Uusi EU-lainsäädäntö tekeillä - vähintään 30 prosenttia Amazonin ja Netflixin tarjonnasta tulee olla eurooppalaista

Euroopan unioni viimeisteli torstaina uutta lainsäädäntöä suoratoistopalveluille ja perinteiselle medialle, joka toteutuessaan määräisi, että 30 prosenttia ohjelmatarjonnasta tulee EU:n sisällä olla eurooppalaista.

Netflix
Netflixin päämaja Los Gatosissa, Kaliforniassa.
Netflixin päämaja Los Gatosissa, Kaliforniassa.John G. Mabanglo / EPA

EU:n alueella toimivaa mediaa koskettavan lakiuudistuksen tavoitteena on lisätä rahavirtaa eurooppalaiselle elokuva- ja televisiotuotannolle.

Torstaina EU:n päättäjien suunnittelupöydällä ollut laki määräisi toteutuessaan, että suoratoistopalvelujen kuten Amazonin ja Netflixin sekä perinteisten radio- ja televisioyhtiöiden tulee muuttaa ohjelmistoaan niin, että siitä 30 prosenttia on Euroopassa tehtyä. Uusi laki koskisi myös Facebookin striimauspalveluja ja tilausvideopalveluja eli video-on-demand -palveluja (VOD).

Uusi laki vaatisi myös, että videojakoalustat kuten Googlen YouTube ja Facebook kehittäisivät nykyistä parempia ja tehokkaampia menetelmiä väkivaltaa, vihaa ja terrorismia lietsovan sisällön poistamiseksi. Alustojen käyttäjien tulee tulevaisuudessa voida ilmoittaa sopimattomasta sisällöstä helpommin ja nopeammin kuin tällä hetkellä.

– Olemme onnistuneet neuvotteluissa pääsemään yhteisymmärrykseen siitä, että samat lait tulevat sääntelemään internetissä toimivaa mediaa ja perinteistä mediaan, kertoo lakiasiaintuntija Sabine Verheyen, joka johti lakiuudistusta suunnittelevaa Euroopan parlamentin ryhmää.

Nykyisen lainsäädännön mukaan vain videotilauspalvelut maksavat eurooppalaisen sisällön käytöstä.

Euroopan parlamentin tulee vielä virallisesti hyväksyä uusi mediasisältöä säätelevä laki ennen kuin se astuu voimaan.