Vaasan kaupunginvaltuusto hyväksyi Merenkurkun laivahankkeen yksimielisesti

Valtuustoryhmät hyväksyivät laivahankkeen rahoitusesityksen ilman äänestystä. Asia tulee valtuustoon vielä, kun rahoituksen yksityiskohdat saadaan hiottua valmiiksi. Uuden laivan on tarkoitus seilata Vaasan ja Uumajan väliä alkuvuodesta 2021.

Merenkurkku
Artistinen piirosnäkemys tulevasta aluksesta.
Vaasan ja Uumajan välille räätälöity matkustajalautta, joka soveltuu talvimerenkulkuun ja käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita.midwayalignment.eu

Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi laiva. Näin päätti Vaasan kaupunginvaltuusto yksimielisesti maanantai-iltana.

Kaupunki antaa laivan rakentamiseen enintään 25 miljoonaa euroa. Lisäksi se antaa korkeintaan 35 miljoonan euron omavelkaisen takauksen erityisluottolaitoksen myöntämälle 70 miljoonan euron lainalle. Laivan hintalappu on arviolta 115 miljoonaa euroa.

Esitystä valmistellut kaupunginjohtaja Tomas Häyry myhäili tyytyväisyyttään päätöksen jälkeen.

– Erittäin hyvältä tuntuu, että valtuusto oli yksimielisenä tämän asian takana. Tämä on Vaasan aluekehitykselle niin iso ja tärkeä hanke. Tuntuu hienolta tehdä tämän porukan kanssa työtä.

Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry.
Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry.Tuomo Rintamaa / Yle

Valtuustoryhmät yksimielisiä

Kaikki valtuustoryhmät käyttivät puheenvuorot, mutta kovin kriittisiä sanamuotoja ei valtuustosalissa kuultu. Vasemmistoliiton Anneli Lehto oli kuitenkin huolissaan vaikutuksista palveluihin.

– Vasemmistoliitto on tämän hankkeen puolesta. Moni on kuitenkin huolestunut tämän investoinnin vaikutuksesta palveluntuotantoon. Ei kai nämä rahat ole pois pannukakuista ja vaipoista. Toivoisin, että asiaa valmistelevat voisivat sitä hieman avata, Lehto muotoili.

Vihreiden puheenvuoron käyttänyt Lotta Alhonnoro uskoo laivan mukana tulevan nesteytetyn maakaasun tuovan kerrannaisvaikutuksia pohjalaiseen elinkeinoelämään.

– Laivahankkeen ja liikenneverkon lisäksi kyseessä on myös sitoutuminen uuteen energialähteeseen, eli nesteytettyyn maakaasuun LNG:hen. Se tarkoittaa myös LNG-tankkauspisteen hankkimista Vaasan satamaan. Jatkossa LNG:tä voisivat käyttää lisäksi esimerkiksi kasvihuoneet.

SDP:n Matias Mäkynen halusi kiittää kaupungin virkamiehiä laivahankkeen hyvästä valmistelusta.

– Täällä on monta vuotta tehty työtä rahoituksen kokoamiseksi ja konseptin rakentamiseksi. Se on todella edistyksellistä ja harvassa kaupungissa ollaan näin rohkeita ja eteenpäin katsovia, Mäkynen kiitteli.

Perussuomalaisten Lauri Karppi penäsi valmistelijoilta kattavampaa selvitystä laivaprojektin hinnasta.

– En missään nimessä haluaisi ruveta pelaamaan laivanupotusta, mutta jos matkustajamäärien kehityksen arvioinnissa tukeudutaan yhteen lähteeseen, se voi olla huono idea, Karppi sanoi.

Vaasan kaupunginvaltuusto 23.4.2018
Vaasan kaupunginvaltuusto 23.4.2018Tuomo Rintamaa / Yle

Kristillisdemokraattien konkariedustaja Heimo Hokkanen kertoi pukeutuneensa tähän valtuuston kokoukseen valkoiseen paitaan ja solmioon tärkeän laivapäätöksen takia.

– Syntyperäisenä Präntööläisenä näen tämän kelluvan sillan tärkeänä Vaasan tulevaisuuden kannalta, koska tuskin tänne Merenkurkkuun siltaa koskaan rakennetaan. Ähtärissäkin tämä laiva nähtiin tärkeänä ja toivoisinkin, että uuden laivan keulassa nähtäisiin pandaleima, Hokkanen nauratti valtuustokollegoitaan.

Kokoomuksen Susanna Kosken mielestä laivapäätös on valtuustokauden suurin yksittäinen päätös.

– Haluan lämpimästi kiittää eri osapuolia pitkästä ja laadukkaasta työstä tämän hankkeen hyväksi. Valtutetuille haluan sanoa, että tämä on suurin asia mikä tulee päätettäväksi kymmeniin vuosiin tästä eteenpäin. Annetaan tälle sen ansaitsema arvo ja viedään tätä positiivisesti eteenpäin, Koski toivoi.

Nyt alkaa yksityiskohtien viilaus

Kaupunginjohtaja Häyryn mukaan Vaasan kaupungin osalta isoin työ on nyt tehty. Tästä eteenpäin kyse on enemmän muodollisuuksien viilaamisesta ja papereiden laittamisesta kuntoon.

– Seuraavaksi valmistelemme Euroopan investointipankin kanssa lopulliset lainaehdot. Neuvottelemme valtion kanssa lopullisesta rahoitusratkaisusta ja ympäryskuntien kanssa heidän mukana olostaan. Sen jälkeen laadimme esitykset kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle siitä, minkälainen yhtiörakenne tämän hankkeen ympärille lopullisesti muodostuu.

Kaupunginjohtaja ymmärsi valtuustosalissa esitetyn huolen laivahankkeen vaikutuksesta kaupungin palvelutuotantoon.

– Talousselvitysten mukaan tämä hanke pyörii itsessään operatiivisesti. Kaupungin ei tarvitse lyhentää lainaa, vaan ne tulevat laivan tuottamilla tuloilla hoidettua. Se ei tule rasittamaan kaupungin käyttötaloutta ja se on ollut tärkeää tämän projektin menestymiselle, Häyry vakuuttaa.

Häyryn mukaan laivan on tarkoitus seilata Merenkurkussa alkuvuodesta 2021.