Helle paahtaa – näin sinä, ihosi, lapsesi, lemmikkisi ja kotisi selviätte kuumuudesta helpommin

Yle koosti ajattomista sääjutuista tietopaketin kuumuuden keskelle.

helle
Tuuletin toimistossa.
Ismo Pekkarinen / AOP

Kyllä nyt tarkenee!

Työterveyslaitoksen erikoistutkijan mukaan suomalaisille sopivin lämpötila on +14 astetta. Silloin kuolleisuus on pienimmillään ja vaivoja vähiten.

Nyt kuitenkin Suomi kylpee jopa kuumassa kesäsäässä, ja lämpömittarit ovat hivunneet hilkulle 30 asteen lukemia jo usemman päivän ajan.

Eikä tässä kaikki – lämmintä kesäsäätä piisaa vielä roimasti tänään.

Yle koosti ajattomista jutuista hellevinkkejä joka lähtöön:

Läkähdyttävään kotiin

Yö ja sälekaihtimet ovat ystävä.

Asiantuntijoiden mukaan tärkeintä kodin viilentämisessä on yön viileyden hyödyntäminen. Koti siis kannattaa tuulettaa yöllä.

Paahdetta vastaan on myös hyvä muistaa, että hyökkäys on paras puolustus: sulje sälekaihtimet jo ennen kuin aurinko porottaa ikkunasta suoraan sisään. Eikä sälekaihtimia kannata läiskiä ihan miten sattuu. Fysiikan professorin mukaan nimittäin sälekaihtimet kannattaa kääntää pullea puoli kohti aurinkoa.

Ikkunat kannattaa pitää sisäilma-asiantuntijan mukaan päivällä kiinni.

Pahimman tukaluuden iskiessä jotkut ehkä lähtevät ostoksille. Pöydällä pörisevät ja hurisevat tuulettimet voivat tuntua mukavalta, mutta ne eivät varsinaisesti laske ilman lämpötilaa. Ja jos on varaa, niin toki ilmalämpöpumppu viilentää tehokkaasti.

Jos olot ovat aivan liian tukalat kotona, THL suosittelee (siirryt toiseen palveluun) viettämään aikaa vaikkapa ilmastoidussa julkisessa rakennuksessa.

Tässä jutussa kerrotaan tarkemmin, kuinka kodin voi viilentää helteillä.

Muista myös: Avoin ikkuna on pitkäkyntiselle kutsuva näky

Jos lähdet kotoa, ikkunaa ei välttämättä kannata jättää auki. Helsingin poliisi kertoo Twitterissä (siirryt toiseen palveluun), että murtovarkaat ovat pyrkineet asuntoon tuuletusikkunan kautta.

Tässä jutussa kerrotaan laajemmin, kuinka murtomies käy kotona silloin, kun sinä käyt töissä – näin asuntomurto tehdään.

Juomiseen – vesi vanhin voitehista

Helteellä nestehukka on katala kaveri, joka ei pidä itsestään meteliä ennen iskemistään. Janon tunteeseen ei siis kannata luottaa, sillä hellesään nesteytys on janon koittaessa jo jäljessä.

Kovalla helteellä ihmisen vedentarve on noin kaksinkertainen normaaliin verrattuna. Olympialääkärin mukaan vettä on juonut sopivasti, jos virtsaa 3–4 tunnin välein vaaleaa virtsaa. Kannattaa kuitenkin muistaa kohtuus, ettei vesimyrkytys iske.

Hellepäivänä on myös hyvä muistaa, että korkki kannattaa pitää kiinni ja kahvipannun kanssa läträäminen minimissä. Välteltäviä aineita hellepäivänä nimittäin ovat alkoholi ja kofeiinijuomat, sillä ne lisäävät nesteen poistumista kehosta

Tästä jutusta voi lukea juomisvinkkejä, joilla välttää helleuupumus.

Vesilasi
Ismo Pekkarinen / AOP

Ruokailijan ei tarvitse kikkailla

Kuumuudessa nestetasapainon lisäksi on tärkeää pitää huoli ruokailusta. Helleruoan kanssa ei tarvitse kikkailla, vaan tavallinen ruoka käy.

– Hyvä helleruoka on esimerkiksi kala- tai kesäkeitto. Niissä on nestettä, kivennäisaineita, hiilihydraatteja ja vähän proteiinejakin, ylilääkäri neuvoo.

Jos kuuma sää saa ruokahalun kaikkoamaan, kannattaa päivällä panostaa kevyisiin ja pieniin annoksiin, ja ajoittaa runsaammat syömiset iltaan. Kun helteellä juo paljon vettä, pitää huolehtia myös suolatasapainosta.

Lisää lääkärin vinkkejä syömiseen voi lukea tästä jutusta.

Älä anna auringon käristää

Ihon palaminen altistaa ihosyövälle, ja ihosyövällä menee hyvin. Tämän vuoksi kannattaa muistaa suojautuminen jo ennen huumaavaa hellettä. Suurin osa suomalaisista kuuluu ihotyyppiin, joka ruskettuu vähän, mutta palaa silti helposti.

