Hintalappu hidastaa sähköbussien yleistymistä – Suomen ainoa valmistaja hakee bisnestä maailmalta

Sähköbussi on hankintahinnaltaan tuplasti dieselautoa kalliimpi. Energiankulutuksessa syntyvä säästö on vielä liian pieni tehdäkseen investoinnista houkuttelevan.

Sähkölinja-auto
Sähköbussin ohajuspyörä ja kojetaulu.
Mika Moksu / Yle

Lahtelaisessa teollisuushallissa valmistetaan parhaillaan kahta sähköbussia. Toinen lähtee liikennöimään Pohjois-Ruotsiin Luulajaan, toinen Singaporeen.

Vanhassa Lahden Autokorin bussitehtaassa Nastolassa toimiva Linkker on tehnyt parikymmentä bussia eri puolille maailmaa. Kolmisen vuotta toiminut yritys on edelleen käynnistysvaiheessa ja muutaman miljoonan liikevaihdolla yritys tekee vielä tappiota.

Yhtiö kaipaa lisärahaa, mutta uuden pikkufirman ei ole kovin helppoa vakuuttaa sijoittajia. Sijoittajat, kuten asiakkaatkin, pitää saada uskomaan, että tuote on toimiva ja kestävä. Ja kuinka huolto pelaa.

– Toimimme kuitenkin melko perinteisellä teollisuudenalalla, melkeinpä konepajateollisuudessa. Tälle alalle on selkeästi ollut hyvin vaikea löytää sijoitusrahaa, Linkker Oy:n toimitusjohtaja Sami Ruotsalainen kertoo.

Kalleus hidastaa käytön kasvua

Linkker tavoittelee markkinoita ennen kaikkea ulkomailta. Busseja on jo Venäjällä, Ruotsissa ja Keski-Euroopassa. Tavoitteena on saada parin vuoden kuluessa kaupaksi vähintään sata bussia vuosittain.

Tällä hetkellä Euroopassa sähköbusseja menee kaupaksi muutama sata vuodessa. Niiden kysyntä kuitenkin kasvaa tasaisesti.

Kasvu on vielä melko hidasta, koska sähköbussi on diesel-linjuria tuplaten kalliimpi. Energiaa sähköbussi kuluttaa noin neljänneksen vähemmän kuin dieselkäyttöinen, joten energiansäästö ei tuo riittävää rahallista säästöä.

– Akku on vielä suhteettoman kallis varastoituvaan energiamäärään nähden. Nykyisen akkuhinnan takaisinkuolettaminen ei vielä onnistu kovin lyhyessä ajassa, sanoo johtava tutkija Juhani Laurikko Teknologian Tutkimuskeskus VTT:stä.

Lataus kangertelee

Lahtelaisbusseja on kotimaassa käytössä Helsingin Seudun liikenteellä. Kokemukset niiden käytöstä ovat kaksijakoisia. Hiljaisuus ja päästöttömyys keräävät kiitosta.

Kuljettajat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että bussi ei tärise samaan tapaan kuin dieselkäyttöinen. Moitteita puolestaan tulee siitä, että autot kallistelevat totuttua enemmän. Suurinta kritiikkiä saa akkujen laataminen.

– Aina uuden teknolgian käyttöönotossa on haasteita. Nyt suurimpana haasteena ovat olleet latausasemat. Niiden toimitukset myöhästyivät ja häiriöt pysäyttävät sähköbussin hyvin nopeasti.

Sähköiseen tulevaisuuteen luotetaan

Suomen ainoa sähköbussivalmistaja Linkker kasaa busseista vain osan itse. Nastolassa valmistetaan pääasiassa usein autojen prototyypit ja muutamia yksittäisiä autoja. Valtaosan kokoamisesta tekevät alihankkijat.

Toimitusjohtaja Ruotsalainen kertoo, että yhtiön alkuperäinen tarkoituskin on ollut toimia teknologiavalmistajana, eikä rakentaa itselleen massiivista bussitehdasta.

Merkittävä syy ratkaisuun löytyy siitä, että suurimmat markkinat ovat ulkomailla. Kokonaisen bussin rahtaaminen tulisi kalliiksi.

– Valmistamme osasarjan ja lähetämme sen ulkomaille, jossa alihankkijamme kasaa linja-auton, Ruotsalainen kuvailee.

Akku on vielä suhteettoman kallis varastoituvaan energiamäärään nähden.

Juhani Laurikko

Sähköbussien valmistus on ollut pääasiassa Linkkerin kaltaisten pienten yritysten liiketoimintaa. Autojen kysynnän kasvusta kertoo sekin, että myös isot autovalmistajat ovat lähdössä mukaan kilpailuun.

Lahdessa kysynnän kasvuun on järkähtämätön usko.

– Aina uusien teknologioiden käyttöönotossa käy niin, että se yleistyy hitaammin kuin on uskottu tai toivottu. Investoimme edelleen voimakkaasti kasvuun, tehdään toista tuoteperhettä, kehitetään autoja, rekrytoidaan ja kasvetaan.