Suomalaiset vaatesuunnittelun opiskelijat hallitsevat jälleen Hyères-finaalia – Menestys ei näy suomalaisessa vaateteollisuudessa

Ranskan Rivieralla järjestetään yksi muotialan merkittävimmistä suunnittelukilpailuista, jonka kymmenestä finalistista kolme tulee Aalto-yliopistosta. Suomi on hallinnut suunnittelukilpailuja viime vuosina, mutta kaupallisena läpimurtona se ei vielä näy.

Hyères
Suunnittelukilpailuun osallistuva Antonina Sedakova valmistautuu näytökseen takahuoneessa.
Suunnittelukilpailuun osallistuva Antonina Sedakova valmistautuu näytökseen takahuoneessa.Juha Nurminen

HYÈRES Akrobaattimies roikkuu valjaissa eteläranskalaisesta havupuusta ja joukko löysiin paituleihin pukeutuneita nuoria pomppii Villa Noailles -huvilan nurmikolla. Sisällä huvilassa käydään keskustelua tekoälystä ja muodin tulevaisuudesta.

Ranskassa lähes kaikki tapahtuu Pariisissa, etenkin kaikki muotiin liittyvä. Hyères on tästä poikkeus. Kerran vuodessa koko pariisilainen muotiväki pakkaa laukkuun aurinkolasit ja kangastossut ja matkaa vaaleanpunasävyiseen pikkukaupunkiin Etelä-Ranskaan.

55 000 asukkaan Hyères muuttuu tuolloin avantgardistiseksi taidekeitaaksi. Tunnelma on kuitenkin tavanomaisia muotitapahtumia rennompi.

Tunnelmaa näytöslavan backstagelta
Tunnelmaa näytöslavan backstageltaJuha Nurminen/Yle

– Ihmiset täällä ovat aivan ihanan innostuneita ja kannustavia! Hyèresiin pääsy on jo muuttanut elämäni, sanoo Aalto-yliopiston muodin opiskelija Antonina Sedakova, yksi festivaalin muotikilpailun finalisteista.

Venäläisen Sedakovan mallisto ammentaa Neuvostoliiton univormuista ja 80-luvun vastakulttuureista. Se on ylistys nuorten luovalle kapinalle, kuten koko festivaali.

Suomalaiset hallitsevat finaalipaikkoja

Hyèresin ajatuksena on nostaa esiin nuoria kykyjä muodin saralta ja tarjota nuorelle suunnittelijalle kaikki, mitä isoon läpimurtoon tarvitaan. Suunnittelijakilpailun voittaja saa 15 000 euroa, kasan kontakteja ja yhteistyötarjouksia.

Antoniva Sedakovan mallistoa Hyéres -näytöslavalla.
Antoniva Sedakovan mallistoa Hyéresin näytöslavalla.Juha Nurminen

Vuonna 1985 perustettu festivaali on noussut yhdeksi muotialan tärkeimmistä suunnittelukilpailuista. Aiempien voittajien joukosta löytyy sellaisia nimiä kuin Viktor&Rolf ja Anthony Vaccarello.

Suomalaisen Aalto-yliopiston opiskelijat ovat hallinneet kilpailun finaalipaikkoja koko 2010-luvun. Marimekon nykyinen pääsuunnittelija Satu Maaranen voitti pääpalkinnon vuonna 2013, ja tänä vuonna kymmenen finalistin joukossa on peräti kolme suomalaista.

– Mallistot ovat keskenään todella erilaisia, mutta niitä yhdistää tietty rehevyys ja energisyys. Lopputulos ei ole kuitenkaan liian estradimainen, vaan kyse on yhä vaatteista, sanoo opiskelijajoukkoaan Hyèresissä luotsaava Aalto-yliopiston muodin professori Pirjo Hirvonen.

Finaalin taso on tänä vuonna kova ja tasainen. Tuomaristoa johtaa suunnittelija Haider Ackermann ja siihen kuuluvat muun muassa näyttelijä Tilda Swinton, taiteilija Lou Doillon ja muotihistorijoitsija Farid Chenoune. Heidän tehtävänsä ei ole helppo.

Aalto-yliopiston muodin professori Pirjo Hirvonen
Aalto-yliopiston muodin professori Pirjo HirvonenJuha Nurminen

Professori Hirvonen vertaa Hyèresiä kasvuyritystapahtuma Slushiin. Molemmissa esitellään uusia ulostuloja ja yritetään vakuuttaa rahoittajat niiden kannattavuudesta.

– Arvovaltainen tuomaristo testaa, kuinka vahvasti nuori suunnittelija seisoo työnsä takana. Se on kova paikka, Hirvonen sanoo.

