vetänyt traktorillaan viikon aikana jo kolme liejuun juuttunutta autoa.Toni Pitkänen / Yle

Tielle on asetettu 12 tonnin painorajoitus, mutta Karhusen mukaan tiellä siirreltiin vielä edellisellä viikolla painavia metsätyökoneita ja sillä ajoivat myös tukkirekat.

"Puskurit lähtevät helposti irti"

Upottavan liejun ohella Unimäentiellä on runsaasti kuoppia. Santtu Hiltusella on onnekseen vain parin sadan metrin pituinen matka kelirikkoista soratietä kotipihalle, mutta siinäkin on tarpeeksi.

– Eihän se mikään nautinto ole, hän naurahtaa.

Mies auton edessä.
Santtu Hiltusen auton puskuri irtosi kuoppaisella kelirikkotiellä.Toni Pitkänen / Yle

Hiltusen auton etupuskuri on kiinnitetty nippusiteillä. Hänen mukaansa syynä on kelirikko.

– Puskuri repesi toisella tiellä irti.

Kelirikko pahempi kuin vuosi sitten

Pohjois-Savossa, Etelä-Savossa ja Pohjois-Karjalassa sorateiden kunto on heikentynyt kelirikon vuoksi nopeasti. Pohjois-Savon ELY-keskus on sen vuoksi asettanut 12 tonnin painorajoituksen jo noin 240 kilometrin matkalle.

Pohjois-Savon ELY-keskuksen kunnossapitoyksikön päällikön Vesa Partasen mielestä kilometrimäärä on suuri.

– Painorajoituksia on jo nyt enemmän kuin koko viime keväänä. Jos määrä kasvaa tätä vauhtia, niin kohta voi sanoa, että on paljon.

Vesa Partanen
Kunnossapitoyksikön päällikön Vesa Partasen mukaan kelirikkotilanne on Itä-Suomessa jo nyt pahempi kuin koko viime keväänä.Toni Pitkänen / Yle

Partasen mukaan kelirikkotilanne on jo niin paha, että työt on keskitettävä vain pahimpiin paikkoihin, jotta niillä voidaan ylipäätään liikennöidä.

"Ei nopeaa ratkaisua näillä rahoilla"

Autoilijoilta tulee runsaasti palautetta korjattavista paikoista valtakunnalliselle tienkäyttäjän linjalle.

Pelkästään Kaavin Rasimäentien kunnosta on linjalle soitettu viikon aikana jo kahdeksan kertaa. Lähes kaikki soitot ovat olleet toimenpidepyyntöjä urakoitsijalle, mikä tarkoittaa, että liikenne kyseisellä tiellä on lähes estynyt tai tiellä on vakava liikenneturvallisuusvaara.

Urakoitsijan on ohjeiden mukaan mentävä välittömästi paikan päälle korjaamaan tilanne. Vesa Partanen ei osaa sanoa, onko näin myös tapahtunut.

– Tehdyt kelirikkokorjaukset eivät näy suoraan meidän järjestelmässä.

Huono tie.
Sorateiden korjauksiin on Itä-Suomessa käytettävissä rahaa, joka riittää 80 kilometrin matkalle.Toni Pitkänen / Yle

Pohjois-Savon ELY-keskuksella on käytettävissä sorateiden kunnostukseen Itä-Suomessa vielä pari miljoonaa euroa.

Partasen mukaan summa riittää noin 80 kilometrin matkalle.

– Se on noin 1,1 prosenttia. Eli nopeaa ratkaisua ei ainakaan näillä rahoilla ole tulossa.