Koneet takkuilivat, kun testasimme mainostetun japanilaisen robottihotellin – "Arvostan enemmän lihaa ja verta kuin koneita"

Japanilainen Henn-na-hotelliketju on kuuluisa siitä, että se on korvannut työntekijöitä roboteilla. Yle testasi, mistä robottihotellissa on kyse.

robotit
Vatsaanottorobottivirkailija
Katso videolta, kuinka robotti tekee 2,5 euron suodatinkahvin Ylen toimittajalle japanilaisessa kahvilassa. Video ja kuva: Karsten Hohman / Yle.

TokioRyhmä kiinalaisia turisteja huokailee ihastuneesti hotellin aulassa. Hymyt saa aikaan poikkeuksellinen vastaanotto, sillä hotellivieraita odottaa tiskillä kaksi humanoidirobottia.

Turistit jäävät tuijottamaan niitä ihmetellen.

En ymmärrä kiinaa, mutta arvaan, että he kenties toteavat toisilleen: Niin aidon näköisiä!

Robotit istua jököttävät korkeilla jakkaroillaan ja hymyilevät vienosti. Ne seuraavat katseellaan ja pään liikkeellä, kun niiden ohi kävelee.

Yllään roboteilla on hotellityöntekijöiden musta jakkuasu. Niiden kaulaan on kietaistu tyylikkäät huivit. Iho näyttää hieman muoviselta, mutta silmäripsiä räpsytellessään ja päätä käännellessään robotit näyttävät kieltämättä melko inhimillisiltä.

Robotin aasialaiset kasvonpiirteet on kuulemma harkittu tarkoin: tarkoitus on yrittää miellyttää mahdollisimman monia asiakkaita eri maista ja kulttuureista.

Vastaanottovirkailijarobotti.
Henn-na Ginzan vastaanottovirkailijarobotti.Karsten Hohmann

Japanilainen hotelliketju Henn-na on saanut robottiensa vuoksi paljon huomiota maailmalla. Päätimme testata, mistä on kyse.

Voiko robotti tosiaan korvata ihmistyöntekijän? Tällainenko on hotellialan tulevaisuus?

Yritän kommunikoida robotin kanssa: Konnichiwa. Hello. Haloo. Arigatō! Ei mitään reaktiota.

Sitten kuvaaja saa naapurirobottiin eloa. Koneneiti liikuttaa suutaan, ja jostain kuuluu tervehdys ja kiitos, joka tarjoillaan japanilaisen kohteliaan kumarruksen kera.

Olisikohan samanlainen tervehdys tullut lohikäärmerobotilta? Sellaisiakin on joidenkin Henn-na-ketjun hotellien vastaanotossa.

Tokion shoppailumekan Ginzan Henn-nassa vieraita vastassa on poikkeuksellisesti myös yksi ihmistyöntekijä. Ojennan hänelle passini. Hän käyttää sen lukulaitteessa ja ohjaa minut takaisin robottien luo.

Hotelli
Henn-na Ginza.Karsten Hohmann

Robottien edessä suurilla kosketusnäytöillä lukee muutama englanninkielinen sana: Check in. Tottelen ohjetta, ja pian automaatti sylkäisee sisuksistaan luottokortin kokoisen muovisen avainkortin, jolla pääsee huoneeseen.

Itsepalveluun tottuneelle suomalaiselle tämä ei ole kovin ihmeellistä.

Jälkeeni hotelliin tulee japanilaispariskunta. He joutuvat vaikeuksiin sisäänkirjautumisen kanssa, sillä robotti menee jumiin. Vastaanoton työntekijä joudutaan kutsumaan apuun.

Koneen etuosa avataan. Näyttää siltä, että tulostimessa on tukos niin kuin kopiokoneissa. Parissa minuutissa se on jälleen toimintakunnossa.

Robottia korjataan.
Vastaanottorobottia korjataan.Karsten Hohmann

Rouva Yukiko Fujimoto sanoo, että ensimmäiset minuutit robottihotellissa ovat olleet pettymys.

– Luulin, että robotti olisi hoitanut kaiken alusta saakka, joten tämä oli erilaista kuin odotin. Tulimme tänne, koska kuulin, että hotelli on päässyt vastaanottoroboteillaan Guinnessin ennätyskirjaan, hän kertoo.

Myöskään puoliso Rei Fujimoto ei näytä tyytyväiseltä. Hän huikkaa arvostavansa enemmän "lihaa ja verta" kuin koneita.

Hotellin aulassa robotteja näkyy vastaanottovirkailijoiden lisäksi nurkissa.

Seinän vieressä on telakoituneena monille suomalaisillekin tuttu pyöreä robotti-imuri. Ulko-oven tuntumassa on valkoinen roskaämpärin kokoinen ja muotoinen ilmanpuhdistusimuri, joka rullailee aika ajoin pitkin lattiaa.

Hotellihuone
Huoneessa ei robotiikkaa ole, jos höyrykaappia ei sellaiseksi lasketa.Risto Mattila / Yle

Hotellihuoneesta robotiikkaa ei juuri löydy. Lähimmäksi pääsee ehkä höyrykaappi, joka suoristaa automaattisesti ryppyiset vaatteet. Tarjolla on myös älypuhelin, jonka saa ottaa mukaan kaupungille. Sillä voi säätää valaistusta ja ilmastointia sekä käyttää televisiota.

