Pori Jazz tarttui vaiettuun ongelmaan – toivoo SuomiAreenan ajankohdan siirtoa: "Ihmisiä jää tulematta ruuhkan takia"

Pori Jazz haluaisi levittää superviikon tapahtumia pidemmälle ajalle, jotta yleisölle riittäisi majoitusta. Muutoshalua riittää muutenkin. Tänä kesänä rantabulevardilla ei nähdä jazzailijoita.

Pori Jazz
yleisöä jazzeilla
Vuonna 2016 Pori Jazzeja vietettiin aurinkoisessa säässä.Päivi Meritähti / Yle

Samalle viikolle kesällä osuvat SuomiAreena, Pori Jazz ja näiden lisäksi nyt myös Asuntomessut tuovat Poriin turisteja, asiakkaita ja ahtautta. Tilanne sapettaa Pori Jazzin johtoa, joka mieluusti näkisi tapahtumat peräkkäin, ei päällekkäin.

– Mitä pidemmäksi tätä hulabaloo-kautta saataisiin venytettyä, sitä paremmin olisi palveluja tarjolla. Nyt on ruuhka, jonka takia ihmisiä jää varmasti tulematta, sanoo Pori Jazz ry:n hallituksen puheenjohtaja Hannu Jaakkola.

Pori Jazz -festivaalin näkökulmasta SuomiAreena ei ole tullut Pori Jazzin reviirille, mutta päällekkäisyydellä koetaan olevan kielteisiä vaikutuksia molemmille.

– Peräkkäisyys antaisi majoituskapasiteetin tarjoajille ja muille yrittäjille enemmän ja pidempään tiliä.

Hannu Jaakkola
Pori Jazz ry:n puheenjohtaja Hannu JaakkolaTapio Termonen / Yle

Alun alkaen SuomiAreena painottui alkuviikkoon, kun taas Pori Jazzin isot ulkoilmakonsertit käynnistävät todellisen ruuhkaviikon torstaina.

Kaupungin majoituspalveluita ei ole nyt yhden kiihkeän viikon aikana tarpeeksi.

– Ikävä ilmiö on, että jazzjuhliin saapuva tulee ja lähtee samana päivänä, koska yöpyminen ja pidempi vierailu kaupungissa ei yksinkertaisesti onnistu.

Mitä pidemmäksi tätä hulabaloo-kautta saataisiin venytettyä, sitä paremmin olisi palveluja tarjolla.

Hannu Jaakkola

SuomiAreenan vastaava tuottaja Mari Haavisto ei näe tapahtumien päällekkäisyyttä minkäänlaisena ongelmana. Hänen mukaansa Pori Jazz ja SuomiAreena houkuttelevat hyvin samantyylistä väkeä Poriin. SuomiAreenalla ei siis ole mitään aikomuksia siirtää tapahtumaa nykyiseltä paikaltaan.

– Minun mielestäni tässä lyödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Väki pääsee nauttimaan kahdesta hienosta tapahtumasta samaan aikaan.

Haavisto katsoo, että taistelu majoituspaikoista ei ole ylitsepääsemätön ongelma

– Luotan siihen, että Porin matkailuasioista vastaava Visit Pori löytää kaikille majoittujille hyvin tilaa.

Yleisön kritiikki: Ei enää kaupunkifestivaali

Festivaalia on kritisoitu julkisuudessa tulevista muutoksista. Kaikki konsertit ovat Kirjurinluodossa. Kymmenet vuodet Porin Etelärannassa ollut jazzkatu siirtyy myös luotoon jättäen koko rantakadun tyhjäksi.

Kaupunkifestivaalina pidetty tapahtuma ei siis enää näy totuttuun tapaan katukuvassa. Satakunnan Kansan tekstaripalstalla ja sosiaalisessa mediassa on arvosteltu tulevia uudistuksia rajusti.

Porin kaupungin ja Pori Jazzin välinen sopimus niin sanotuista suoja-alueista puolestaan pitää kilpailun kaukana uuden Jazzpuiston yrittäjistä. Tämä on herättänyt keskustelun jopa vapaan kilpailun rajoittamisesta sekä paikallisten yrittäjien ja Pori Jazzin yhteistyökyvyttömyydestä.

Kokemäenjoen rannassa ollut jazzkatu siirtyy jo kesällä Kirjurinluotoon ja rantabulevardi tyhjenee totutusta jazztunnelmasta.

”Kaikella on elinkaarensa”

Yhdistyksen puheenjohtajan Hannu Jaakkolan kanta muutoksiin on kuitenkin selvä.

