Tietosuojaskandaalin ravisteleman Facebookin tulos ja käyttäjämäärä kasvussa

Yhtiön tulos kasvoi 63 prosenttia yhteensä viiteen miljardiin dollariin.

sosiaalinen media
Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerbergin sivuprofiilikuva
Facebookin toimitusjohtaja Mark ZuckerbergShawn Thew/Epa-Efe

Tietosuojaskandaalin ravistelema yhteisöpalvelu Facebook kasvatti sekä tulostaan, mainostuottojaan että käyttäjämääräänsä vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Facebookin tulos kasvoi 63 prosenttia yhteensä viiteen miljardiin dollariin. Mainostuotot kasvoivat 50 prosenttia ja olivat ensimmäisellä kvartaalilla 11,8 miljardia dollaria. Sekä päivittäisten että kuukausittaisten käyttäjien määrä kasvoi, kertoo New York Times (siirryt toiseen palveluun).

– Huolimatta suurista vaikeuksista, yhteisömme ja liiketoimintamme saivat vahvan alun vuodelle 2018, kommentoi Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg tulosta.

Jopa 87 miljoonan ihmisen tiedot vuotivat Facebook joutui julkiseen ryöpytykseen massiivisen käyttäjätietojen väärinkäytösepäilyn takia. Yhtiö on myöntänyt, että jopa 87 miljoonan ihmisen tiedot ovat voineet vuotaa data-analyysiyhtiö Cambridge Analyticalle. Suomessa tämä koskee noin 20 000:ta ihmistä. Tietoja on hyödynnetty muun muassa Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin vaalikampanjoinnissa.

Zuckerberg on ollut tapahtuneen tiimoilta senaatin kuultavana. Hän sanoi yhtiönsä selvittävän, miten Cambridge Analytica pääsi käyttämään väärin miljoonien Facebookin käyttäjien tietoja ja pyrkivän varmistamaan, ettei vastaavaa tapahdu uudelleen.

Kongressi harkitsee säätävänsä tiukempia lakeja sääntelemään, miten Facebookin kaltaiset yritykset voivat kerätä ja käyttää käyttäjiensä tietoja. Lainsäädännön tiukentamisella on kannatusta yli puoluerajojen, mikä on nyky-Yhdysvalloissa harvinaista.

Aiheesta muualla:

Facebook’s quarterly earnings are a bright spot amid a sea of bad headlines (siirryt toiseen palveluun)