Romaniperheen ei annettu tankata käteisellä huoltoasemalla – tilanne tallentui videolle: "Vieläkin ihmisillä on näin kovat ja pinttyneet ennakkoluulot"

Tapahtuneesta on tehty kantelu yhdenvertaisuusvaltuutetulle.

syrjintä
Romaniperhe jäi ilman bensaa, koska halusi maksaa käteisellä – video näyttää kuinka romanit kohtaavat syrjintää arjessaan
Romaniperhe jäi ilman bensaa, koska halusi maksaa käteisellä – video näyttää kuinka romanit kohtaavat syrjintää arjessaan

Viikonloppuna netissä levisi video, jossa vantaalainen huoltoasema kieltäytyi myymästä romaniperheelle bensiiniä, kun he halusivat tankata autonsa ja maksaa käteisellä.

Myyjä ei suostunut avaamaan kassalta bensapumppua, jotta perhe olisi saanut tankattua autonsa ja maksettua sen jälkeen kassalle polttoaineen muiden ostostensa kanssa. Normaalisti myyntitapahtuma toimii näin huoltoasemalla.

Kun myyjä kieltäytyi palvelemasta romaniperhettä, alkoi Tino Lindeman kuvata tapahtumaa videolle. Videon lopussa hän kysyy myyjältä syytä.

– Senkö takia, koska mä olen mustalainen, Lindeman kysyy videolla.

– Näin se valitettavasti on, myyjä vastaa.

Videota on katsottu yli 170 000 kertaa jaettu yli 1 300 kertaa Facebookissa. Tapauksesta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti (siirryt toiseen palveluun).

Äiti: Rikosilmoitus poliisille ja kantelu yhdenvertaisuusvaltuutetulle

Yle tavoitti tilanteessa olleen perheen äidin, Anneli Lindemanin puhelimitse maanantaina iltapäivällä. Hän oli juuri menossa tekemään tapahtuneesta rikosilmoitusta poliisille.

– Me koimme kohtelumme kunnianloukkauksena ja syrjintänä, hän kertoo.

Lindeman teki lauantaina asiasta kantelun myös yhdenvertaisuusvaltuutetulle.

Lindeman kertoo, että romaniperhe kohtaa syrjintää usein silloin, kun he asioivat uudessa paikassa. Viikonlopun bensa-asemalla sattunut välikohtaus oli kuitenkin räikeämpi kuin aiemmin sattuneet tilanteet.

– Vaikka minua on aiemminkin kohdeltu samalla tavalla, niin ei kukaan ole aiemmin sanonut suoraan, että "teitä ei päästetä sisään tai palvella, koska te olette romaneita". Aiemmin on yritetty keksiä jotakin tekosyitä tai yritetty olla hienovaraisempia, Lindeman sanoo.

Lindeman sanoo, että hän kyllä arvasi miehensä kanssa syyn palvelelemattomuuteen olevan heidän etninen taustansa.

Lindeman sanoo lukeneensa lehdistä, että huoltamolla on tapana evätä bensiinin maksu kassaan, jos autossa on ulkomaalaiset rekisterikilvet (siirryt toiseen palveluun). Eli tällöin polttoaine pitäisi maksaa automaatilla.

– Mutta myyjä ei kertonut meille mitään syytä, hän kertaa.

Lindeman kertoo, että he olivat liikkeellä hänen veljensä autolla.

– Veljeni on Ruotsissa asuva henkilö, jolla on ruotsalainen auto. Asiassa ei olisi ollut meidän puoleltamme ongelmaa, jos myyjä olisi kertonut meille, että koska autossa on Ruotsin kilvet, niin meidän pitää mennä seteliautomaatille. Mutta hän ei sanonut meille mitään sellaista. Siksi mieheni kysyi, johtuuko se siitä, että hän on mustalainen. Silloin myyjä vastasi, että näin valitettavasti on.

Anneli Lindeman kertoo miettineensä kaksi päivää tapahtumaa.

– Me elämme vuotta 2018, ja vieläkin ihmisillä on näin kovat ja pinttyneet ennakkoluulot. Minulla on 11-vuotias tytär. Mietin sitä, että onko hänen kohtelunsa kymmenen vuoden päästä samanlaista? Se tekee minut surulliseksi.

Tytär oli paikan päällä näkemässä tilanteen viikonloppuna.

– Huoltoasemalla tyttäreni kysyi, että miksi minä en ostanut hänelle, mitä olin luvannut. Jouduin sanomaan hänelle, että myyjä ei suostunut myymään meille. Sanoin hänelle, että me menemme seuraavalle huoltoasemalle katsomaan, suostuvatko he palvelemaan meitä.

Tytär ei tietenkään ymmärtännyt, mistä oli kysymys.

– Toivottavasti hän ei ala syyttää itseään siitä, että onko hänessä joku vika. Onko huono asia olla erilainen tai että kun hänen äiti käyttää erilaisia vaatteita tai vastaavaa.

Lindeman toivoo, että asiat muuttuisivat ja hänen lapsellaan olisi parempi tulevaisuus.

– Olen nähnyt lapsesta lähtien tällaista kohtelua, olen jollakin tavalla turtunut siihen enkä ota sitä niin vakavasti. Mutta minä en halua, että minun lapseni tottuu tai turtuu tällaiseen kohteluun.

