Tietyömaat aiheuttavat ison laskun Tampereella: "Vaurioita tulee enemmän kuin niitä millään ehditään korjaamaan"

Tampereella on nyt poikkeuksellisen paljon tieremontteja keskustassa ratikan ja Hämeenkadun takia. Bussit ovat kovilla ja niitä on jouduttu poistamaan etuajassa.

joukkoliikenne
Matkustajia nousemassa bussiin Keskustorilla.
Petri Aaltonen / Yle

Kaikki Tampereella käyvät tietävät, että keskustassa on useita tietyömaita. Ratikan ja Hämeenkadun rakentamisen takia kaupungin linja-autot ovat nyt kovilla.

Linja-autojen korjaamisesta ja uusimisesta tulee iso lasku Tampereen Kaupunkiliikenteelle TKL:lle.

TKL:n kalustopäällikkö Kalle Keinonen sanoo, ettei busseja tahdo ehtiä korjata.

– Todella paljon tulee kolhuja, naarmuja ja kulumaa juuri näiden ratikkatyömaiden ja Hämeenkadun kunnon takia. Meillä on koko ajan vähintään yksi auto korikorjauksessa tai maalauksessa ja silti vaurioita tulee enemmän kuin niitä millään ehditään korjaamaan, Keinonen sanoo.

Käyttöikä lyhenee

Tällä hetkellä TKL:n käytössä on 149 bussia. Bussien käyttöaika on yleensä 12–15 vuotta. Sen jälkeen niillä ei saa enää enää Tampereen seudun joukkoliikenteen ostoliikennettä. Tietyömaat lyhentävät käyttöikää Keinosen mukaan selvästi.

Tietyömaiden takia liikennelaitos on joutunut ostamaan uusia busseja ja poistamaan käytöstä ennenaikaisesti busseja.

– Nyt on ostettu viisi käytettyä autoa lisää, että selvittäisiin näistä liikennevelvoitteista. On mahdollista, että kaluston määrää joudutaan vieläkin lisäämään, Keinonen sanoo.

Lähes poistoiässä olevia autoja on jouduttu poistamaan etuajassa, kun linja-auton rakenteet ovat pettäneet ja ajo ei ole enää turvallista.

– Vaurioita on tullut aika lailla joka paikkaan. Hämeenkatu käy auton alusta- ja koritakenteiden päälle ja voi aiheuttaa sinne pahojakin vaurioita ja ennenaikaisia kulumia. Raitiotietyömaat aiheuttaa taas todella paljon kolarivaurioita, naarmuja, raapaleita ja muuta sellaista.

Tietyömaista on tullut mittavia kustannuksia. Jo yhden kolarivaurion korjaaminen on tuhansia euroa.

– Vuositasolla puhutaan kaiken kaikkiaan yli sadastatuhannesta eurosta. Toki kaikki ei ole raitiotyömaan aiheuttamia, mutta hankala erotella mikä mistäkin johtuu.