Suomalainen muoti ottaa paikkansa Helsingin keskustassa – muotikeskittymä Garden rakentuu turistien suosiman Esplanadin varrelle

Syksyllä avautuvan Gardenin tavoitteena on nostaa esille myös nuoria suunnittelijoita.

Muotisuunnittelu
Hálo-muotibrändi siirtyy tuntureilta Espalle marraskuussa.
Hálo-muotibrändi siirtyy tuntureilta Espalle marraskuussa.Hálo / Simelius Simelius

Suomalainen muoti kiinnostaa maailmalla. Turisteille suomalaissuunnittelijoiden luomusten etsiminen Helsingin keskustasta voi käydä työstä. Nykymuoti piilottelee suunnittelijoiden työhuoneilla ja showroomeilla ympäri kaupunkia. Uusi Garden-keskittymä haluaa iskeä tähän rakoon. Se tarjoaa muodille oman estradin keskeisellä paikalla Esplanadilla. Garden avautuu Galleria Esplanadin toiseen kerrokseen marraskuussa 2018.

Kaikki muotikeskittymään sijoittuvat brändit julkistetaan myöhemmin. Nyt Garden paljastaa muutaman.

– Lapin arktisesta luonnosta ammentava Hálo on yksi brändeistämme. Merkin takaa löytyvät suunnittelijat Marta Valtovirta ja Jukka Puljujärvi, kertoo Gardenin tiedotusta ja sisältöä koordinoiva Martta Louekari Juni Communicationista.

Gardenissa oman tilansa saa myös suunnittelija Hanna Sarénin uusi hattubrändi, én hats.

Hanna Sárenin hattuihin voi tutustua loppuvuonna muotikeskittymä Gardenissa Helsingissä.
Hanna Sárenin hattuihin voi tutustua loppuvuonna muitikeskittymä Gardenissa Helsingissä.Marko Rantanen

Muotikeskittymä vahvistaa kuvaa Suomesta muotoilumaana

Gardeniin avautuu kaikkiaan kymmenen liiketilaa, kolme ravintolaa sekä työhuoneita ja showroomeja suunnittelijoille. Ilmarisen omaistamaan tilaan avataan niin ikään muotia esittelevä galleria.

– Gardenissa järjestetään myös tapahtumia, joissa käsitellään erilaisia muodin ilmiöitä, sanoo Miia Koski Juni Communicationista. Galleriassa ja tapahtumissa on sijansa nuorille, tulevaisuuden muodintekijöille.

Melkein kaikki Helsingissä vierailevat turistit kävelevät kaupungin keskustaa halkovaa Esplanadia pitkin. Galleria Esplanad -ostoskeskukseen poikkeaa vuosittain kolme miljoonaa kävijää.Sen toiseen kerrokseen sijoittuvan Gardenin toivotaan elävöittävän koko keskustan aluetta ja tekevät Suomea tunnetuksi muotoilu- ja muotikaupunkina.

Gardenin suunnittelusta vastaa arkkitehtitoimisto Futudesign. Sisällön kuratoinnista vastaa alaan keskittynyt Juni Communications. Garden tulee tekemään yhteistyötä myös alan instituutioiden kuten Aalto-yliopiston ja Fashion in Helsinki -tapahtuman kanssa.

Lue myös:

Suomalainen miestenmuoti paraatipaikalle: Suomi valittiin jättimessujen teemamaaksi

Suomi-muoti nosteessa maailmalla: "Hienoa olla mukana isojen kansainvälisten brändien seassa" (siirryt toiseen palveluun)