Koulutaksi jätti erityislapsia useita kertoja yksin oman onnensa nojaan – Poliisi ei käynnistä tutkintaa

Espoon kaupungin ja Kajonin välisessä sopimuksessa sanotaan, että erityislapsi on aina saatettava perille tai luovutettava vastaanottajalle.

koulukuljetus
Koululaisia
Tommi Parkkinen / Yle

Poliisi ei käynnistä esitutkintaa koulukuljetuksia liikennöivän Kajonin toimista Espoossa. Asiasta kertoo Ylen ruotsinkielinen uutistoimitus Huvudstadsregionen.

Espoon kaupunki teki joulukuussa rikosilmoituksen 12 tapauksesta, joissa Kajon oli jättänyt erityislapsia kyydistä oman onnensa nojaan. Tapaukset ajoittuivat viime vuoden elo-joulukuuhun.

Poliisin mukaan kyseessä ei ollut heitteillejättö.

– Saamiemme selvitysten perusteella katsomme syyttäjän kanssa, että kyseessä on nippu yksittäisiä tapauksia, eikä heitteillejättö. Lapset eivät ole joutuneet todelliseen vaaraan, sanoo ylikomisario Teemu Värtinen Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselta.

Rikoksen tunnusmerkistö ei Värtisen mukaan täyty, koska lapsille ei aiheutunut konkreettista vaaraa.

Erityislapsella tarkoitetaan esimerkiksi lasta, jolla on oppimisvaikeuksia, kielellisiä häiriöitä, tai vaikkapa autismikirjon lapsia. Tällainen lapsi tarvitsee erityistä tukea oppimiselleen ja kehitykselleen.

Mikä on todellinen vaara?

Kuljetusyritys Kajonin kuljettajat jättivät lapsia siis kyydistä ohjeiden vastaisesti 12 kertaa syksyn aikana, joko koululla tai kotona.

Ylikomisario Värtisen mukaan todellinen vaaratilanne olisi esimerkiksi sellainen, kun lapsi harhailee itsekseen väärään suuntaan ja eksyy. Tai jos lapsi jätetään yksin pakkaseen. Poliisin mukaan tällaisesta ei kuitenkaan ole todisteita.

Espoon kaupunki on ohjeistanut Kajonia siten, että aikuinen saattaa erityislapsen aina perille ja hänet luovutetaan aina vastaanottajalle.

Vuoden vaihteen jälkeen kaupungin korviin ei ole kantautunut uusia valituksia Kajonin kuljetuksista.

– Ongelmat loppuivat siihen, kun Kajonin koulukuljetukset neljään suomenkieliseen kouluun lakkasivat, sanoo Espoon logistiikkajohtaja Kari Sirviö.

Koulukuljetukset näihin Sirviön mukaan "vaativampiin" kouluihin siirtyivät kahdelle muulle kuljetusyritykselle. Espoo päätti siirrosta marraskuussa, Kajonin kuljettajien vakavien virheiden jälkeen. Espoo antoi viime syksynä varoituksen Kajonille sen kuljettajien laiminlyönneistä. Tuolloin Yle kertoi, että Kajonia oli jo sakotettu virheistä ja merkittävistä myöhästymisistä.

Espoon ja Kajonin välinen sopimus on voimassa heinäkuun loppuun 2020 ja kuljetusyhtiö hallinnoi koululaiskuljetuksia 34 espoolaiseen kouluun.

Lue myös:

Espoo teki tutkintapyynnön lapsia kuljettavasta yrityksestä – "Samanlaisia virheitä sattuu aina vaan uudestaan"

Koulukuljetuksissa vakavia virheitä Espoossa – kaupunki antoi varoituksen kuljetusyritykselle