Kevään kelirikko vaikein 20 vuoteen – varoituksia Uudeltamaalta Lappiin asti

Liikenneviraston kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Toivonen sanoo, että joka paikkaan ei aina riitä porukkaa paikkaamaan teitä.

kelirikko
Liejuinen tie.
Toni Pitkänen / Yle

Maanteiden kelirikko on tällä hetkellä pahin 20 vuoteen. Kevään lämpöaalto on aiheuttanut kelirikkoa koko maassa.

Liikenneviraston kunnossapitoyksikön päällikkö Tuomas Toivonen sanoo, että varoituksia kelirikosta on Uudeltamaalta Lappiin saakka. Toivosen mukaan länsirannikolla voi tosin olla hiukan helpompi tilanne kuin muualla maassa ja aivan pohjoisessa Lapissa kelirikko on vasta alkamassa.

Kelirikkotilannetta tien päällä seurataan päivittäin. Tiet pyritään pitämään liikennöitävinä lisäämällä mursketta pahimpiin paikkoihin. Toivosen mukaan joka paikkaan ei kuitenkaan riitä porukkaa paikkaamaan teitä.

– Sorateitä on se 27 000 kilometriä, ja kun nyt 4 000 kilometriä sorateistä on painorajoitettuja, niin vain pahimpiin paikkoihin pystytään mursketta levittämään niin, että se mahdollistaa henkilöautoliikenteen.

Painorajoituksia laitetaan teille silloin, kun tierunko pehmenee ja kantavuus heikentyy. Painorajoitusten määrä todennäköisesti vielä kasvaa kevään edetessä.

Tienkäyttäjille oma linja

Liikennevirastolla on tienkäyttäjille oma linja, jonne voi ilmoittaa kelirikon aiheuttamista ongelmista. Numero linjalle on 0200 2100. Toivosen mukaan palautetta tulee tällä hetkellä "hirveä määrä".

Kelirikko vaivaa eniten sorateitä, joiden pinta velliintyy kevään koittaessa.

– Rakenteen sulaminen aiheuttaa joissain tilanteissa myös päällystetyille teille ongelmia, jos on ohut päällyste ja rakenne ei muutenkaan ole hirveän kantava.

Päällysteen uusiminen on aina kallista touhua.

Tämän vuoden paha kelirikkotilanne johtuu etenkin myöhäisestä keväästä ja lämpöaallosta. Tiet sulavat nopeasti, tien rakenteet vettyvät ja kantavuus häviää. Tie ei ehdi kuivua samaa tahtia kuin lumi ja jää sulavat.

– Sen lisäksi viime syksynä oli märkää ja kun pakkaskausi alkoi, niin kaikki paikat olivat täynnä vettä. Pakkanen tuli miedosti, eli oltiin pienellä pakkasella pitkään, jolloin jäätyvä rakenne alkaa imeä lisää vettä alhaalta. Sinne tulee paksuja, vahvoja jääkerrostumia, Toivonen selventää.

Kelirikon haittoja yritetään vähentää ennakkoon muun muassa kaatamalla lumivalleja tekemällä ja sohjo-ojia, jotta tierungot kuivuisivat nopeammin.