Kaakkois-Suomen teitä kunnostetaan tänä vuonna aiempaa enemmän – vanhoja teitä rouhitaan uuden asfaltin sekaan

Suurin osa urakoista pyritään käynnistämään toukokuun aikana.

teiden kunnossapito
e-18 Loviisa
Nelisen vuotta sitten valmistunut E-18-tie saa kolmannen asfalttikerroksen tänä kesänä.Juulia Tillaeus / Yle

Kaakkois-Suomen teitä parannetaan ja päällystetään tänä kesänä aiempia vuosia enemmän. Lisäksi korjataan useita siltoja.

Suurimman osan remonteista toteuttavat Kaakkois-Suomen ELY-keskus ja Liikennevirasto, joilla on tänä vuonna teiden parantamiseen käytössään yhteensä 30 miljoonaa euroa. Ylläpitoon, eli päällystämiseen ja siltojen korjaamiseen on 12 miljoonaa euroa, miljoona keskimääräistä enemmän.

Suuri osa rahoituksesta tulee vuonna 2016 aloitetusta liikenneväylien korjausvelkaohjelmasta, joka päättyy tähän vuoteen.

– Meillä on korjausvelkaohjelman kautta teiden parantamiseen käytössä todella paljon enemmän rahaa kuin aiemmin. Yleensä parantamisen vuosikehys on nolla euroa. Lisärahoitus on erittäin merkittävä, toiminnanohjauspäällikkö Kari Halme Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta toteaa.

Kaakkois-Suomen teiden parannus- ja päällystystyöt 2018
Yle Uutisgrafiikka

Päällystysurakat ajoittuvat pääosin kesäkuukausille. Suurin osa niistä pyritään käynnistämään toukokuussa ja saamaan valmiiksi kesän aikana. Rakenteenparantamisurakat sen sijaan voivat jatkua lokakuuhun saakka.

ELY-keskuksen päällystämiskohteet painottuvat tänä vuonna Etelä-Karjalaan. Teiden pintoja uusitaan kaikkiaan noin 150 kilometrin matkalla. Pisin yhtenäinen päällystystyö toteutetaan Valtatie 6:lla Imatran pohjoispuolella.

Käynnissä on kolmivuotinen päällystysohjelma, jonka ensimmäisenä vuonna keskityttiin Kymenlaakson kohteisiin. Viime vuonna teitä korjattiin molempien maakuntien alueella.

30 miljoonan euron budjetista suurin osa on varattu valtatie 12:n remontti Tillolan ja Keltin välillä. Liikenneviraston toteuttama urakka on tarkoitus aloittaa kesäkuun alussa.

ELY-keskuksen ja Liikenneviraston lisäksi tietöitä tekevät myös yksityiset toimijat.

Yksi kesän suurimmista päällystystöistä on nelisen vuotta sitten valmistuneen E-18 tien päällystys Loviisan Koskenkylän ja Kotkan välisellä matkalla. Moottoritie saa kolmannen päällystekerroksensa suunnitelmien mukaan nyt, kun alemmat päällystekerrokset ja tiepohja ovat tiivistyneet.

– Tierakenteeseen tulee liikenteen myötä jälkipainaumaa. Kolmannen päällystekerroksen myötä tie tasoittuu, projektijohtaja Kari Kytömäki työyhteenliittymä Pulterista toteaa.

Vanhat tiet hyötykäyttöön

E-18 tien päällystysurakkaaloitettiin Loviisasta Kotkan suuntaan. Tietä päällystetään seitsemän kilometrin viikkovauhdilla. Työstettävällä välimatkalla käytössä on vain yksi ajokaista, mutta merkittävää haittaa liikenteelle työstä ei aiheudu.

– Arvioitu matka-ajan pidentymä on kahdesta kolmeen minuuttia. Seitsemän kilometrin matkalla ajonopeus alennetaan 80 kilometriin tunnissa ja levityskoneen kohdalla 50 kilometriin tunnissa, Kytömäki sanoo.

Louhos Pyhtäällä
Materiaali E-18 päällystämiseen tulee lähialueilta. Kuvassa louhos moottoritien varressa Pyhtäällä.Juulia Tillaeus / Yle

Juhannuksena valmiin päällysteen on tarkoitus ulottua Kotkaan saakka, josta käännytään takaisin Loviisan suuntaan. Kaikkiaan tietä päällystetään yli sadan kilometrin matkalta.

Asfalttia urakkaan kuluu yhteensä 160 000 tonnia. Osa siitä on kierrätysmateriaalia. Uuden materiaalin sekaan lisätään vanhalta 7-tieltä purettuja, hienoksi rouhittuja ohituskaistaosuuksia.

– Päällysteen kierrättäminen on nykyään yleistä. Se on hyvin järkevää, Kytömäki toteaa.