Katsastus muuttuu, mutta miten? "Ei tarvitse pelätä, että muuttuisi ja tiukentuisi merkittävästi"

Katsastusuudistus hämmentää autoilijoita. Riittääkö yksi kivenisku tuulilasissa tai nippu pikkuvikoja jopa ajokieltoon? Liikenteen turvallisuusviraston Trafin erityisasiantuntija taittaa huhuilta siivet ja kertoo muutoksista.

katsastus
Kari Salo katsastaa autoa.
Kari Salo katsastaa autoa.Kalle Niskala / Yle

Katsastuslainsäädäntö muuttuu 20. toukokuuta 2018. Trafin erityisasiantuntijan Teemu Toivasen mukaan merkittävimmät muutokset koskevat katsastuksen aikaväliä ja ajankohtaa.

Uudehkojen henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastus harvenee. 20.5. 2018 jälkeen käyttöön otettava auto katsastetaan ensimmäisen kerran nelivuotiaana ja sen jälkeen joka toinen vuosi, kunnes auto on 10-vuotias. Siitä lähtien katsastus on vuosittaista.

Jo käytössä olevat autot siirtyvät uuteen aikaväliin vasta ensimmäisen uuden katsastussääntelyn aikana tehdyn katsastuksen jälkeen. Yli 10 vuotta vanhat autot katsastetaan jatkossakin kerran vuodessa.

Katsastusaikavälin muutos koskee henkilö- ja pakettiautoja ja raskaita nelipyöriä, esimerkiksi mönkijöitä.

Auto katsastuksessa.
Tämä auto ehti tarkastettavaksi ennen uudistusta. Katsastajana Kari Salo Fiksukatsastuksesta Kokkolasta.Kalle Niskala / Yle

Rullaava ajankohta

Katsastuksessa siirrytään myös niin sanottuun rullaavaan ajankohtaan. Katsastuspäivä ei määräydy enää käyttöönottopäivän mukaan, vaan edellisen katsastuskerran perusteella.

– Vaikka auto olisi ostettu talvella, sen voi neljän vuoden kuluttua katsastaa silloin, kun itse haluaa, vaikka kesällä, sanoo Toivanen.

Ajankohtamuutos koskee henkilö- ja pakettiautoja, raskaita nelipyöriä, kevyitä nelipyöriä eli esimerkiksi mopoautoja sekä raskaita ajoneuvoja. Museoautojen ja 02-luokan perävaunujen katsastuaikaväli ja -ajankohta säilyvät entisellään.

Katsastuksen aikaväliä ja katsastusaikaa koskevat muutokset ovat kansallista säätelyä.

Hämmennystä ja epätietoisuutta

Uudet katsastussäännökset näkyvät myös arvosteluperusteissa. Niiden muutokset johtuvat EU:n katsastusdirektiivin muutoksesta.

Osa entisistä hylkäyksistä muuttuu ajokielloiksi. Muutoksista tihkuneet tiedot ovat herättäneet kysymyksiä ja huhuja. Erityisasiantuntija Teemu Toivanen vastaa nippuun kysymyksiä, jotka ovat askarruttaneet autoilijoita jo ennakkoon.

Tarkoittavatko uudet katsastussäännökset tiukempaa seulaa ja herkempää ajokieltoon määräämistä?

– Ei tarkoita. Ei tarvitse pelätä, että katsastus muuttuisi ja tiukentuisi merkittävästi. Samat viat ja kohteet on tarkastettu aikaisemminkin, ja ne on joutunut laittamaan kuntoon, jos vikaa on huomattu.

Jarruviat ovat tyypillisiä hylkäämisen syitä. Voiko jatkossa jopa löysästä käsijarrusta tulla ajokieltoa?

– Uuden lain myötä on mahdollisuus antaa ajokielto, mutta silloin kyse on jo erittäin toimimattomasta käsijarrusta. Käsijarruvika voidaan edelleen arvostella myös hylkäys- tai huomautusvikana.

Autossa saattaa olla pieni jarrunestevuoto – selviääkö hylkäämisellä?

– Ei selviä. Jarrunestevuoto määrätään jatkossa automaattisesti ajokielloksi. Muilta osin jarrujen tarkastuksessa eivät arvostelut muutu.

Rikkinäinen tuulilasi auton sisältä katsottuna
Selvä tapaus, uuden katsastuslain mukaan näillä halkeamilla napsahtaa ajokielto.Yle

Tuulilasissa on euron kolikon kokoinen kiveniskemä näkökentän korkeudella. Ennen siitä olisi saanut korkeintaan korjauskehotuksen, rapsahtaako nyt ajokielto?

– Ei. Totta on, että uudistuksen myötä tuulilasiviasta voidaan määrätä ajokielto, mutta silloin vian täytyy olla sellainen, että siitä on merkittävää haittaa liikenneturvallisuudelle. Yksittäiset pienet säröt tai kiveniskemät eivät ole tällaisia. Tuulilasin kohdalla säilyy myös mahdollisuus hylkäämiseen tai korjauskehotukseen.