Menestys ei näy kotimaisessa teollisuudessa

Suomi-muodin ilmiöstä ja ihmeellisestä Aalto-yliopistosta on puhuttu Rivieralla jo pitkään. Ranskassa tunnustetaan, että suomalainen nuori suunnitteluosaaminen on maailman ykkösluokkaa.

Kotimaisessa teollisuudessa tämä voittokulku ei kuitenkaan juuri näy.

Läpimurtojen tekeminen on Suomesta käsin mahdollista, mutta hankalaa, sanoo Hyères-finalisti Anna Isoniemi.

Aalto-yliopiston muotisuunnittelilun opiskelija Anna Isoniemi on yksi Hyéres -muotisuunnittelukilpailun finalisteista.
Aalto-yliopiston muotisuunnittelilun opiskelija Anna Isoniemi on yksi Hyéres -muotisuunnittelukilpailun finalisteista.Juha Nurminen

– Läpimurtoja on tapahtunut, mutta ei kovin isosti. Toivon, että sijoittajat lähtisivät tulevaisuudessa mukaan Suomi-muodin ilmiöön, Isoniemi sanoo.

Anna Isoniemen finaalimallisto ammentaa 60-luvun futurismista. Paljettipintaiset mekot ja takit kimaltelevat kirkkaissa väreissä, mutta siluetit ovat selkeitä.

– Minulla on vahva näkemys siitä, mitä haluan tehdä tulevaisuudessa ja minkälainen valmisvaate voi olla.

Vahva näkemys on myös suomalaisfinalisti Linda Kokkosella. Hänen punamustana hehkuva mallistonsa yhdistää viktoriaanisen ajan rönsyilevää romantiikkaa ja moottoripyörätyyliä. Yksityiskohtaiset ja valtavasti käsityötä vaatineet asut ovat syntyneet ylijäämämateriaaleista.

Muotisuunnitelun opiskelija Linda Kokkonen, Hyéres-finalisti.
Muotisuunnitelun opiskelija Linda Kokkonen, Hyéres-finalisti.Juha Nurminen

– Mielestäni muotia voi tehdä ympäristöystävällisesti, luontoa ja ihmisiä raastamatta. Haluan tuoda sitä esille niin finaalimallistossa kuin tulevissa töissäni, Kokkonen sanoo.

Kova muotimaailma vaatii rahaa ja rohkeutta

Kotimaisen vaateteollisuuden nousu tai omalla nimellä tehdyt, näyttävät avaukset eivät ole tietenkään muotimaailman menestyksen mittari. Moni Hyèresissä menestynyt suomalaissuunnittelija luo parhaillaan uraa isoissa, kansainvälisissä muotitaloissa. ** **

Vaikka haaveissa olisikin omaa nimeä kantava merkki, niin kuin monella tämän vuoden finalistilla, vaatii sen perustaminen kokemuksen ja kannusten keräämistä ulkomailla.

Tunnelmaa Hyéresin festivaalialueelta Villa Noailles -huvilalta
Tunnelmaa Hyéresin festivaalialueelta Villa Noailles -huvilalta.Juha Nurminen

Onko kuitenkin ongelma, jos kaikki Aallon suunnittelijakyvyt karkaavat ulkomaille?

Professori Hirvosen mukaan on. Suunnittelijoiden taidoille kun olisi tarvetta myös Suomessa.

– Minun tahtoni ei ainakaan toteudu, jos kaikki lähtevät muualle. Meidän pitäisi ymmärtää käyttää suunnittelijoiden potentiaalia ja energiaa oman elinkeinoelämämme kehittämiseksi.

Hirvonen muistuttaa, että vaikka toiminta tapahtuisi kotimaassa, pitäisi vertailutasona olla kansainväliset markkinat. Etenkin muodista puhuttaessa.

Kova muoti- ja bisnesmaailma vaatii rohkeutta ja Hyèresin nuorilla suunnittelijoilla sitä riittää. Niinpä he lähtevät pois Suomesta, jos tie kotimaassa on kovin tukkoinen.

Annastiina Heikkilä, Hyères

Lue lisää: Vaarin perintökulta päätyi kilpailutöihin mummon suostumuksella – suomalainen Ildar Wafin kisaa koruilla Hyèresin muotifestivaalilla

Muodin nuoret lupaukset karkaavat suomalaisyrityksiltä – "Suurin osa lähtee ulkomaille töihin"

Suomi-ilmiö jatkuu Ranskassa – suomalaisia taas arvostetun muotikisan finaalissa

Hyères-suunnittelukilpailu avaa ovia isoihin muotitaloihin

Suomi-muoti kohahduttaa maailmalla – arvostetun Hyères-muotifestivaalin finaalissa jälleen suomalaisia

Muodin Suomi-ilmiö puhutti Ranskan Hyères-festivaalilla