Tampereen tavara-aseman ja Morkun kohtalo saattaa ratketa jo toukokuussa – purkutyö voisi alkaa vuoden päästä

Kaupungilla on tällä hetkellä kaksi vaihtoehtoa: jatkaa asemakaavan valmistelua tai edetä nykyisen mukaan. Nykyisessä Morkku puretaan ja vanha tavara-asema siirretään.

Tampere
Tampereen tavara-asema
Jussi Mansikka/Yle

Tampereella tavara-aseman ja Morkun kohtalo on kokonaan kaupungin käsissä.

Pirkanmaan ELY-keskus ilmoitti tiistaina, ettei suojele Morkun seurantaloa. ELY-keskus haluaa antaa tilaa käsitellä koko alueen suojelua asemakaavan yhteydessä.

ELY kehottaa Tamperetta selvittämään edellytykset Morkun seurantalon suojelulle. Syynä on rakennuksen kulttuurihistoriallinen arvo. Johtavan asiantuntijan Samuli Alpin mukaan ELY-keskuksessa uskotaan, että kaavaprosessissa tulee hyvä ratkaisu.

Asemakaavan suhteen on hankepäällikkö Veikko Vänskän mukaan olemassa kaksi vaihtoehtoa. Joko suunnittelua jatketaan tai asiassa edetään nykyisen asemankaavan mukaisesti. Nyt voimassa olevassa kaavassa tavara-asema siirretään ja Morkku puretaan.

Kaupungilla on odotettu ELY-keskuksen päätöstä. Nyt asia nytkähtää eteenpäin ja päätös tulee kaupunginhallituksen eteen toukokuussa.

Nopeimmassa vaihtoehdossa rakentaminen voisi alkaa jo ensi keväänä

Jos asemakaavan valmistelua jatketaan edelleen, voi ratkaisu alueen kohtalosta venyä Veikko Vänskän mukaan jopa viiden vuoden päähän. Itse kaavan muokkaamiseen menee aikaa, mutta myös todennäköisten valitusten käsittelyyn eri oikeusasteissa.

Samaan aikaan kaupungilla on apulaispormestari Aleksi Jäntin mukaan paine saada alueen liikenneratkaisu tehtyä ennen jääkiekon MM-kisoja, jotka tuovat lähistölle paljon liikennettä.

Jos taas edetään nykyisen asemakaavan pohjalta, voivat rakennustyöt alkaa Jäntin mukaan jo keväällä 2019. Käytännössä siis Ratapihankatu ei enää jatkuisi mutkalla Peltokaduksi, vaan suoristettaisiin jatkumaan radan vierustaa. Kevyen liikenteen Rongankadun alikulkutunnelia pidennettäisiin. Samaan pakettiin kuuluvat Morkun purku ja tavara-aseman siirto.

Siirtämiseen rahaa tonttikaupalla

Tavara-aseman siirto maksaa Jäntin mukaan 2,6–2,7 miljoonaa. Aiemmin hinnaksi on arvioitu jopa 3,2 miljoonaa. Kuluja on kasvattanut esimerkiksi se, että siirtokiskot on paalutettava. Samassa hintalapussa talon katto ja perustukset uusitaan, jottei rakennus mene huonompaan kuntoon. Talon kunnostusta summa ei kata.

Rahaa kaupunki voisi Jäntin mukaan saada ns. Keltaisen talon tontin myynnillä. Tontti sijaitsee Vellamonkadun ja Peltokadun risteyksen pohjoispuolella.

Seuraavassa vaiheessa tavara-aseman uudelle tontille voisi lisätä rakennusoikeutta. Käyttötarkoitukseksi tulisi jotain muuta kuin asumista mahdollisimman lavealla määrityksellä, jotta tontti olisi houkutteleva. Asumiseen tonttia ei voi Jäntin mukaan määritellä mm. melun takia. Tontilla voisi Jäntin mukaan esimerkiksi yhdistää uutta ja vanhaa, kuten on tehty Torni-hotellin ja vanhojen veturitallien yhteydessä.

Tavara-aseman ja Morkun kohtalo on herättänyt Tampereella paljon keskustelua ja kansanliikkeitä. Esimerkiksi Morkun suojelua esitti Tampereen tammelalaiset -yhdistys viime vuoden tammikuussa.