Venäjän sotaharjoitukset lamauttaneet useita kertoja matkustajakoneiden GPS-suunnistuksen Pohjois-Norjassa

Norjalaiset siviilikoneet ovat joutuneet toistuvasti turvautumaan radiosuunnistukseen kun satelliittipaikannus on kaatunut häirinnän vuoksi. Lentoyhtiöiden mukaan vaara on vältetty, koska lennoilla on useita suunnistusjärjestelmiä.

sotaharjoitukset
Norjalaisen lentoyhtiön Widerøen kone Norjan Kirkkoniemen lentokentällä lähellä Venäjän rajaa.
Norjalaisen lentoyhtiön Widerøen kone Norjan Kirkkoniemen lentokentällä lähellä Venäjän rajaa.Rolf Jakobsen / NRK

SAS:n ja Widerøen matkustajakoneet menettivät GPS-yhteyden useilla lennoilla Finnmarkin läänissä viime vuoden syyskuussa. Lääni rajoittuu Venäjään. Häiriöitä havaittiin saman viikon aikana, jolloin Venäjällä oli meneillään suuri Zapad-niminen sotaharjoitus.

Lentoyhtiöiden mukaan GPS-navigoinnin menetys ei aiheuttanut vaaraa, koska lentokoneet käyttävät useita navigointijärjestelmiä samanaikaisesti.

Viimeksi häiriöitä on havaittu tämän vuoden maaliskuun puolivälissä. Asiasta on Norjassa uutisoinut muun muassa yleisradioyhtiö NRK (siirryt toiseen palveluun).

NRK:n haastatteleman Norjan tiedustelupalvelun edustajan mukaan kyse oli Norjan rajan lähellä Petsamojokilaaksossa pidetyssä Venäjän sotaharjoituksessa käytetystä elektronisesta häirinnästä. Tiedustelupalvelun edustajan mukaan häirintä on kohdistunut Venäjän omiin joukkoihin, mutta ulottunut myös Norjan puolelle.

GPS-häirinnän eli jammauksen ulottaminen toisen valtion alueelle on kiellettyä. Sotilas- ja turvallisuusasioihin erikoistuneen Aldri.Mer.no mukaan Norjan ulkoministeriö on ollut asiasta yhteydessä Venäjän viranomaisiin.

Suomessa häiriöitä ei havaittu

Häiriöitä havaittiin laajalla alueella Norjan Finnmarkissa. NRK:n haastattelema ambulanssikoneen lentäjä kertoo GPS-signaalin menetyksestä Hammerfestin ja Altan seudulla kahden ja puolen sadan kilometrin päässä Venäjän rajasta viime syyskuussa Venäjän Zapad-suursotaharjoituksen aikana.

Suomen puolelle Venäjän Petsamon alueelta rajalta on matkaa muutamia kymmeniä kilometrejä.

Norjan viime syksyn häiriöiden vuoksi myös Suomessa Maanmittauslaitoksen paikkatietokeskus selvitti omista FinnRef tukiasemaverkoistaan, onko niihin jäänyt jälkiä häirinnästä.

– Zapad-harjoituksen jälkeen (Maanmittauslaitoksen) paikkatietokeskus tarkasti nämä Lapissa olevat vastaanottimensa hyvin tarkkaan ja katsoi onko siellä näkynyt merkkejä mahdollisista poikkeamista. Ainakin se tieto mikä meille on Viestintävirastoon tullut, niin Suomen puolella näissä vastaanottimissa ei näkynyt mitään poikkeamia, sanoo erityisasiantuntija Kalle Pikkarainen Viestintävirastosta.

– Se kertoo siitä, että häiriö on ollut siellä suhteellisen paikallinen ja Suomen puolella maassa olevat vastaanottimet eivät ole kuulleet häiriöitä.

Viestintävirastolle ei Pikkaraisen mukaan ole Suomessa muutenkaan tullut ilmoituksia lentokoneiden GPS-signaalien häirinnästä.