Raskaat teräskelat kiitävät nyt megajunalla Raahesta Hämeenlinnaan

Aiemmin kahdesti vuorokaudessa ajettu tavarajuna on korvautunut kerran vuorokaudessa Pohjanmaan rataa kulkevaan 52 vaunun pituiseen suurjunaan Raahesta Hämeenlinnaan.

rautatieliikenne
Teräsrullia SSAB:n Hämeenlinnan tehtaalla
SSAB

Hämeenlinnan ja Raahen väliset teräskuljetukset ovat alkaneet käyttää maan rataverkon suurinta tavarajunaa. Megajunaksi nimetty tavarajuna kykenee kuljettamaan kerralla 3 800 tonnia terästä Raahesta Hämeenlinnaan.

Kerran vuorokaudessa ajava juna korvaa aiemmin päivässä ajetut kaksi rahtijunaa. Megajuna on radalla 630 metriä pitkä.

Liikenne megajunalla alkoi vappuna

Suurjunan käyttöönoton on mahdollistanut Pohjanmaan radan vahvistaminen. Radalla voidaan ajaa 25 tonnin akselipainoisilla vaunuilla.

Terästä Raahesta Hämeenlinnaan tuova SSAB on tyytyväinen siihen, että teräskelakuljetukset saadaan perille aina kerralla kahden junan päivittäisen purkamisen sijasta.

Vuosittain terästä liikkuu Raahesta Hämeenlinnaan miljoona tonnia. Myös Hämeenlinnassa SSAB:n tehtaalle vievä rahtiliikenteen pistoraide on vahvistettu suuria kuljetuksia kantavaksi.

Kuljetuksissa VR Group alkaa käyttää myös uusimpia Sr3-sähkövetureita, jotka pystyvät vetämään aiempia raskaampia tavarakuormia.