Vaatteet ja varjo ovat tärkein ase palamista vastaan, mutta aurinkovoidetta ei tule unohtaa. Ihotautilääkärin mukaan aurinkovoidetta kannattaa lotrata huolella, ja kertoimia valita yli 50.

Mutta pitäisikö valita kemiallinen vai fysikaalinen voide? Ja kuinka usein lisätä voidetta? Hellehattu päähän, ja tästä jutusta lukemaan viisi vinkkiä auringolta suojautumiseen.

Lapsi uimarannalla.
Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Lapsi suojaan auringolta

Pienten lasten iho ei suojaa UV-säteilyltä yhtä hyvin kuin aikuisten. Säteilyturvakeskuksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) ihon palaminen lapsuudessa lisää riskiä sairastua ihosyöpään aikuisiässä. Lisäksi on hyvä muistaa, että lapset ovat herkempiä lämmölle, auringonpistokselle ja he kärsivät aikuisia herkemmin nestehukasta.

Ensisijainen suositus on, että lapsi tulisi suojata suoralta auringonvalolta vaatteilla ja pitää varjossa. Pienten lasten iho ei ole vielä kehitykseltään valmis, ja vaippaikäisille aurinkovoidetta ei suositella.

Tästä jutusta voit lukea, kuinka suojaat lapsesi auringolta.

Lemmikki on herkkä helteelle

Huristelet mökille nautiskelemaan helteistä, mutta vielä pitäisi kipaista kaupassa. Mieleen hiipii ehkä ajatus: kyllähän nyt Rekku pystyy hetken odottamaan autossa.

Ei voi. Ei edes, vaikka ikkuna olisi auki. Koiran jättäminen kuumaan autoon on eläinsuojelurikos. Etenkin koirat ovat alttiita saamaan lämpöhalvauksen kesäkuumalla.

Eläinsuojelulääkärin mukaan terve järki auttaa: lemmikillä pitää olla tarjolla aina juomavettä, sen pitää päästä varjoon ja lemmikin rasittamista tulee välttää kuumalla säällä. Uiminen on tehokas tapa viilentää koiraa.

Tässä jutussa eläinlääkärit antavat vinkkejä lemmikin parempaan oloon helteellä.

Muista mummia ja vaaria

Lämpö voi tuntua ihanalta, mutta riskiryhmille helle voi olla jopa hengenvaarallinen. Suurin riski lämpimästä säästä aiheutuu THL:n mukaan (siirryt toiseen palveluun) vanhuksille, kroonisista sairauksista kärsiville sekä pienille lapsille.

Vanhuuden myötä muun muassa elimistön lämmönsäätelykyky ja nestepitoisuus laskee, eikä janon tunne synny yhtä herkästi. THL toivookin (siirryt toiseen palveluun), että yksineläviin vanhuksiin pidettäisi yhteyttä ja huolehdittaisi heistä.

Tämän jutun lopusta voi lukea, miten tunnistaa ja auttaa lämpösairaudesta kärsivää.

Töissä puurtaville

Kaikki eivät voi viipottaa kesälaitumilla, ja tuntikausia vietetään kuumissa oltavissa töissä.

Keskimäärin joka kolmas työntekijä kokee kuumuuden haittaavan työntekoa. Kun lämpötila työpaikoilla kohoaa yli 28 asteen, se määritellään kuumatyöksi. Veden juonnista ja riittävistä tauosta on pidettävä kiinni.

Tässä jutussa on muistilista työntekijälle ja pomolle.

Kuumalla urheileville

Perusterve voi harrastaa liikuntaa helteellä, kunhan tietää mitä tekee: huomioi olosuhteet ja huolehtii erityisesti nesteestä ja suoloista.

Kova fyysinen työ ja huhkiminen ei ole viisas helleaktiviteetti, ja olympialääkäri muistuttaakin että ponnistelut kannattaa ajoittaa päivän viileimpiin hetkiin.

Urheilulääkäri vinkkaa, että hyviä treenimuotoja hellepäivinä ovat esimerkiksi uiminen ja pyöräily – tai hakeutuminen kuntoilemaan viileään tilaan.

Tästä jutusta voi lukea urheilulääkärin ja juoksuohjaajan ohjeet helteellä treenamiseen.

Nuoret pelaavat lentopalloa rannalla.
Vesa Moilanen / Lehtikuva

Hikinen paini nukkumatin kanssa?

Jos uni ei tule, et ole yksin. Nukkumisvaikeudet ovat hyvin yleisiä kesähelteiden aikaan.

Kokeile läpivetoa, jotta viileä iltailma pääsee viilentämään. Peitoksi voi myös riittää ihan vain lakana. Ja jos olo on todella tukala, voi unikaveriksi koittaa ottaa kostutetun pyyhkeen, pakastetut liinavaatteet tai viileät lämpöpullot. Myös viileä suihku ennen nukkumaanmenoa voi jouduttaa nukahtamista.

Tässä jutussa on listattu viisi vinkkiä, jotka auttavat nukahtamaan jopa trooppisissa lämpötiloissa. Tämä juttu taas muistuttaa, että ryyppääminen ei ole hyvä idea myöskään univaikeuksista kärsiville.