Lindeman kertoo, että esimerkiksi kaupassa äitiä ja tytärtä saattaa seurata vartija.

– Kun tyttö kysyy minulta, että miksi tuo vartija seuraa meitä, niin minä joudun vastaamaan, että hän ehkä luulee että me aiomme varastaa jotakin.

Neste pahoittelee tapahtunutta

Nesteen Marketing & Services -liiketoiminta-alueen Suomen toiminnoista vastaava johtaja Sam Holmberg pahoittelee tapahtunutta.

– Itse en ollut paikalla niin on mahdoton kommentoida miten tilanne meni, mutta olen nähnyt sen kerran videolta. Sehän meni valitetettavan huonosti. Emme voi hyväksyä syrjntää missään muodossa. Se ei ole kenenkään meidän kumppaneiden liiketoimintaperiaatteiden mukaista käyttäytymistä. Kaikkia asiakkaita pitää pystyä kohdella täysin tasa-arvoisesti.

Holmberg kertoo, että perheeltä on pyydetty anteeksi.

– Me olemme pahoillamme, mitä on tapahtunut, kuten myös kauppias ja myyjä. Me olemme välittäneet anteeksipyyntömme kyseiselle henkilölle ja perheelle.

Holmbergin mukaan kauppias on ottanut yhteyden perheeseen.

– Kauppias on saanut kiinni asiakkaan ja käynyt hyvän keskustelun ja pahoitellut tapahtunutta.

Kauppias on pahoitellut tilannetta myös Facebookissa (siirryt toiseen palveluun) julkisesti.

– Pyydän nöyrästi sekä itsenä että asiakaspalvelutilanteessa olleen työntekijän puolesta anteeksi tapahtunutta. Tapahtuma ei ollut missään määrin hyväksyttävää käytöstä, kauppias muun muassa kirjoitti.

Iltalehti kertoi eilen (siirryt toiseen palveluun) sunnuntaina, että kauppiaan mukaan Lindemaneja oli pyydetty sisälle, sillä autossa oli ollut ulkomaalaiset kilvet.

– Mitään yleistä ohjeistustahan meillä ei ole siihen, että ulkomaalaisia kilpiä tai ajoneuvoja kohdeltaisiin eri tavalla, Holmberg sanoo.

Hän kuvailee, että liikepaikoilla voi olla omia "kokemuksen perusteella muodostuneita toimintatapoja ja käytänteitä ulkomaalaisten suhteen", mutta 99 prosenttia ostotapahtumista menee normaalisti.

– Meillähän käy mittarikentillä satoja ellei tuhansia ulkomaalaisilla kilvillä varustettua ajoneuvoja päivittäin, ja meillä on miljoonia transaktioita vuosittain.

Yhdenvertaisuusvaltuutettu: Samanlaisia kanteluita joka vuosi kymmenittäin

Yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä kertoo, että tapauksesta on tehty kantelu. Tämän vuoksi hän ei voi ottaa tapaukseen kantaa.

– Mutta voin yleisellä tasolla todeta, että romanit kohtaavat meillä arkipäiväisissä palveluissa toistuvasti syrjintää.

Tilanne jaksaa ihmetyttää yhdenvertaisuusvaltuutettua.

– Luulisi, että pääsisimme viidensadan vuoden jälkeen jo pikku hiljaa eroon tästä, ja asenteet muuttuisivat siihen suuntaan, ettemme kohdistaisi ennakkoluuloja väestöryhmää kohtaan.

Pimiä kertoo, että yhdenvertaisuusvaltuutetulle tulee samankaltaisia kanteluita vuosittain joitakin kymmeniä. Hän kuitenkin uskoo tapauksia olevan paljon enemmän.

– Meille tulevat kantelut ovat varmasti jäävuoren huippu. Monet ovat varmasti turtuneet tai tottuneet tilanteeseen. Tai sitten he eivät halua tai osaa ottaa yhteyttä. Varmasti paljon enemmän tapahtuu kuin, mitä meille ilmoitetaan.

Pimiän korvaan käytäntö ulkomaalaisten rekisterikilpien suhteen kuulostaa erikoiselta.

– Jos huoltamoilla olisi käytäntönä pyytää matkustajia siirtymään sisätiloihin tankkauksen ajaksi, jos autossa on ulkomaiset rekisterikilvet, niin herää epäilys, että millä perusteella – että onko tälle tälle mitään hyväksyttävää syytä.

Pimiä sanoo, että alkuperään liittyvä syrjintä on Suomessa on valitettavan yleistä.

– Toivon, että meidän johtavat poliitikot tarttuisivat tähän kysymykseen. Tämä on vakava ongelma, eikä mene ohi sillä, että toivotaan kaiken muuttuvan paremmaksi.

Pimiä pitää hyvänä, että Lindemanien tapausta käsitellään julkisesti.

– Toivon julkisuuden ihmisiä nousemaan esimerkillisesti tällaista syrjimistä vastaan. Olisi hyvä miettiä, miten kukin meistä voisi omallla esimerkillään edistää yhdenvertaisuuttaa ja tukea ihmisiä jotka ovat kohdanneet syrjintää.

Katso myös:

Romanit kertovat kohtaamistaan ennakkoluuloista Yle Kioskin videolla: “Kaikki romanit varastavat”