Riippusilta Helsingin ratapihalle? "Se olisi silta, joka laskee verenpainetta" – Tältä se näyttäisi, havainnevideo

Helsingin ratapihan ja päärautatieaseman pyöräreitin sujuvoittamiseksi esitetään uutta siltaehdotusta.

pyöräily
Animaatio suunnitelmasta Helsingin rautatieaseman ratapihan ylittäväksi sillaksi. Harmoniaksi nimetyn suunnitelman tekivät Olavi Barman ja Veli Viitala. Animaation teki Axel Barman.
Animaatio suunnitelmasta Helsingin rautatieaseman ratapihan ylittäväksi sillaksi. Harmoniaksi nimetyn suunnitelman tekivät Olavi Barman ja Veli Viitala. Animaation teki Axel Barman.

Helsingin kaupungin pohdittavaksi on valmistunut uusi siltaehdotus kevyen liikenteen väyläksi päärautatieaseman taakse. Pyöräilyreitin parantamiseksi suunniteltu, Harmoniaksi nimetty riippusilta ulottuisi Kaisaniemen puistosta radan yli kohti Baanaa.

Lähtökohdaksi on suunnittelijoiden mukaan otettu muotoilu: taide ja lujuusoppi kulkevat suunnitelmissa käsi kädessä.

– Silta yhdistää taiteen ja lujuusopin. Siinä ei ole mitään turhaa, mikä ei palvelisi toimintaa, diplomi-insinööri Veli Viitala kertoo. Viitala toimii infra-alan asiantuntijana oman yrityksensä Infra Viitalan kautta.

– Harmonian lähtökohtana se, että tehdään mahdollisimman ilmava silta. Siitä jätetään suurin osa tavallisista siltarakenteiden pilareista pois ja se kannatetaan vinoköysillä. Se on kuitenkin erikoisempi ratkaisu vinoköysisillasta. Sellaista ei löydy mistään päin maailmaa.

– Silta on sellaista suomalaista muotoilua, että se laskee verenpainetta, Viitala kuvailee.

Viitala hehkuttaa, että sillasta tulisi sekä kaunis että siltä voisi ihailla maisemia.

– Se on suunniteltu sekä näköalasillaksi että näkymäsillaksi. Eli siitä olisi kivat ja mukavat näkymät ratapihalle ja toisaalta se sointuu hyvin ratapihan lasikatoksen kannattimiin, koska silta on teräsrakenteinen.

Rakennelman tyyli on saanut vaikutteita laivanrakennuksesta ja siitä että "Helsinki on Itämeren helmi".

– Silta on kokonaisasultaan kevyt, eikä siinä ole yhtään betonia, paitsi perustuksissa. Kaikki muu on kevytrakenteista, vähän kuin laivanrakennusteollisuudessa. Kaiken ei tarvitse olla urbaania betonia ja asfalttia, Viitala sanoo.

Silta yhdistäisi kaupunginosat ja "jättäisi mielen rauhalliseksi"

Insinöörin mukaan sillalla olisi tärkeä tehtävä yhdistää Töölö ja Kallio toisiinsa – paitsi fyysisesti, myös henkisesti.

– Silta yhdistäisi kaupunginosat eli Kansalaistorilta pääsisi ratapihan yli helposti Kaisaniemen puistoon ja sitä kautta Hakaniemeen. Liikkuminen olisi helppoa ja näkyvää, eikä tarvitsisi miettiä mitä nurkan takana on, Viitala sanoo.

– Siltarakenne jättää mielen rauhalliseksi, sillä se ei vaadi katsomaan ja kumartamaan itseään, vaan se on turvallinen ja toiminnallinen.

Silta yhdistäisi myös kulttuurin: se olisi jatkumo kulttuuriketjulle, joka lähtee Oopperatalolta Finlandiatalon ja Musiikkitalon kautta kansallisteatterille ja kaupunginteatterille.

Silta maksaisi vähemmän kuin tunneli?

Aiemmin kevyen liikenteen väyläksi on suunniteltu myös ratapihan alittavaa tunnelia.

Insinööri Viitala ja taiteilija Olavi Barman halusivat suunnitella ilmavan sillan "pimeän ja kolkon tunnelin sijaan". Heidän mukaansa silta tulisi myös halvemmaksi kuin tunneli.

– Siltaan ei väkipakolla tehdä mitään ylimääräistä, joka olisi vain koristetta. Olemme laskeneet, että sillan hinta voisi olla noin 14 miljoonaa euroa. Tunnelin hinta-arvio oli 26 miljoonaa. Silta tulisi halvemmaksi siksi, että sille on olemassa valmis rakennuspaikka eli ilma. Tunneli pitäisi kaivaa ratapihan alle, missä on 19 raidetta.

Talvella sillan ylläpitokustannukset kuitenkin maksavat.

– Toisaalta se se tunnelikaan pysy ilmaiseksi puhtaana ja lämpimänä, Viitala puolustaa siltaa.

Kaupunki tutkii siltavaihtoehtoja

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön liikenne ja katusuunnittelupäälliikkö Reetta Putkonen kertoo, että eri siltavaihtoehdot ovat liikenne- ja katusuunnittelupalvelun tarkastelussa. Putkonen kertoo, että eri siltavaihtoehtoja on tuotu kevään aikana päätöksentekoon, ja nyt niitä arvioidaan liikenteen toimivuuden kannalta.

– Riippusillan kohdalla emme ole vielä niinkään pohtineet siltatekniikkaa tai sen rakennetekniikkaa, vaan enemmänkin selvityksen alla on se, että miten se yhtyy toimivaan kaupunkirakenteeseen ja miten sillan rampit toimisivat, Putkonen sanoo.

Putkosen mukaan tarkastelu kestää syksyyn, ja sitten vaihtoehdot menevät lautakuntaan.

Lisätty 21.5. kello 15.33: viimeinen kappale.

Lue myös:

Helsingin pyöräilyhanke uuteen valmisteluun – apulaispormestari Sinnemäki: "Harmillinen päätös"

Kaisaniemeen ehdotetaan jälleen uutta pyöräilysiltaa – virkamiehet vakuuttuneita tunnelin paremmuudesta

Pyöräilysilta Kaisaniemestä Kansalaistorille tulisi 16 miljoonaa euroa halvemmaksi kuin tunneli – päättäjät saavat eteensä uuden siltaehdotuksen

Suunnitelma: itä ja länsi löisivät kättä – pyöräilemällä ratapihan ali Helsingissä