Tiekarhu kunnosti Lopen surkeimmat soratiet juuri ennen liikenneministerin vierailua – Berner: "Välillä näin on käynyt"

Liikenneurakoitsijan mukaan kyse on vain sattumasta: työt olisi tehty jo aiemmin, jos olisi pystytty.

Teiden kunnossapito
Tiekarhu Lopen soratiellä
Pia Savolainen nappasi kuvan tiekarhusta Lopen Hirvijärventiellä tiistaina.Pia Savolainen

Kanta-Hämeessä sijaitsevan Lopen huonokuntoisia sorateitä käytiin hiljan läpi teistä vastaavan Uudenmaan Ely-keskuksen katselmuksessa. Kun liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tulee käymään, on tiekarhukin päästetty irti.

Pia Savolainen asuu Lopen kirkonkylällä, mutta ajaa usein Hirvijärventietä hevostallille. Hän kertoo tien olleen tänä keväänä erittäin huonossa kunnossa.

– Kun se alkoi routimaan, siihen tuli savivellikuoppia pitkin poikin. Minulla on maasturi ja jopa minulla oli vaikeuksia pahimpaan aikaan, kun tie oli osittain löllöä. Piti ajaa vaan silmät kiinni ja antaa mennä.

Sitten tielle ajettiin karkeaa kivimurskaa, mikä on herättänyt arvostelua. Paikallisten asukkaiden mielestä tielle olisi pitänyt ajaa murskeen päälle hienojakoisempaa kiviainesta. Isot, terävät kivet aiheuttivat renkaiden rikkoutumisia.

– Paikalliselta koulukuljetusyritykseltä on mennyt tänä keväänä 20 rengasta, ja varmaan 30–40 muuta paikallisten asukkaiden rengasta Hirvijärventiellä ja myös Mustajoentiellä.

Hirvijärventie ei saakaan Savolaiselta hääviä kouluarvosanaa.

– Mielestäni se on epäinhimillinen. Kyllä se neloseen jää, ei läpi päästetä!

Tiekarhu töihin tiistaina

Tiistaina 15. toukokuuta Savolaista kohtasi Hirvijärventiellä yllättävä näky iltapäivällä noin kello 17 aikaan.

– Yhtäkkiä huomasin, että kappas vaan, keltainen tiekarhu on tulossa vastaan. Kaveri pysähtyi, oli tosi ystävällinen, keskusteltiin ja hän sanoi, että on Punkalaitumelta. Hän oli ollut aamupäivän Järventaustantiellä, missä on myös ollut kestämättömiä vaikeuksia.

– Hirvijärventieltä hän sanoi olevansa menossa Mustajoentielle. Hän potkiskeli siinä sitä terävää kivimassaa ja sanoi, että aivan karmeaa tavaraa tässä tiessä. En ole asiantuntija, mutta moni täällä sanoo, että väärin se on tehty.

Ministeri bensiksen parlamenttiin

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vierailee Lopella tänään keskiviikkona tutustumassa myös alueen tiestön kuntoon. Ministeri keskustelee liikenteestä paikallisen huoltoaseman kahvilassa kaikille avoimessa tilaisuudessa. Hän on paikalla loppilaisen kansanedustajan, kokoomuksen Timo Heinosen kutsumana.

Mitähän yhteyttä näillä sitten olisi? Tuon näkee sokea kepilläkin!

Pia Savolainen

Tien kunnossapidon osuminen liikenneministerin vierailun aattoon saa Savolaisen hämmästelemään:

– Miten sattuikaan, että juuri oli YIT tilannut kiireellisenä kaverin Punkalaitumelta kunnostamaan näitä kolmea eniten parjattua tietä eilen, kun Berner tulee tänään tänne kyläilemään.

– Mitähän yhteyttä näillä sitten olisi? Tuon näkee sokea kepilläkin! sanoo Pia Savolainen.

YIT: Ajoitus sattumaa

Tien kunnossapitourakasta vastaavan YIT:n työpäällikkö Mikko Niittymäki kertoo, että kunnostustöiden osuminen ministerivierailun aattoon on sattumaa.

– Meillä oli suunnitelma tällä viikolla maanantaina aloittaa, ja työt saadaan tehtyä ensi viikon maanantaihin mennessä. Aiemmin tiestöllä oli kantavuushaasteita pahan kelirikon takia.

Järeää mursketta on ajettu teille niiden kantavuuden parantamiseksi. Niittymäen mukaan päälle on luvassa vielä kulutuskerrosmateriaalia.

– Tien kunnostamisen aikaikkuna on aika lyhyt, eli tiessä pitää olla vielä riittävästi kosteutta, mutta se ei saa olla liian pehmeä. Vasta nyt olemme pystyneet aloittamaan työt, Niittymäki kertoo.

