Lentojen ylibuukkaus on normaali käytäntö, josta yhtiö selviää maksamalla – "Opiskelija voi jopa ilahtua, kun saa vielä puhdasta rahaa"

Lennoille myydään yleensä aina enemmän lippuja kuin koneessa on paikkoja. Jos peruutukset eivät poista ylivarausta, lentoyhtiö ensin etsii luopujia ja viime kädessä valitsee heidät. Ryhmävaraus, jatkoyhteys tai tasoasiakkuus voi pelastaa koneesta jäämiseltä.

lentoliikenne
Matkustajat jonottavat lentoasemalla.
Salvador de Nolfi / EPA

Kaapro Gröhn oli palaamassa futisreissulta kaveriporukassa, kun matka tyssäsi Englannissa Manchesterin kentälle. Gröhn yritti checkata illalla lähtevälle lennolleen jo aamulla hotellissa, mutta järjestelmä ilmoitti, ettei miehelle ole paikkaa.

Tiskillä kerrottiin, että Gröhn pääsee lennolle, jos tulee peruutuksia tai joku luopuu paikastaan vapaaehtoisesti. Mies odotti kentällä viisi tuntia tietämättä, miten käy. Lopulta hän jäi ainoana ulos lennolta.

– Olin kyllä aika tuohtunut. Oli melko kurja tunne, kun koneellinen ihmisiä lähtee ja jäät yksin kentälle.

Valintaa perusteltiin sillä, että Gröhn oli niin sanottu halpamatkustaja. Mies oli ostanut säästölippunsa kuukausia aiemmin ja matkusti pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa.

Ylivarauksen ansiosta koneet eivät lennä vajaina

Ylivaraus on lentojen optimointia. Lennot tulevat myyntiin noin vuotta ennen koneen nousua, ja yhteen lentoon ehtii tuona aikana kohdistua satoja varauksia ja peruutuksia. Niinpä koneeseen myydään enemmän lippuja kuin on tilaa.

– Jos lento pantaisiin kiinni siinä vaiheessa, kun se näyttää täydeltä, koneessa olisi sen lähtiessä tyhjiä paikkoja, havainnollistaa Finnairin mediasuhteista vastaava johtaja Päivyt Tallqvist.

Finnairin lentokone laskeutumassa Heathrowin lentokentälle Lontoossa.
Finnairin lentokone laskeutumassa Heathrowin lentokentälle Lontoossa.AOP

Kaikkia lentoja ei ylibuukata samalla tavoin. Vuosien varrella yhtiöille on kertynyt dataa matkustajien käyttäytymisestä eri reiteillä, ja varaus- ja peruutuskäytäntö vaihtelee reiteittäin, matkustuspäivittäin ja jopa samalla reitillä saman päivän eri lentojen välillä.

Erityisajankohdat kuten koululaisten loma-ajat ja joulun tienoo ovat erikoisasemassa, eikä niiden lentoja ylibuukata siten kuin vaikkapa liikematkustajien tyypillisiä lentopäiviä.

Valtaosa ylivarauksesta sulaa Tallqvistin mukaan ennen lähtöpäivää juuri peruutusten kautta. Erityisesti liikematkustajat varaavat muutoskelpoisia lippuja, sillä heidän aikataulunsa elävät usein. Keskivertolomalaisen varaus pitää todennäköisemmin loppuun saakka.

Vapaaehtoisia luopujia löytyy yleensä tarpeeksi

Jos peruutuksia ei tule riittävästi, vaan lento on lähdön lähestyessä liian täynnä, Finnair alkaa etsiä vapaaehtoisia poisjättäytyjiä tekstiviestien ja sähköpostin avulla. Vapaaehtoiset reititetään uudestaan, he saavat korvauksen ja tarvittaessa huolenpidon odotusaikana. Tallqvistin mukaan useimmiten tilanne ratkeaakin jo tässä vaiheessa.

– Esimerkiksi opiskelija voi jopa ilahtua, kun saa uuden lennon lisäksi puhdasta rahaa. Se riippuu tietysti matkustajan tilanteesta ja aiheutuvan muutoksen suuruudesta.

Ylibuukkaustilanteessa vapaaehtoisesti väistyvä matkustaja saa Finnairilta 125–300 euroa tai hieman suuremmat summat yhtiön lahjakorttina. Korvauksen suuruus riippuu lennon pituudesta ja aiheutuvasta vaivasta eli muutoksen suuruudesta.

