Valtion alustava kanta: Kimolan kanava ei saa lisärahaa, mutta neuvottelut jatkuvat

Vesiväylän avaaminen huviveneliikenteelle tarkoittaisi, että veneellä pääsisi esimerkiksi Jyväskylästä Kouvolaan.

vesiliikenne
Nykytilanne.
Nykytilanne Kimolan kanavalla.Kouvolan kaupunki

Kimolan kanavan valtionrahoitus takkuaa. Valtiovarainministeriö ei hyväksynyt kanavan lisärahoitusta alustavaan lisäbudjettiesitykseensä. Kimolan kanavan rakentaminen edellyttää valtiolta yli neljän miljoonan euron lisärahaa, koska kanavan arvioitu rakennuskustannus tuplaantui suunnittelussa.

Entisen uittokanavan ottaminen huvivenekäyttöön maksaisi yli 20 miljoonaa euroa. Siitä valtion osuus on kaksi kolmasosaa. Muut rahoittajat ovat Heinola, Kouvola ja Iitti. Kuntakolmikko on myöntänyt lisärahoituksen hankkeelle.

– Työ- ja elinkeinoministeriö oli sisällyttänyt Kimolan kanavaa koskevan lisärahoituksen omaan ehdotukseensa. Kun valtiovarainministeriö antoi vastaehdotuksensa valtion lisäbudjetista, niin siinä Kimolan kanavaa ei ollut hyväksytty osaksi kevään lisäbudjettia, sanoo työ- ja elinkeinomisteriön talousjohtaja Mika Niemelä.

Valtiovarainministeriön hylkäävä kanta ei kuitenkaan sinetöi Kimolan kanavan kohtaloa. Neuvottelut rahoituksesta jatkuvat ministeriöiden välillä.

– Ensi viikolla TEM lähettää korjausehdotuksensa VM:ään. Sen jälkeen prosessi jatkuu niin, että toukokuun 14. päivä on lisäbudjettineuvottelu, jossa asiaa käydään virkamiestasolla läpi, sanoo Niemelä.

Kimolan kanavan valtionrahoitus edellyttää eduskunnan päätöstä. Viimeistään rahoitusasian pitäisi ratketa heinäkuun alkupäivinä.