Voidaanko auto määrätä ajokieltoon renkaiden takia?

– Kyllä. Renkaiden kulutuspinnan arviointi muuttuu. Jos kulutuspintaa on jäljellä alle 1,6 millimetriä, seurauksena on ajokielto entisen hylkäyksen asemesta.

Autossa on alla sekalaisia renkaita. Saako menopeli puhtaat paperit?

– Ei saa. Jos autossa on nastoitettuja ja nastattomia talvirenkaita tai samalla akselilla ominaisuuksiltaan erilaisia renkaita, auto hylätään. Ajokieltoa ei kuitenkaan tule.

Kari Salo katsastaa autoa.
Liian kuluneet renkaat tietävät jatkossa ajokieltoa. Autoa tarkastamassa Kari Salo.Kalle Niskala / Yle

Autossa ei ole suuria vikoja, mutta pikkusälää löytyy – selviääkö korjauskehotuksella vai tuleeko jopa ajokielto?

– Hylkäys tulee, jos useammassa kuin kolmessa tarkastuskohteessa on korjauskehotusvika. Esimerkiksi valovioissa arvostelut ovat korjauskehotuksia tai hylkäyksiä, eivät ajokieltoja.

Saavatko helmat kukkia vai joutuvatko ruostevauriot entistä tiukemmin suurennuslasin alle?

– Ruostevaurioiden tarkastamiseen ei tässä yhteydessä tule muutoksia. Kantavien rakenteiden ruostevaurioissa yleisin arvostelu on hylätty. Todella laajoissa vaurioissa on ennenkin ollut mahdollisuus määrätä auto ajokieltoon.

pakoputki
Pentti Palmu / Yle

Miten pakokaasumittaus muuttuu?

– Vanhojen autojen kohdalla ei mitenkään. Uutta on, että 1.9. 2016 tai sen jälkeen käyttöön otetuille dieselajoneuvoille, joiden päästötaso on euro 6, ei enää tehdä pakoputken päästä mitattavaa savumittausta, vaan päästöt tarkastetaan sisäisen valvontajärjestelmän eli OBD-järjestelmän kautta. Sama tilanne on alle 10-vuotiailla bensiiniautoilla. Jos raja-arvot ylittyvät, tulee hylätty, Jos ylitys on todella merkittävä, seurauksena voi olla ajokielto kuten tähänkin saakka.

Pakettiauton jouset eivät ole täysin kunnossa. Läpäiseekö auto kuitenkin katsastuksen?

– Jos jousituksessa lehtijousen päälehti on katkennut , auto määrätään ajokieltoon. Samoin käy, josr iipuke on vahingoittunut tai välyksellinen.. Muissa jousitusvioissa tulee hylätty.

Uusi määräys tuo myös uuden arvostelukohteen. Jatkossa tarkastetaan raskaiden ajoneuvojen vaihtokuormakorin kiinnitys ja lukitus. Miksei niitä ole katsottu aikaisemmin?

– Katsastussäännösten muutos perustuu EU-direktiivin muutokseen. Samassa yhteydessä on arvioitu uudestaan myös kansallista katsastussääntelyä. Vaihtokuormakorin kiinnitys on nyt lisätty tarkastuskohteisiin. Jos kiinnitys ja lukitus ovat puutteellisia tai viallisia, seurauksena on ajokielto, jos katsastukseen tullaan vaihtokuormakori päällä. Ilman koria näillä vioilla arvosteluksi saa hylätyn.

Traktori kulkee yli 60 km tunnissa ja se on luvanvaraisessa liikenteessä. Ennen ei ole pitänyt katsastaa, mutta nyt pitää. Miksi?

– Tämäkin vaatimus tulee suoraan katsastusdirektiivistä. Pääasiassa yleisellä tiellä käytettävät nopeat traktorit on direktiivin mukaan katsastettava. On katsottu, että kun traktorissa on huippunopeus yli 60 km/h, ja sillä on liikennelupa, on se syytä katsastaa. Luvanvaraisen liikenteen tunnistekilpi tarkastetaan katsastuksen yhteydessä. Jos se puuttuu tai on vaurioitunut, tulee korjauskehotus mutta ei hylkäämistä, eikä ajokieltoa.

Mitä uudistus tarkoittaa katsastusalalle? Nousevatko hinnat? Joutuvatko maksumiehiksi vanhemmilla autoilla ajavat, jotka joutuvat katsastuttamaan autonsa vuosittain?

– Uudistus tarkoittaa todella merkittävää katsastuksen harventumista uudempien autojen kohdalla. Sillä tulee aivan varmasti olemaan vaikutuksia katsastusalaan. Myöhemmin nähdään millä keinoilla yrittäjät lähtevät vastaamaan tilanteeseen. On mahdollista, että hinnat nousevat, mutta voi myös käydä niin, että kilpailun kovetessa ne laskevat.