Napsahtiko kivi tuulilasiin? Jatkossa katsastusmies voi määrätä auton jopa ajokieltoon

Toukokuun 20. päivänä voimaan tuleva katsastuslain muutos tiukentaa renkaiden ja auton tuulilasin kuntovaatimuksia. Korjauskehotuksen sijaan autolle tulee helpommin hylky tai jopa ajokielto.

tuulilasi
Tuulilasin vaihto
Jos tuulilasissa on useita iskemiä tai siinä on halkeama, korjauskeinona on tuulilasin vaihto.Janne Rönkkö / Yle

Linja-autonkuljettaja Kirsi Mattila Mutan Liikenteestä ajaa koululaiskuljetuksiin käytettävän auton hämeenlinnalaiseen lasiliikkeeseen. Aamulla kuljettajan kohdalle tuulilasiin napsahti kivi ja lasiin tuli "häränsilmä".

– Sellainen jysäys, että vaikka lapset kuuntelivat autossa luurit päässä musiikkia, hekin säikähtivät, kertoo Kirsi Mattila.

Kirsi Mattila
Ammattiautoilijalle kiveniskemät tulevat turhankin tutuiksi. Niitä tulee hyvin usein asvalttiteillä, sanoo linja-autonkuljettaja Kirsi Mattila.Ville Välimäki / Yle

Mattilan mukaan isompia tai pienempiä iskemiä tulee välillä päivittäinkin, mutta yleensä melkein joka kuukausi.

– Niitä tulee hyvin usein asfalttiteillä, vastaan tulevasta sorarekasta tai jostain lentää, niin kuin tänäkin aamuna tuli iso kivi vastaan tulevasta autosta.

Kun ajojen välissä oli sopivasti aikaa, Kirsi Mattila päätti ajaa auton suoraan lasiliikkeeseen. Puolen tunnin hommana kiveniskemä paikataan hartsilla.

– Parempi tulla tänne ennen kuin se lasi on kokonaan halki.

Mutan Liikenteen autoissa muutama tuulilasi vuodessa joudutaan myös vaihtamaan, kun katsastusmies niin määrää tai ainakin se on ennakoitavissa. Tällöin lasi vaihdatetaan jo ennen katsastusta. Tuulilasivaurioiden vuoksi liikennöitsijän autoissa on lasivakuutukset.

Tuulilasivakuutuksen saa lisäturvana täyskaskoihin. Esimerkiksi If:ssä tämä lisäturva on 70-80 prosentissa täyskaskoja, kertoo vakuutuspäällikkö Peter Roselius. Roseliuksen arvio on, että kaikki vakuutusmuodot huomioiden noin joka toisessa suomalaisessa autossa tuulilasi on vakuutettu.

Katsastusmies voi olla ankarampi

Katsastuslaki muuttuu 20. toukokuuta. Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat ja auton omistaja voi valita katsastusajankohdan. Lisäksi tiukennuksia tulee ajoneuvojen määräaikaiskatsauksen arvosteluperusteisiin. Ne koskevat muun muassa tuulilasin ja renkaiden kuntoa.

Kun aiemmin on yleensä saanut korjauskehotuksen, nyt vaurioitunut tuulilasi tai kuluneet renkaat voivat johtaa hylkäykseen tai jopa ajokieltoon. Myös saman puolen lähi- ja etuvalaisimen toimimattomuus johtaa jatkossa hylkäykseen, kuten toimimaton nopeusmittari. Tähän asti niistä on selvinnyt korjauskehotuksella.

Näkökentässä ei saa olla halkeamia

Tuulilasissa katsastusmies kiinnittää huomiota sen eheyteen, mahdollisiin säröihin ja lasin kuluneisuuteen.

Rikkoontunut tuulilasi
Jos tuulilasi on vaurioitunut niin, että se vaarantaa liikenneturvallisuuden, auto voidaan määrätä ajokieltoon.Miki Wallenius / Yle

– Jos halkeama on jo tuulilasin pyyhkimien alueella, siihen on puututtava. Se on nyrkkisääntö. Ajokielto tulee, jos tuulilasi on vaurioitunut niin vakavasti, että se vaarantaa merkittävästi liikenneturvallisuutta tai sen kiinnitys on puutteellinen, huomauttaa hämeenlinnalaisen Katsastuskuvio Oy:n johtaja Urpo Heinonen.