Huoneet ovat suomalaiseen makuun pieniä, alkaen runsaan kymmenen neliön kopperosta. Vessassa on normaalit japanilaisen tyylin mukaiset lisävarusteet: istuinlämmitys sekä takapuolen huuhtelu ja kuivaus.

wc automatiikkaa
WC-pöntön käyttöpaneeli.Risto Mattila / Yle

Huone on varustettu isohkolla taulutelevisiolla, mutta englanninkielisiä kanavia on turha etsiä. Jopa CNN on dubattu japaniksi.

Illalla testaan hotellin ravintolan. Henn-nan illallisesta voi tosin vain vaivoin puhua ilman lainausmerkkejä, sillä pastapainotteisella ruokalistalla vaihtoehtoja on niukasti. Yksi niistä on Naporitan spaghetti.

Vaikka kyse on maailmankuulusta robottihotellista, täälläkin tarjoilijana häärii ihminen. Tosin vain yksi. Hän on sekä tarjoilija että kokki.

Nainen katoaa keittiöön. Muutaman minuutin kuluttua "illallinen" on valmis. Se tarjoillaan pieneltä kertakäyttölautaselta muovihaarukan ja -veitsen kera. Sama koruton tyyli jatkuu aamiaisella, jonka hotelli suosittelee nauttimaan omassa huoneessa.

Aamiaishuone.
Henn-na -hotellin ravintola Ginzassa.Karsten Hohmann

Henn-na-ketju on Japanin hotellibisneksessä suhteellisen uusi ilmestys. Yrityksen nimi tarkoittaa omituista, mutta myös muutosta.

Robotteja ollaan ottamassa käyttöön hotellien lisäksi useissa muissa paikoissa, kuten vanhainkodeissa ja kiireapuna päiväkodeissa.

Robotit eivät kuitenkaan ole vakuuttaneet kaikkia. Henn-na-hotelliketjun johto myöntääkin, että varsinkin alkuvaiheessa robotit olivat aluksi huonolaatuisia ja niiden käytössä oli ongelmia. Sen jälkeen robotteja on johdon mukaan paranneltu, ja tätä työtä aiotaan jatkaa.

Useammassa kuin yhdessä yhtiön johdon lausunnossa vilahtelee sana keinoäly. Sen kehittyessä hotellivieraita aiotaan tulevaisuudessa jopa leikata.

Uusimpaan Henn-na-hotelliin Tokion keskustassa on jo avattu hoitoklinikka. Hotellin johto kertoo tarjoavansa klinikalla apua ihosairauksiin, suolistosairauksiin sekä hammashuoltoon.

Tulevaisuudessa luvataan myös roboteilla tehtäviä kirurgisia toimenpiteitä. Myös klinikalla apuna on pieni avaruusoliota muistuttava robotti. Se antaa tietoa klinikan tarjoamista hoidoista ja yhtiön edustajan mukaan myös opastaa uusia työntekijöitä.

Robottipalvelija
Hotellin hoitoklinikan robotti.Karsten Hohmann
Robottihuone
Tulevaisuudessa hotellissa aiotaan leikata potilaita roboteilla.Karsten Hohmann

Klinikalla tavoitellaan ilmeisesti ensisijaisesti niitä kiinalaisia vieraita, jotka eivät syystä tai toisesta saa haluamaansa hoitoa kotimaassaan.

Vaikka robotit näyttävät olevan tässä vaiheessa lähinnä markkinointikikka, hotelliketjun johto haluaa vakuuttaa olevansa vakavissaan.

Tänä vuonna aiotaan avata vielä kymmenen uutta hotellia ja viiden vuoden aikana sata. Ja jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, kymmenen vuoden kuluttua Henn-na-hotelleja pitäisi olla jo tuhat.

– Yritämme ratkoa isoa ongelmaa Japanissa. Työntekijöiden rekrytointi on yhä vaikeampaa, ketjun johtaja Hideo Sawada kertoo.

Toimitusjohtaja lehdistötilaisuudessa.
Johtaja Hideo Sawada, H.I.S. Hotel Holdings.Karsten Hohmann

– Kun robotit voivat tehdä osan töistä, työntekijöitä tarvitaan vähemmän. Työvoimakustannukset ovat pienemmät ja tuottavuus erittäin korkea.

Ympärivuorokautista työtä robotitkaan eivät kuitenkaan tee. Johtaja Sawadan mukaan robotit työskentelevät 20 tuntia vuorokaudessa.

Robotit myös tarvitsevat ihmisen apua ongelmatilanteissa, kuten havaitsimme.

Sattumaa tai ei, mutta Ylen käynneillä ongelmia näytti olevan tämän tästä niin hotellissa kuin tokiolaisessa robottikahvilassa. Niissä joko itse robotti tai sen yhteydessä oleva automaatti kieltäytyivät kesken kaiken yhteistyöstä.

Lue lisää:

Japanilaisessa päiväkodissa lasten nukkuma-asento tarkistetaan viiden minuutin välein – Kiireisten hoitajien avuksi tulee pian robotti

Entä jos jokainen tekosi tallentuisi kameralle ja sinut pisteytettäisiin kansalaisena? Kiinassa se on pian totta

Japanilaisnuoret lakkasivat harrastamasta seksiä – Nyt kunnat järjestävät sokkotreffejä, koska maa tarvitsee kipeästi lisää vauvoja