Ely-keskus: hyvin haastava tilanne

Tänä keväänä kelirikkokausi oli haastavin 15–20 vuoteen, kertoo Uudenmaan Ely-keskuksen yksikön päällikkö Janne Kojo.

– Viime talvi ja sateinen syksy olivat osasyy siihen, miksi kelirikkokausi oli näin vaikea. Soratieverkolla meillä on paljon korjausvelkaa, mikä näkyy keväisin kelirikkokaudella.

Urakoitsija on tehnyt sen, mitä näissä olosuhteissa on ollut tehtävissä.

Janne Kojo

Janne Kojo on itsekin käynyt viime viikolla katsomassa sorateiden kuntoa Lopella, ja hän ymmärtää asukkaita. Elyn aluevastaava puolestaan valvoo kohteissa urakoitsijan toimintaa ja käy tieverkolla tarkastelemassa tilannetta. Jos urakoitsija laiminlyö tehtäviään, siitä voi seurata sanktioita. Lopella ei sanktioihin ole ollut tarvetta.

– Siellä on ollut hyvin haastava tilanne. Urakoitsija on tehnyt sen, mitä näissä olosuhteissa on ollut tehtävissä.

– En ole ihan varma, onko siellä laiminlyöntejä tapahtunut, mutta minulla ei ainakaan ole sellaisesta tietoa. Tehdyt toimenpiteet varmasti käydäänkin läpi nyt, kun Lopella huonokuntoisemmat tiet ovat aika lailla tapetilla, Kojo sanoo.

Rahat eivät riitä kunnossapitoon

Lopella huonokuntoisimmilla sorateillä tien runko on pettänyt ja sinne on jouduttu ajamaan isompikokoista mursketta tien kantavuuden parantamiseksi, vahvistaa Kojo.

– Se on epämukava ajaa ja renkaita voi rikkoutua. Mutta ennen kuin tie kuivuu, sinne ei voi ajaa pienempää mursketta pintakerrokseksi. Sitä ei vain voi ajaa sinne, kun tien runko on liian pehmeä.

Uudenmaan Ely-keskuksen maanteistä noin 1 900 kilometriä, 21 prosenttia, on sorapintaisia. Tienpidon rahoitus Suomessa ei ole riittänyt koko tieverkon laadukkaaseen ylläpitoon, Kojo kertoo. Varoja on ohjattu vilkasliikenteisemmälle tieverkolle ja alempi tieverkko on kärsinyt.

Uudenmaan Ely-keskuksen tämän vuoden tienpidon perusrahoitus on noin 87 miljoonaa euroa, mikä on kahdeksan prosenttia edellisvuotta vähemmän. Lisäksi Ely sai lisärahoitusta yhteensä noin 33 miljoonaa euroa tälle vuodelle. Vähäliikenteisemmät tiet rappeutuvat pahiten riittämättömän rahoituksen takia.

Pitkäjänteiseen tienpitoon sekä tienpidon rahoitustasoon otti kantaa parlamentaarinen korjausvelka-työryhmä loppuraportissaan kevättalvella. Ryhmä esitti 300 miljoonaa euroa lisärahaa teiden ja rautateiden korjausvelan vähentämiseen. Seuraava hallitus on tässä keskeisessä roolissa, sanoo Kojo.

– Tahtotila on selvä ja puolueet ovat tähän sitoutuneet.

Anne Berner: kuulostaa valitettavan tutulta

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner pitää tärkeänä, että tulevatkin hallitukset jatkavat varojen ohjaamista tieverkon kunnostukseen.

– Toivon, että korjausvelkaohjelmaa voidaan jatkaa niin kuin parlamentaarisessa työryhmässä on sovittu. Tavoite on, että kymmenen vuoden sisällä koko korjausvelka olisi korjattu.

liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner vierailee Lopella keskiviikkona paikallisella huoltoasemalla.Antti Kolppo / Yle

Berner naurahtaa kysymykselle siitä, saiko ministerin vierailu Lopella tien kunnossapitäjän liikkeelle.

– Se kuulostaa valitettavan tutulta, näin on aina välillä käynyt. Olen kiertänyt tammi-helmikuussa laajasti Suomessa katsomassa tieverkon kuntoa. Meillä on ollut erittäin paha kelirikko, mikä on vahingoittanut jo entisestään heikkoa väyläverkon kuntoa.

– Toivon, että meillä suhtaudutaan vakavasti tienpitotoimijoiden puolesta siihen, että pyritään aidosti huolehtimaan siitä, että meillä on riittävät ohjelmat päällä – ei vain silloin, kun niitä tullaan katsomaan, ministeri painottaa.