Metronkuljettajien krooninen pula kärjistyy kesällä – Kuskit tienaavat ylitöillä

Kuljettajien ylityökorvaus on 100 prosenttia paikallisen sopimuksen takia.

Metrokuljettaja
Metro Rautatieasema Helsinki
Derrick Frilund / Yle

HKL:n metroliikenne kärsii kroonisesta metronkuljettajapulasta. HKL:n liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorven mukaan metronkuljettajat ajavat vuodessa noin prosentin verran kaikista työtunneista metroa ylityönä. Tänä kesänä ylitöiden määrä tulee monikertaistumaan. Kuljettajien ylityöt ovat kuitenkin täysin vapaaehtoisia.

– Metronkuljettajatilanne on huomattavasti vaikeampi kuin aiempina vuosina, sanoo Kuukankorpi.

HKL:n liikennöintiyksikön pääluottamusnainen Tuula Metsäketo-Korkalainen kertoo, että myös raitiovaunukuljettajista on pulaa, koska kesäaikatauluista ei enää vähennetä juurikaan vuoroja.

– Jos halutaan, että HSL:n tilaama liikenne saadaan ajettua, niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin saada kuljettajia ylitöihin. Tämä on siitä spesiaali ala, että kuljettajia ei voida hankkia henkilöstövuokrausyrityksestä, ja tasoittaa sitä kautta ruuhkahuippuja, Metsäketo-Korkalainen sanoo.

"Aina on samat hemmot, jotka tekevät ylitöitä"

Kuukankorven ja Metsäketo-Korkalaisen mukaan osa kuskeista on tilanteeseen tyytyväisiä, sillä lisäansiot kiinnostavat. Ylityötunneilla tienataan.

– Välillä ylitöihin ilmoittautuu enemmän tekijöitä kuin töitä on tarjolla, Metsäketo-Korkalainen sanoo.

Syynä on hänen mukaansa HKL:n paikallinen sopimus, joka takaa paremmat ylityökorvaukset kuin työehtosopimus.

– Kyllä ne on ne samat hemmot, jotka tekevät ylitöitä ja ovat tehneet jo vuosikausia, Metsäketo-Korkalainen kertoo.

– Paikallisen sopimuksen mukaan kuljettajille korvataan ylityöt sadalla prosentilla, se houkuttaa. Se, joka haluaa tehdä rahaa, pystyy sitä tekemään.

Kesälläkin vuoroja voi jäädä ajamatta

Kesäkuljettajia tai keikkatyöläisiä ei ole enää koulutettu metroihin eikä ratikoihin. Kuukankorven mukaan kesäaikataulun harvennetut ajovälit helpottavat vain hieman metronkuljettajien tilannetta.

– Kahden ja puolen minuutin vuorovälin sijaan ajetaan ruuhka-aikoinakin 3,75 minuutin vuorovälein, Kuukankorpi kertoo.

Samalla kuitenkin pyörivät kuljettajien kesälomat, joten suurta helpotusta ei ole luvassa. Kuukankorven mukaan lomat on pyritty jakamaan niin, että ylityöntekijöitä löydettäisiin kaikkiin vuoroihin. Hänen mukaansa mahdolliset sairaslomapiikit voivat kuitenkin vaikuttaa niin, että joitakin vuoroja jää ajamatta.

Tällä hetkellä HKL kouluttaa uusia metronkuljettajia. Heinäkuun alussa valmistuu 11 uutta metronkuljettajaa.

HKL hakee parhaillaan uusia metronkuljettajia koulutukseen.

Lue lisää:

Metronkuljettajilta murska-arvio työoloille – Kuljettajapulan taustalla epäluottamus HKL:n johtoa kohtaan

Entinen metropomo jyrähtää kuljettajien irtisanoutumisista ay-lehdessä: "Ottaa hiukan päähän – aiemmin metrolaiset olivat metrolaisia ja ylpeitä siitä"