Tutkimusalus Aranda kyntää Itämerta pidennettynä ja aiempaa ympäristöystävällisempänä – katso videolta harvinainen laivan katkaisu

Aranda tutkii Itämeren lisäksi sitä, miten laivat voivat vähentää päästöjään.

Tutkimusalus Aranda
Tutkimusalus Arandan korjaustyö Rauman telakalla
Tutkimusalus Arandan korjaustyö Rauman telakalla

RaumaSuomen ympäristökeskuksen tutkimusalus Arandan vajaan vuoden kestänyt remontti on loppusuoralla Rauman telakalla. Lähiviikkoina Arandalla aloitetaan koeajot merellä. Vielä Aranda on tukevasti tuettuna Rauma Marine Constructionsin tiloissa Rauman vanhalla telakka-alueella.

Tutkimusalus Aranda  Rauman telakalla.
Minna Rosvall / Yle

Tuotantojohtaja Markku Uusitalo kertoo, että noin 13 miljoonaa euroa maksaneen työn aikana alus on muun muassa pidentynyt.

– Alus saapui elokuun alussa tänne Raumalle. Laiva pistettiin poikki ja siihen tehtiin 5,4 metrin lisälohko. Siinä oli muun muassa tutkimusköli. Laivan perästä leikattiin pala pois ja aluksen perä muotoiltiin uudelleen, kertoo Uusitalo.

Laivan katkaiseminen on harvinaista

Suomen ympäristökeskuksen väki on ollut tiiviisti mukana Arandan korjauksessa. Tutkimusalus on ollut poissa käytöstä yhdeksän kuukautta. Se pystyy tekemään tutkimusmatkoja myös jääolosuhteissa.

– Lisäosan rakentaminen saatiin aloitettua ennen laivan saapumista Raumalle, joten se lyhensi korjausaikaa, kertoo ylitarkastaja Jukka Pajala Suomen ympäristökeskuksesta.

Tämä neito vanhenee. Rikkinäiset osat korjataan, mutta alusta myös uudistetaan.

Jukka Pajala

Remontista tilattiin myös Digitelakka-nimiseltä yritykseltä video, jossa erikoiselta näyttävä laivankorjaus näkyy hyvin. Laiva piteni kokonaisuudessaan seitsemän metriä. Uusitalon mukaan menetelmä on harvinainen ainakin Suomessa.

– En ole kokenut noin 30 vuotta kestäneen urani aikana vastaavaa, sanoo tuotantojohtaja Markku Uusitalo ja viittaa takanaan olevaan alukseen, jossa maalipinta kiiltää eikä katkaisutoimenpiteestä näy enää jälkeäkään.

Tutkimusalus saa uusia tehtäviä

Suomen ympäristökeskuksen ylitarkastaja Jukka Pajala kertoo, että tutkimusalus Aranda on toiminut merentutkimuksen lippulaivana noin 30 vuotta. Suomen ympäristökeskus halusi jatkaa sen käyttöä, mutta korjauksia oli tehtävä. Aranda halutaan pitää Itämeren aalloilla 2030-luvulle saakka.

Ainakin juhannukseen mennessä ollaan hyvässä vauhdissa Itämeren aalloilla.

Jukka Pajala

– Tämä neito vanhenee. Rikkinäiset osat korjataan, mutta alusta myös uudistetaan. Energiantuotanto on enemmän aisoissa ja laivan päästöt tulevat olemaan uudistuksen jälkeen hyvin pienet. Tutkimme päästöjä ja yritämme alentaa niitä, kertoo Pajala.

Aranda toimii kuin hybridi eli kun dieselit eivät ole suurella käytöllä, laiva kulkee aiemmin ladatuilla akuilla.

– Laivalle asennetaan myös polttokenno, joka tuottaa hyvin päästötöntä sähköä ja lämpöä. Ainakin juhannukseen mennessä ollaan hyvässä vauhdissa Itämeren aalloilla, kertoo ylitarkastaja Pajala.

Rauman telakalla kova kuhina

Tuotantojohtajana sekä Arandan projektipäällikkönä RMC:ssa toimiva Markku Uusitalo ja ylitarkastaja Jukka Pajala tekevät tiiviisti yhteistyötä. Arandan kimpussa häärii yhteensä noin 100 työntekijää. Ympäristökeskuksen väkeä on joka päivä paikalla ainakin viisi henkeä.

Tuotantojohtaja Markku Uusitalo
RMC:n tuotantojohtaja ja Arandan korjauksen projektipäällikkö Markku UusitaloMinna Rosvall / Yle

– On mielenkiintoista seurata, miten laboratorioiden rakentaminen edistyy. Meillä on ollut hyttien ja laboratorioiden tarkastuksia ja äsken vilkaisin, miten uusi ankkuri nousee laivaan, kertoo Pajala.

Rauman telakalla korjataan samaan aikaan useita aluksia. Jäänmurtajat vaativat huoltoa ja varustelulaiturissa on käynnissä tanskalaisen auto- ja matkustajalautan rakentaminen. Molslinjen-varustamon tilaama 158-metrinen alus luovutetaan tanskalaisyhtiölle kesällä 2018.

Rauman telakka-alue
Minna Rosvall / Yle

– Koko teollisuuspuiston alueella on noin 1 000 työntekijää. Meidän yrityksemme työllistää noin 500 henkilöä. Euroopassa uudislaivojen kysyntä on kiihtynyt, joten horisontissa siintää laivoja myös Raumalle, sanoo tuotantojohtaja Markku Uusitalo.

Rauman telakka on uudistettu noin neljässä vuodessa.

– Olin itse STX:llä heinäkuun alkuun 2014 saakka ja siirryin heti tänne RMC:hen. Kukaan ei olisi uskonut, miten nopeasti telakka-alue herää uudelleen henkiin. Tämä on ollut huikea tarina, Uusitalo sanoo.

Juttua on korjattu 9.5.2018 kello 8:20. Videota laivan katkaisusta ei tilannut RMC kuten aiemmin jutussa mainittiin.

Lue lisää:

Merentutkimusalus Aranda saa lisää mittaa ja tutkimustiloja Rauman telakalla