Ideoita riittää, mutta osaammeko markkinoida: Asiantuntijan vinkit Kiinan markkinoille

Immateriaalioikeuksien asiantuntija kertoo, mitä Kiinassa pitäisi tehdä.

markkinointi
Innovaatioihin imua tuotteistamalla
Innovaatioihin imua tuotteistamalla

Ylen aamu-tv:ssä vieraillut Kolster Oy:n toimitusjohtaja Timo Helosuo sanoo, että Suomi on yhä aivan kärkimaita ideoinnissa ja keksintöjen patentoinnissa. Sen sijaan keksinnön tuotteistamisessa markkinoille on vielä tekemistä.

– Ehkä meillä on perinteisesti se intohimo siihen tuotteeseen, ja sitten kun se on keksitty, niin sitten sen tuotteen kaupallistaminen jää vähän heikommalle. Me olemme hyviä keksimisessä, mutta ei välttämättä markkinoille tuomisessa.

Menestystarinat tutuiksi

Helosuon mielestä suomalaisista menestystarinoita – joita siis on – pitäisi kirjoittaa enemmän ja ne pitäisi tehdä tutuiksi myös opinnoissa. Enää ei myöskään pidä paikkaansa vuorineuvos Tauno Matomäen muinainen viisaus, ettei Suomesta kannata viedä maailmalle mitään hevosta pienempää.

– Totta kai meitä viedään edelleen paperikoneita, mutta sen lisäksi myös sykemittareita, terveysteknologiaa ja esimerkiksi kudoksiin liittyviä tuotteita, jotka eivät välttämättä kulluttajalle edes näy, Helosuo luettelee.

Pelkkä keksintö ei vielä riitä

Valtavista Kiinan markkinoista haaveilleville Helosuo antaa muutaman vinkin. Ensinnäkin yrityksen nimi on syytä suojata ja rekisteröidä Kiinassa ja samalla kannattaa pohtia nimen paikallistamista.

– Verkkotunnus, yrityksen nimi ja tuotteiden nimet pitää olla rekisteritynä, nämä ihan perusasioina, Helosuo valistaa.

Helosuo neuvoo myös pohtimaan, mitkä asiat yritys hoitaa Kiinassa itse ja mitkä se antaa paikallisen jakeluverkon hoidettavaksi.

– Pitää varoa, ettei vahingossa tule luovuttaneeksi jakelijalle enemmän oikeuksia kuin oli tarkoitus.

Lainsäädäntö yhtenäistyy

Lakiasioiden suhteen Kiinassa ei enää maailman kauppajärjestön WTO:n jäsenyyden myötä ole enää samanlaisia ongelmia kuin aiemmin. Tosin lain soveltamisen kanssa pitää olla tarkkana.

– Tällä hetkellä Suomessa on jo varsin hyvin tietoa saatavilla. Kun vähän kyselee, niin välttyy kyllä perusvirheiltä, Helosuo rohkaisee.

Kopiointi kasvaa kovaa vauhtia

Mitä suositumpi tuote on, sitä suurempi riski on, että se kopioidaan. Niinkin voi käydä, että kopio ilmestyy tänne omille markkinoille ja kuluttaja käyttää sitä hyvässä uskossa luullen sitä aidoksi. Helosuon mukaan tilanne on kiusallinen, mutta kuitenkin hallittavissa.

Kiinalaiset tavoittelevat markkinoita Euroopasta

Helosuo muistuttaa, että vienti toimii myös toisin päin: 700 miljoonan asukkaan Eurooppa on kiinalaisille houkkutteleva markkina-alue.

– Suomalaisyritykset voivat auttaa kiinalaisia löytämään eurooppalaiset markkinat ja paikallistamaan tuotteensa eurooppalaisille. Samalla ne voivat näiden yhteyksien avulla löytää itselleen markkinoita Kiinasta.

– Esimerkiksi matkailussa puhutaan 30 prosentin kasvusta ja toisaalta myös kiinalaisten tuotteiden kysyntä kasvaa.

– Esimerkiksi kuvauskoptereihin, droneihin liittyvistä patenteista ja suojauksista on jo nyt valtaosa kiinalaisten hallussa.