Tähän asti tuulilasin vauriosta on yleensä selvinnyt katsastuksessa korjauskehotuksella. Vain harvoin edessä on ollut uusintakatsastus.

Karvanopat pois heilumasta

Keväisin matalalta paistava aurinko tai pimeässä vastaantulevan auton valot paljastavat joskus turhankin karulla tavalla tuulilasin sameuden. Katsastuksessa puututaan myös tähän, sillä näkeminen ja näkyminen ovat tärkeitä asioita. Tähän vaikuttavat myös pyyhkimien kunto, lasinpesulaitteisto ja huurteenpoisto. Tuulilasi kannattaa aika ajoin puhdistaa myös sisäpuolelta.

Toisinaan katsastuksessa joudutaan puuttumaan myös navigaattorin sijoitteluun ja taustapeilissä roikkuviin karvanoppiin tai muihin esineisiin. Näkökentässä ei saa olla näkemistä haittaavia esineitä, muistuttaa Urpo Heinonen.

Kiveniskemän paikkaus säästää halkeamilta

Tuulilasiliikkeissä kevät on sesonkiaikaa, kun lumien sulamisen jälkeen tiet ovat vielä hiekkaisia. Riski saada kivi tai talvirenkaasta irronnut nasta tuulilasiin onkin suuri juuri keväisin.

Lasin paikkaus
Tuulilasin paikkauksella voi välttää halkeaman synnyn. Lasiin poratun alkureiän kautta halkeamaan saadaan imeytymään paikkausaineenä käytetty hartsi..Ville Välimäki / Yle

Tuulilasivaurion laajenemista ei voi pysäyttää kotikonstein, mutta iskemä on syytä suojata lialta. Tuulilasiin tullut jälki kannattaa peittää teipillä mahdollisimman pian osuman jälkeen. Autotarvikeliikkeissä on saatavilla erityistä kiveniskuteippiä, mutta tilapäiseksi ratkaisuksi käy myös läpinäkyvä pakkausteippi, vinkkaa Autoklinikan aluevastaava Ari Hostikka. Pitkäaikaiseksi avuksi teipistä ei kuitenkaan ole.

Tuulilasiin tulleen kiveniskemän voi lasiliikkeessä korjauttaa huomaamattomaksi. Hämeenlinnan Lasikorjaus Oy:n yrittäjä Mikko Tuominen kertoo, että jopa kahden euron kokoisen häränsilmän pystyy vielä korjaamaan. Ilman korjausta lasiin tullut iskemä etenee aikaa myöten halkeamaksi.

– Kiveniskemä laajenee helposti lämpötilan vaihteluiden seurauksena halkeamaksi, kun aurinko lämmittää lasia tai kylmällä säällä lasille puhalletaan lämmintä ilmaa.

Lasinvaihtoon katsastusmiehen määräyksestä

Lasinpaikkauksen hinta on yhden iskemän kohdalla viidenkymmenen euron luokkaa. Lasivakuutus kattaa paikkauksen kustannukset kokonaan, kertoo Mikko Tuominen.

– Kolme kiveniskemää vielä paikataan, mutta jos niitä on enemmän, edessä on lasinvaihto.

Lasinpaikkauksessa lasin pintaan porataan ensin pieni reikä, mikä helpottaa hartsin leviämistä. Hartsi täyttää halkeaman ja se kuivatetaan UV-valolla.

– Korjauksesta tulee melko huomaamaton ja se sitoo halkeaman. Me myönnämme paikkaukselle vuoden takuun.

Vältä toisen perässä roikkumista

Mikko Tuominen myöntää, että lähes aina lasinvaihtoon tullaan katsastusmiehen määräyksestä. Harvemmin kukaan tulee vaihtamaan lasia, joka ei ole säröillä.

Lasinvaihto maksaa noin 250 eurosta ylöspäin. Nykyisin yhä useammalla autoilijalla käytössä olevassa tuulilasivakuutuksessa on lasinvaihdolle tavallisesti 150-200 euron omavastuuosuus.

Kokonaan tuulilasivaurioilta ei liikenteessä voi välttyä, mutta ajettaessa liian lähellä toista autoa kiveniskemän saamisen riski kasvaa. Siksi riittävä turvaväli jo muunkin liikenneturvallisuuden kannalta auttaa ainakin jossain määrin säilyttämään tuulilasin ehjempänä.