Maanteiden kuntoon pitäisi satsata tuplasti nykyinen määrä - Lapissakin pitäisi päällystää yli 150 kilometriä enemmän tietä vuodessa

Valtio on antanut rahaa maanteiden peruskunnossapitoon vain noin puolet tarpeesta vuoden 2012 jälkeen.

Teiden kunnossapito
Routavaurioita tiellä
Kun varaa teiden peruskorjaamiseen ja päällysteen uusimiseen ei ole, joudutaan teitä paikkaamaan vuosi vuoden perään. Tältä näyttää "korjausvelka".Elina Kaakinen / Yle

Lapissa odotellaan lisää rahaa maanteiden kunnossapitoon. Lapin ely-keskuksen mukaan teitä pitäisi kunnostaa noin kaksinkertainen määrä nykyiseen verrattuna, jotta ne eivät pääse rapistumaan.

Valtakunnallisen tieverkon kunnostushankkeet saavat rahoituksensa valtiolta. Viime vuosina rahaa on tullut niukasti. Liikenneasioista vastaava johtaja Jaakko Ylinampa toivoo, että seuraava hallitus korjaisi tilanteen.

– Tarpeita on paljon. Pääteillä suurimmat tarpeet on valtateillä 4 ja 21 [Torniosta Kilpisjärvelle] sekä kantatiellä 82 [Vikajärveltä Sallaan]. Toivottavasti parlamentaarisen työryhmän esitys menee läpi, että lisärahoitusta olisi tulossa.

Teitä pitäisi päällystää kaksinkertainen määrä, jotta ne kestävät

Pääteiden lisäksi pitäisi kunnostaa paljon pienempiäkin teitä, jotta niiden rakenne ei pääse vaurioitumaan esimerkiksi roudan takia. Tällä hetkellä Lapissa päästään päällystämään noin 160 kilometriä vuodessa, kun tarve olisi Ylinamman mukaan kaksinkertainen.

– Pienempien kohteiden kunnostamiseen on liian vähän rahaa käytössä. Jos puhutaan päällystämisestä, niin meidän pitäisi kaksinkertaistaa nykyinen määrä. Se olisi meidän mielestä riittävä taso, että voidaan pitää nykyiset päällysteet siinä kunnossa, että ne kestävät.

Ylinampa arvioi, että Lapissa puute korjautuisi suhteellisen pienellä rahalla. Mutta kun otetaan huomioon koko valtakunta, summa kasvaa luonnollisesti moninkertaiseksi.

– Lapin osalta puhutaan vuositasolla pelkästään päällysteiden osalta useiden miljoonien eurojen lisärahoituksesta.

Lue myös

Bernerin työryhmältä vaisu väyläesitys: 300 miljoonaa lisärahaa, poukkoilusta eroon pitkällä liikennesuunnitelmalla

LVM: Työryhmä ehdottaa yksimielisesti: Liikenneverkon rahoitustasoa nostettava (siirryt toiseen palveluun)