Ensimmäiset koneet lähtevät pian maailmalle Suomen ainoasta lentokonetehtaasta

Tämän vuoden aikana valmistuu kuusi Atol 650 LSA-konetta. Rovaniemellä rakennettuja koneita on myyty Australiaan ja Yhdysvaltoihin.

lentokoneet
Atol - lappilainen lentokone
Atol - lappilainen lentokone

Rovaniemellä toimivan Suomen ainoan lentokonevalmistajan testilentovaiheessa olevan Atol 650 LSA -koneen suunnittelu ja rakentaminen alkoi vuonna 2011. Ensilento prototyypillä lennettiin kolme vuotta sitten.

Atolin isä ja suunnittelija, rovaniemeläinen Markku Koivurova on laittanut seitsemän vuoden aikana peliin lähes kaiken. Pian ensimmäiset sarjavalmisteiset koneet saadaan luovutettua tilaajille.

– Meillä on ollut tuotantolupa kahden vuoden ajan. Olemme tehneet pääkomponentteja kuuteen koneeseen, joiden kokoonpano varsinaiseksi koneeksi päästään aloittamaan tässä parin, kolmen viikon kuluessa. Syksyllä on tarkoitus luovuttaa ensimmäinen kone asiakkaalle. Siitä kuuden koneen sarjasta on viisi myyty, kaksi Suomeen, yksi Yhdysvaltoihin, yksi Kanadaan ja yksi Australiaan, sanoo Atol Avioinin toimitusjohtaja Markku Koivurova.

ATOL 650 LSA amfibio-kone rullaa vedessä
ATOL 650 LSA amfibio-kone rullaa vedessäAntti Mikkola / Yle

Vaativa lupaprosessi loppusuoralla

Atol on LSA-luokan amfibio-lentokone, joka voi toimia maalta, jäältä sekä vedestä. Kone on tavanomaisia pienkoneita pienempi ja kevyempi, mutta isompi ja tukevampi kuin ultrakevyet lentokoneet. Uuden koneen lupaprosessi on vaativa ja siksi testilentoja on tehty jo kolmen vuoden ajan.

– Meillä on tyyppihyväksyntäprosessi menossa. Tyyppihyväksyntätyö on vain järkyttävän haasteellinen ja monivaiheinen. Kun tehdään äärimmäisen pienellä budjetilla niin se vaikuttaa sillä tavalla, että meillä ei ole varaa palkata kymmentä lentokoneinsinööriä. Meillä on vain kaksi insinööriä Vantaalla, naurahtaa Koivurova.

Hän odottaa koneen saavan tyyppihyväksynnän tämän vuoden aikana.

ATOL 650 LSA amfibio-kone lentää Lapin taivaalla
ATOL 650 LSA amfibio-kone lentää Lapin taivaallaAntti Mikkola / Yle

Tähtäimessä Amerikan markkinat

Lentokoneen osat teetetään alihankintana, mutta Atolin strateginen valmistus pidetään silti omissa käsissä.

– Teemme itse ne komponentit, joiden tietotaitoa emme halua opettaa kellekään muulle. Ja tietenkin kokoonpanotyön, Koivurova kertoo.

Lentokoneita kootaan Rovaniemen lisäksi tulevaisuudessa myös Brunswickin kaupungissa Yhdysvalloissa. Sinne on perustettu yhtiö joka hoitaa Pohjois-Amerikan markkinoille tarkoitettujen koneiden myynnin ja kokoonpanon.

– Me toimitamme koneet sinne tavallaan rakennussarjana eli pääkomponentit menevät sinne suoraan ja siellä tehdään loppukokoonpano. Näin saadaan koneelle ''Made in USA''-leima, joka on hirmu tärkeä niillä markkinoilla.

Parhaillaan Atol Avionilla on meneillään osakeanti, jolla haetaan lisäpääomaa toiminnan rahoittamiseen ja laajentumiseen.

ATOL 650 LSA lentää Rovaniemellä Norvajärven maisemissa
ATOL 650 LSA lentää Rovaniemellä Norvajärven maisemissaRaimo Torikka / Yle

"Laskeutuessa valitaan tuleeko esiin pyörä vai suksi"

Atolin kilpailuetuna monipuolisuus ja hinta. Atolin kilpailijoita on maailmassa vain muutama, koska pääosa LSA-koneista pystyy toimimaan vain maakentältä.

– Atol on amfibio-kone, joka pystyy toimimaan saman lennon aikana maalta, vedestä ja lumelta. Koneessa on moottoroitu laskuteline, joka tulee esiin kun toimitaan kiitotiellä. Pyöriin saa myös sukset talvitoimintaa varten ja laskeutuessa valitaan tuleeko esiin pyörä vai suksi, kertoo Markku Koivurova suunnittelemansa koneen ominaisuuksista.

Koivurovan mukaan Atolin hyötykuorman suuruus on toinen ominaisuus, joka tuo merkittävän kilpailuedun. Koneen hyötykuorma on peräti 275 kiloa eli jos polttoainetta otetaan täydet 75 kiloa niin matkatavaroiden sekä mukanaolijoiden yhteispaino voi olla 200 kiloa.

ATOL on myös hinnaltaan erittäin kilpailukykyinen, kone nykyhinta ilman alv:tä on 169 000 euroa. Pääkilpailijan kone maksaa sen sijaan noin 330 000 euroa.

Koivurovan mukaan tavoitteena on kuitenkin nostaa Atolin hintaa sen jälkeen kun koneen tuotanto saadaan täysipainoisesti vauhtiin.

Atolin suunittelija ja rakentaja Markku Koivurova on myös Atol Avion Oy:n pääosakas sekä toimitusjohtaja.
Markku Koivurova lentää rakentamallaan koneella Lapin taivaalla.Antti Mikkola / Yle

Kohderyhmänä varakkaammat seikkailijat

Lentokonetehtailija uskoo Atolin vetoavan ihmisiin, joilla on varallisuutta ja haaveita.

– Ostajakunta on varmasti samantyylinen kuin Harrikan ostaja eli keski-ikäinen tai hieman yli. Vähän paremmin toimeentuleva henkilö, jolla on elämä muuten kunnossa, mutta joka miettii, että mitä hankkisi.

– Paljon on myös ihmisiä, jotka ovat ikänsä haaveilleet ilmailun harrastamisesta, mutta ruuhkavuosina eivät ole saaneet siihen mahdollisuutta. Sitten vanhempana kun on aikaa ja rahaa, heistä tulee meidän asiakkaita, arvelee Markku Koivurova.

Atol on kevyt liikuttaa vedessä. Kone painaa alle 400 kiloa tyhjänä.
Atol on kevyt liikuttaa vedessä. Kone painaa alle 400 kiloa tyhjänä.Antti Mikkola / Yle