Saimaalle uutta jäänmurtokalustoa – laivaliikenne voi jatkua pian lähes vuoden ympäri

Saimaalle tulee ensi talvena uutta jäänmurtokalustoa, joka kykenee kulkemaan lähes umpijäässä olevan Saimaan kanavan läpi.

Saimaan kanava
aker arctic jääkeula saimaa jäänmurto pienoismalli
Saimaan jäänmurtokeulan pienoismalli jääkokeissa Aker Arcticin jäälaboratoriossa.Jari Tanskanen /Yle

Hinaajan eteen liitettävästä jäätä murtavasta irtokeulasta on tulossa helpotus Saimaan jäänmurtopulmiin.

Nykyiset murtajat eivät selviydy vaikeina jäätalvina Saimaalla. Avattava väylä jää lisäksi liian kapeaksi, joten isot alukset juuttuvat helposti ränniin.

Aker Arcticin jäälaboratoriossa testataan turkulaisen ILS Ship Design & Engineeringin kehittämää uutta irtokeulaa, jolla satamahinaajasta saadaan lähes monitoimijäänmurtajan tasoinen jäänsärkijä.

– Irtokeulan avulla hinaaja voi helposti murtaa jäätä, keula nousee jään päälle ja taivuttaa sitä alaspäin, kuvailee toimitusjohtaja Jyrki Lehtonen uuden jäänmurron toimintatapaa.

Irtokeulaa on käytetty aiemminkin Saimaalla jäänmurrossa, mutta uuteen irtokeulaan tulevat omat moottorit ja potkurit, jotka antavat hinaajalle lisää voimaa ja samalla murskaavat jäätä.

aker arctic jäänmurto saimaa
Saimaan jäänmurtokeulan pienoismalli altapäin kuvattuna.Jari Tanskanen / Yle

Jäälaboratoriossa nähdään, miten irtokeula työntää jään sivuun avattavalta väylältä.

– Jää menee keulan pohjan alta väylän reunalle jään alle, jolloin perässä avautuva ränni on puhdas laivojen kulkea, sanoo toimtusjohtaja Jyrki Lehtonen.

Samaa tekniikkaa käytetään uusissa monitoimijäänmurtajissa. Mikäli irtokeula osoittautuu toimivaksi Saimaalla, se voi mullistaa jäänmurtoa myös Suomenlahdella. Uutta jäänmurtajaa ei ehkä tarvitakaan.

– Jos rakennettaisiin pelkkä jäänmurtaja, se olisi koko ajan kiinni jäänmurtajan tehtävissä. Kun on hinaajaan kiinnitetty irtokeula, voi sama hinaaja toimia kesällä muissa tehtävissä, sanoo ylitarkastaja Jukka Väisänen Liikennevirastosta.

Testiympäristönä Saimaa on vaativa. Kovimmilla pakkasilla Saimaan kanava voi jäätyä lähes kokonaan kapealla ja osittain kallioon louhitulla osuudella lähellä Nuijamaanjärveä.

– Tämä irtokeula kykenee murtamaan jopa 70 senttimetriä paksua jäätä, ja se riittää Saimaalla, laskee Jukka Väisänen.

Tavoitteena lähes ympärivuotinen laivaliikenne

Saimaalla aluskuljetuksia käyttävä vientiteollisuus on toivonut nykyisen liikennekauden pidentämistä. Tavoitteena on, että lähivuosina laivat voisivat liikennöidä Saimaan ja Suomenlahden välillä 11 kuukauden ajan.

Saimaan Kanavan Mälkiän sulku remontissa
Mälkiä sulun alaportit uusittiin talvella 2017.Tommi Parkkinen/Yle

Talviliikenteen tekee mahdolliseksi Saimaan kanavalla käynnissä oleva mittava peruskorjaus, jossa uusitaan kaikkien sulkujen alaportit. Työtä tehdään Saimaan kanavan liikennetaukojen aikana, ja urakka valmistuu keväällä 2019. Uudet portit on suunniteltu kestämään paremmin talviliikennettä.

Uusi jäänmurtokalusto puolestaan mahdollistaa syväväylien pitämisen auki ympäri vuoden. Irtokeulan avulla hinaaja kykenee avaamaan vähintään 12,6 metrin levyisen rännin, mihin nykyiset murtajat eivät ole pystyneet.

– Jatkossa ränni on leveämpi kuin alus, eli se ei purista enää niin paljon ja Saimaalle voidaan liikennöidä talvellakin Saimaan kanavan enimmäismitoilla rakennetuilla aluksilla, sanoo ylitarkastaja Jukka Väisänen.