Kauppa väläytti jopa 40 prosentin alennusta nelosoluen hintaan Alkoon nähden – Yle selvitti marketeista kuinka on käynyt

Vahvat oluet, siiderit ja lonkerot pääsivät ruokakaupan hyllylle vuoden 2018 alusta lakiuudistuksen myötä.

olut
Olutta kaupassa myytävänä.
Ruokamarketin erikoistarjouksesta nelosoluen saa nyt selvästi edullisemmin kuin saman tuotteen Alkosta.Pekka Pantsu / Yle

Kaupan viimevuotinen lupaus vahvojen oluiden ja lonkeroiden roimasta halpenemisesta alkoholiuudistuksen seurauksena näyttää toteutuneen osittain, selviää Yle Uutisten pienimuotoisesta hintaselvityksestä.

Hintakierros yli kymmeneen pääkaupunkiseudun markettiin todistaa, että yleistä hinnanalennusta ei ole tullut. Mutta erikoistarjouksesta ison neloslootan voi nyt saada reilun neljänneksen halvemmalla kuin saman määrän Alkosta. Kun Alko veloittaa esimerkiksi Karhu A:n 24 tölkin monipakkauksesta noin 50 euroa, niin ruokamarketista saman määrän voi saada erikoistarjouksesta noin 36 eurolla, alennusta 28 prosenttia.

– Arviot oluen osalta näyttävät varsin oikean suuntaisilta eli me nähdään jo tänä päivänä lähemmäs 30 prosentin hintaeroa päivittäistavarakaupassa suhteessa Alkoon, sanoo toimitusjohtaja Kari Luoto Päivittäistavarakaupasta.

Kauppias Matti Himberg Vantaan Jumbon K-Citymarketista sanoo, että reiluja alennuksia on ollut lähinnä vain kotimaisten valtamerkkien monipakkauksissa.

– Yksittäisissä ulkolaisissa ja kotimaisten pienpanimoiden oluissa tarjouksia ei ole ollut. Yksittäisen tuotteen myyntimäärät on niin pieniä, että ei niihin oikein kannata alennuksia laittaa.

Kesällä kovia avauksia

Aivan nappiin hintapudotusarvio ei osunut, vielä. Esimerkiksi viime joulukuussa Luoto väläytti Ylen haastattelussa nyt nähtyä kovempia aleprosentteja:

– Taloustutkimus on tehnyt selvityksen, jossa arvioitiin, että esimerkiksi A-oluen hinta tulisi laskemaan noin 40 prosenttia, Luoto sanoi tv-uutisille.

Mutta sekään ei ole mahdotonta. Alkoholilaki hyväksyttiin niin loppuvuodesta, että kauppa ja panimot ovat alkuvuoden ajan vasta opetelleet eloa uuden lain ehdoilla. Myös tammi-huhtikuun suunnitelmat olivat monesti lyöty lukkoon jo vanhan lain aikaan.

– Kun kesää kohden mennään niin tulemme näkemään vielä ihan uusia avauksia niin valikoiman kuin hinnoittelun suhteen. Kovimmat hintakärjet tulevat olemaan suosituimmissa kotimaisissa olutmerkeissä, niiden monipakkauksissa, Luoto arvioi.

Lonkeroa kaupassa myytävänä.
Pekka Pantsu / Yle

Lonkerossa hintaharmonia

Sen sijaan lonkerossa hintaero Alkon ja ruokakaupan välillä on edelleen hyvin pieni, vaikka kaupan Taloustutkimuksella viime vuonna teettämä tutkimus lupaili lähes kolmanneksen pudotusta Hartwallin Original long drinkin hintaan Alkoon verrattuna.

Kauppakierros todisti, että näin ei ole juurikaan käynyt. Lonkeroiden täysin ylivoimainen valtamerkki maksaa ruokakaupassa käytännössä saman kuin Alkossakin. Esimerkiksi 12 tölkin lonkeropakkaus hartwallilaista lähtee yleensä matkaan noin 30 euron hintaan niin Alkosta kuin ruokamarketistakin.

Kauppiaan mukaan kyse on pitkälti panimoiden hinnoittelusta.

– Jos panimot päättävät lähteä laskemaan tukkuhintoja, niin kyllä kauppa välittömästi seuraa mukana hinnoittelussa. Tällä hetkellä kaupan palkkio on sen verran pieni, että long drink -juomien hinnoissa ei ole paljon joustovaraa, Himberg sanoo.

Kesä tunnetusti lisää juomamenekkiä. Nähdäänkö silloin kovia lonkerotarjouksia?

– En usko, että tulee hulluja tarjouksia. Ehkä hiukan tarkistellaan hintaa ja juhannuksena voi olla joitain vetoja. Mutta täytyy muistaa, että (lain mukaan) hinnan on oltava kaksi kuukautta voimassa. Päivän tarjouksia ei voi tehdä, Himberg muistuttaa.

Alkon myynti romahti

Vuoden alusta voimaan astunut alkoholilain uudistus vei Alkolta yksinoikeuden vahvoihin oluisiin, siidereihin ja lonkeroihin, kun muutkin saivat luvan myydä maksimissaan 5,5 prosenttisia alkoholijuomia tiloissaan.

Muutos on jo romauttanut Alkon olut- ja lonkerokaupan. Oluen litramyynti putosi tammi-maaliskuussa 25 prosenttia ja lonkeromyynti vielä enemmän, 41 prosenttia, kun muuten Alkon kokomaismyynti oli samaan aikaan kolmen prosentin miinuksella.

Sen sijaan nelosoluen tulo samalle ruokamarketin hyllylle keskioluen viereen ei ole millään lailla vaarantanut sen asemaa olutmarkkinoiden valtiaana.

– Kolmosen osuus olutmyynnistä on edelleen melkein 90 prosenttia. Kuluttajien ostotottumukset muuttuvat pikkuhiljaa neloseen päin, mutta ei se tule koskaan ohittamaan kolmosolutta, Himberg arvioi.

Syynä on pitkälti hinta. 24-tölkin kolmoslootan saa 20-25 eurolla, kun vastaavasta määrästä nelosta saa pulittaa tavallisesti vähintään 15 euroa enemmän. Taustalla on osin alkoholivero, joka on nelosessa korkeampi kuin kolmosessa.