Lähitaksi eroaa Taksiliitosta, taustalla Valopilkun myyminen Taksi Helsingille

Heinäkuun alussa taksialalla häämöttää suuri murros, kun kilpailu taksiliikenteessä vapautuu.

taksiliikenne
Valomainos taksin katolla.
Ari Vihanta / Yle

Uusmaalainen Lähitaksi-yhtiö eroaa Suomen Taksiliiton jäsenyydestä. Lähitaksin mukaan syynä on se, että Suomen Taksiliitto ry:n omistama yhtiö on myynyt Valopilkku-tilaussovelluksen kilpailijayritys Taksi Helsingille ja sulkenut Lähitaksin ulos sovelluksesta kesäkuun lopussa.

– Asiakkaiden hämmennystä tämä varmasti taas lisää, valittelee Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen STT:lle.

Tilausvälitysyhtiö Lähitaksin autoja on noin 1 300.

STT ei torstaina tavoittanut Taksiliiton johtoa kommentoimaan kauppaa. Liiton kehitysjohtaja Jouni Mutanen kertoi Talouselämälle (siirryt toiseen palveluun), että Valopilkkua tarjottiin kaikille Taksiliiton 28 jäsenyhtiölle ja että kyseessä oli "puhdas liiketoimintakauppa", jonka yhteydessä Lähitaksin välityssopimus oli pakko irtisanoa sopimussyistä. Mutanen piti valitettavana Lähitaksin irtautumista liitosta.

Heinäkuun alussa taksialalla häämöttää suuri murros, kun kilpailu taksiliikenteessä vapautuu.

Uusi tilaussovellus tekeillä

Lähitaksi laajentaa reviiriään alueellisten yhteistyökumppanien kautta myös muualle Suomeen.

– Lähitaksi on jo solminut liiketoimintasopimuksia muun muassa Seinäjoen Keskustaksin kanssa, jolla on kolmisensataa autoa Etelä-Pohjanmaalla. Rovaniemen taksi alkaa käyttää meidän välityspalvelujamme 1. heinäkuuta, Pentikäinen kertoo.

– Emme laajenna varsinaista omaa taksitoimintaa vaan olemme paikallisten taksiyhtiöiden tekniikka- ja välityskumppani. He hoitavat varsinaiset taksikuljetukset omilla brändeillään ja autoillaan.

Pentikäinen kertoo Lähitaksin tuovan muutaman kuukauden kuluessa markkinoille oman uuden tilaussovelluksensa, jota on kehitelty jo pidemmän aikaa.

Lähitaksilla on jo pääkaupunkiseudulla käytössä mobiilisovellus. Toimitusjohtaja Pentikäinen huomauttaa, että sovelluksia tärkeämpi asia kuluttajalle ovat palvelun laatu ja kyytien oikea hinnoittelu.

– Ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista tilaa taksin puhelimitse – he haluavat henkilökohtaista palvelua.

Lue lisää:

Taksimarkkinat mullistuvat heinäkuussa yhdessä yössä – lue tästä, mitä se tarkoittaa asiakkaan, autojen ja kuskien kannalta

Uusi taksilaki mullistaa pian kaiken, mutta miten? Kokosimme asiakkaalle 10 keskeisintä kysymystä ja vastaukset niihin