Lontoo kieltää roskaruokamainokset julkisista kulkuneuvoista taistellakseen lasten lihavuutta vastaan

Pikaruokafirmat ostavat vuosittain noin 27 miljoonan euron arvosta mainontaa liikennevälineistä.

lasten ja nuorten ylipaino
Ranskalaisiaperunoita
Ismo Pekkarinen / AOP

Lontoo suunnittelee kieltävänsä roskaruokamainonnan kaikissa julkisissa liikennevälineissään. Tarkoituksena on taistella lasten ylipainoa vastaan, sanoo kaupungin pormestari Sadiq Kahn.

Lähes 40 prosenttia 10- ja 11-vuotiaista lontoolaisista on ylipainoisia, kertoo maan parlamentille koottu tutkimus.

– Lasten ylipaino Lontoossa on tikittävä aikapommi ja olen velvoitettu toimimaan. Ellemme ota vahvoja askelia sitä vastaan emme tee oikein nuorille ihmisillemme, emmekä myöskään terveydenhuoltojärjestelmällemme, Kahn toteaa.

Kielto kohdistuisi pikaruokaloihin, jotka tarjoavat liian rasvaisia, suolaisia ja sokerisia ruokia, kuten McDonaldsiin.

Kaupungin liikennevälineiden pikaruokamainoksia myydään vuosittain noin 27 miljoonan euron arvosta. Kaupungin mukaan kaksi kolmasosaa luvusta tulee roskaruoan mainonnasta.

Lähteet: Reuters