– Kaikella on aina elinkaarensa. Joskus huomataan, että tietty konsepti ei enää toimi, eikä palaute asiakkailta ja kadun yrittäjiltä ole pelkkää hurraa-huutoa. Silloin on syytä tehdä muutoksia ja kokeilla uutta.

Ikävä ilmiö on, että jazzjuhliin saapuva tulee ja lähtee samana päivänä, koska yöpyminen ja pidempi vierailu kaupungissa ei yksinkertaisesti onnistu.

Hannu Jaakkola

Hannu Jaakkola muistuttaa, että suoja-alueet ovat olemassa siksi, että Jazzille on tarjottu mahdollisuus kontrolloida sitä, mitä suoja-alueilla tapahtuu.

– Alueella jo olevat yrittäjät saavat toimia omalla tontillaan, miten haluavat. Jos joku muu järjestää samanlaisen tapahtuman sadan metrin päähän festivaalin rajasta, en pidä sitä kohtuullisena.

Jaakkolan mukaan samanlaiset suoja-alueet ovat käytössä muillakin festivaaleilla.

Taustalla perinteikäs organisaatio

Pori Jazz on harvinainen tapaus Suomen festivaalikartalla pitkän ikänsä lisäksi myös organisaatiollaan.

Tapahtumaa johtaa, rakentaa, suunnittelee ja uudistaa valitsemaansa suuntaan Pori Jazz ry. Todellista valtaa käyttää kuusihenkinen hallitus, jossa ovat istuneet jo lähes kymmenen vuotta samat ihmiset.

Parhaillaan yhdistys etsii uutta toimitusjohtajaa, kun kolmisen vuotta toimitusjohtajana ollut Janne Nieminen siirtyy Hämeenlinnaan kulttuuripäälliköksi.

Jaakkola kertoo, että toimitusjohtajan tehtävä on toimia operatiivisena johtajana ja toteuttaa yhdistyksen linjauksia. Osakeyhtiö ei festivaalia järjestä millään tavalla.

Yhdistyksen jäseniä puheenjohtaja arvioi olevan noin 150. Heistä aktiivisia on muutama kymmenen.

Yhdistystoiminnan yleishyödyllisyyden muuttuessa enemmän haitaksi kuin hyödyksi – ja toisaalta verotuksen takia – perustettiin 1990-luvulla Pori Jazz Oy. Yhtiö keskittyy lähinnä hoitamaan oheismyyntiä.

Ilman tukea ei ilmaiskonsertteja

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Porin kaupunki tukevat yhdistystä yhteensä yli 300 000 eurolla. Henkisen merkityksen lisäksi tuella on suora vaikutus ilmaiskonserttien määrään. Esimerkiksi festivaaliviikon aloittava lapsille suunnattu Jazz Kids -ohjelma on mahdollista toteuttaa vain saatujen tukien avulla.

Festivaali nauttii myös Porin kaupungin antamaa välillistä tukea. Porin kaupunki tarjoaa muun muassa edullisemmat aluevuokrat, kulkuesteet ja työmaakopit. Ne helpottavat tapahtuman järjestämistä.

Välillinen tuki kertoo Jaakkolan mielestä myös festivaalin merkityksestä Porin kaupungille.

– Tapahtumalla on oltava suotuisa ilmapiiri ja edellytykset. Ilman näitä festivaali voidaan myydä ja järjestää kokonaan muualla. Itsestäänselvyytenä sitä ei kannata pitää.

Riskibisnestä säiden armoilla

Pori Jazz-festivaalin budjetti on noin 4,5 miljoonaa euroa, josta noin 60 prosenttia koostuu pääsylippumyynnistä. Budjetti perustuu noin 20 000 myytyyn lippuun päivässä. Pahimmillaan yksikin sadepäivä voi kaataa tapahtuman talouden. Tapahtumaviikolle sattunut kylmä ja sateinen sää aiheuttaisi talouden osalta katastrofin, josta selvittäisiin vain ulkopuolisen avun ja lainarahan avulla.

Hannu Jaakkolan mukaan asiakaskunta tekee päätöksen lipun ostosta nykyisin harmittavan myöhään.

Tämä aiheuttaa rahavirran ja kulujen ongelmallisen yhtälön.

– Jazzvieraat ovat vaativampia kuin rockfestivaalien väki. Jazzfestivaaleille osallistuvat eivät halua ryömiä mudassa, vertaa Hannu Jaakkola.

Konserttipäivänä ikkunasta näkyvä säätila onkin erittäin vaikuttava osatekijä lipunmyynnin onnistumisessa.