Pienimmillään ajallinen muutos voi olla hyvinkin pieni, sillä Finnair lentää esimerkiksi Tukholmaan seitsemästi päivässä. Tarvittaessa uudelleenreitityksiä ostetaan myös muilta yhtiöiltä. Kokonaisuudessaan yhtälö on silti Tallqvistin mukaan kannattava verrattuna riskiin siitä, että kone lentäisi vajaana.

Opastetalulu lentokentällä.
Kalevi Rytkölä / Yle

Satasen lippu tuli moninkertaisesti takaisin

Kaapro Gröhnin tapauksessa kaikki sujui sinänsä hyvin: Gröhn vietiin taksilla puolen tunnin matkan päähän hotelliin, ja aamulla hänet haettiin uudelle lennolle. Kyydit, majoitus ja illallinen maksettiin.

Lisäksi mies sai valita, ottaako 400 euroa luottokortille ladattuna vai 550 euron voucherin yhtiön lennoille. Alkuperäinen lippu oli maksanut alle satasen, joten ainoaksi tappioksi jäi hetkellinen harmistus. Seuraava päivä ei ollut työpäivä, joten käytännön huoliakaan ei tullut.

Kerran aiemmin Gröhn on jättäytynyt vaimonsa kanssa vapaaehtoisesti pois ylibuukatulta lennolta. Seuraavan koneen lähtöön oli vain pari tuntia aikaa, mutta pariskunnan matkatavarat ehtivät kuitenkin hukkaan tuolla välillä. Onneksi tuolloinkin suunta oli kotiinpäin, jolloin tavaroiden harhareissusta ei aiheutunut kovin suurta vaivaa.

Vasten tahtoaan pois jäävä saa paremman korvauksen

Jos vapaaehtoisia koneesta jättäytyjiä ei löydy, yhtiö joutuu valitsemaan, ketkä jäävät pois. Lapsiperheet ja muut ryhmät samalla varauksella pyritään pitämään yhdessä, samoin jatkoyhteydelle pyrkivät ovat paremmassa turvassa. Paljon lentäviä tasoasiakkaita ei heitäkään jätetä kentälle ensimmäisten joukossa.

Lipun hinta ei Tallqvistin mukaan sinänsä vaikuta asiaan. Myöskään matkatavara ruumassa ei ole este matkustajan jättämiselle ylitäydeltä lennolta.

Tallqvist muistuttaa, että koko perheen on oltava samalla varauksella, jotta tilanne hahmottuu yhtiölle, kun ylibuukkausta aletaan ratkoa.

Vasten tahtoaan koneesta jäävä saa korvauksia EU:n ylivarausdirektiivin mukaan. Summat ovat suurempia kuin mitä vapaaehtoiset luopujat saavat.

Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali.
Ismo Pekkarinen / AOP

Lennoista valitetaan paljon, ylibuukkauksesta vähän

Valituksia ylibuukkauksista tulee suoraan Finnairille "aika ajoin", mutta määriä yhtiö ei kerro. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tietokanta löytää asiasta vain kourallisen osumia per vuosi. Määrä on kuitenkin vain suuntaa antava, sillä haku ei sisällä sanojen ylivaraus tai ylibuukkaus synonyymejä tai taivutusmuotoja.

Kokonaisuudessaan lentomatkustus työllistää KKV:ta melkoisesti: yhteydenottoja oli viime vuonna jo lähes 2000. Myös kuluttajariitalautakunnassa lentäminen näkyy: viime vuoden yli 6000 ratkaisupyynnöstä tuhat koski lentojen viivästymisiä.

Ylibuukkaus näyttäytyy yhtä pienenä ongelmana myös Euroopan kuluttajakeskuksessa, joka auttaa rajat ylittävän kaupan kuluttajakysymyksissä. Valituksia ylibuukkauksesta tulee alle kymmenen vuodessa.

Se on vähän, varsinkin kun keskus käsittelee joka päivä valituksia lennoista, lähinnä niiden viivästymisistä, sanoo keskuksen johtaja Leena Lindström.

Syytä tilanteeseen hän ei ryhdy arvailemaan, mutta arvioi, että vapaaehtoisia paikastaan luopujia on yleensä tarpeeksi – jopa enemmän kuin tarvitaan.