VTT:n johtava tutkija: ”Autonominen ajaminen lisää autoilua, kun sellaisetkin voivat ajaa, jotka eivät edes näe mitään”

Suomen liikenne ei vuoteen 2030 mennessä kovin paljon muutu. Autoista häviäjiä ovat dieselit ja voittajia ladattavat hybridit, uskoo VTT:n Juhani Laurikko.

autot
Volvon itseohjautuva auto
Itseohjautuva autoVolvo

Autonominen ajaminen on tämän ajan hype, jonka elinkaari on kolmesta viiteen vuoteen ja sitten tulee taas joku muu hype, sanoo VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.

– Kysyn, mihin sitä nyt tarvittaisiin? Autonominen sähkötaksi olisi erinomainen palvelutuote. Mutta autonominen ajaminenhan lyhyellä tähtäimellä lisää henkilöautoilua, kun sellaisetkin voivat ajaa, jotka eivät edes näe mitään.

Juhani Laurikko vieraili perjantaina Autoalan teknologian osaamisen kehittämispäivillä puhumassa autojen teknologian muutoksista vuosina 2020-2030.

Suomen liikenteen muutokset seuraavalla vuosikymmenellä ovat Laurikon mukaan melko pieniä. Suurta murrosta on turha odottaa sen enempää liikenteeseen kuin itse autoihinkaan. Ainoa selkeä ero on, että sähköllä liikkuvia autoja on vuonna 2030 nykyistä huomattavasti enemmän.

– Dieseleiden osuus henkilöautoista tulee laskemaan, vaikka käytettyjen tuontia tulisikin lisää. Dieselautoista tulee niin paljon kalliimpia sen puhdistustekniikan tarpeen takia. Näen voittajina lataushybridit joissa on bensiinimoottori.

Auto maksaa sen minkä nytkin

Objektiivisesti katsottuna dieselhenkilöautoja ei kannattaisi Laurikon mukaan hylätä.

Dieselautovastaisuus saattaa kuitenkin johtaa siihen, että henkilöautoissa moottorityypille tulee äkkiloppu. Jos näin käy, ovat syyt Laurikon mielestä poliittisia.

Tuli dieselkato tai ei, autojen reaalihinnat eivät seuraavalla vuosikymmenellä suuresti muutu. Laurikko ei näe, että kovassa kilpailutilanteessa valmistajat pystyisivät hintatasoa suuremmin nostamaan.

– Autoteollisuuden hyviin puoliin on aina kuulunut, että se pystyy sen teknologiasisällön tuottamaan kohtuullisen pienillä kustannuksilla. Ja auton kustannuksista aika paljon on sitä tuotantoketjua. Siitä voidaan säästää kustannuksia, jos autoja myydään esimerkiksi netissä.

Polttomoottoreista ei enää järkevillä kustannuksilla saa pihimpiä ja saasteettomampia. Juhani Laurikko uskoo, että nykyisille polttomoottoreille ei kannata enää paljoa tehdä, vaikka niitä vielä kehittää voisikin.

Seuraavan vuosikymmen merkittävin muutos näkyykin siinä, että sähkö tulee autoihin kaikissa eri muodoissaan.

– Sähkömoottorihan on ollut jo pitkään, eikä sen kehittämisessä ole niin suuria haasteita. Mutta tähän saakka sähkökoneet ovat olleet raskaita teollisuusmoottoreita. Niissä tärkein ominaisuus on ollut pitkäikäisyys. Nyt ne pitää kehittää kevyemmiksi ja kustannustehokkaammiksi. Autokomponentit pitää suunnitella uudella tavalla.

Öljyn valinta oli autoilun suurin virhe

VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko muistuttaa, että puheet autonomisesta ajamisesta ja big datasta ovat tietysti kiinnostavia, mutta niihin ei liity samanlaista pakkoa kuin hiilipäästöjen pienentämisessä. Sen vuoksi auton käyttövoima ja sen muuttaminen ovat kaikkein suurin teknologinen haaste seuraaville vuosille.

– Kaikille käyttövoimille on tilaa, mikään vaihtoehto ei ole ylitse toisten. Monipuolisuus on se tulevaisuuden rikkaus. Se suurin virhe on ollut se, että olemme menneet vain yhteen ainoaan energiamuotoon eli öljyyn.

Suomalaisella osaamisella on Laurikon mukaan nyt enemmän kysyntää kuin koskaan. Polttomoottoreiden moottoriteknologia on ollut perinteisten autonvalmistajien ydinosaamista. Nyt autofirmojen on etsittävä uusia kumppanuuksia, joilla on jotakin uutta osaamista.

– Suomen teknologinen vahvuus on paremman sukupolven biopolttoaineissa. Se elää vielä vuona 2030.

Suomeen ei millään saada toista miljoona sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Niinpä päästötavoitteisiin on päästävä kehittämällä kaikenlaisia polttoaineita.

Juhani Laurikko on erityisen innostunut Power-to-Liquid- ja Powe-to-Gas –hankkeista, joissa sähköllä tehdään synteettistä nestemäistä tai kaasumaista polttoainetta.

– Kun aurinko- tai tuulisähköllä ei ole menekkiä eli se on halpaa, sillä voi ajaa laitosta, joka tekee kaasua tai nestemäistä synteettistä polttoainetta. Sitä voi laittaa nykyisiinkin autoihin. Silloinkin tavallaan se auto käy sähköllä. Ja se myös vähentää ilmakehässä olevaa hiilidioksidia, koska sitä ilmakehässä olevaa hiiltä käytetään siinä synteesissä.