"Ollaan ympäristötietoisia, mutta lennetään Aasiaan 5 eri lennolla, mistä tulee hulluna päästöjä" – keskustele kestävästä matkailusta

Mitä voi ja kannattaa tehdä, jos haluaa matkustella, mutta ei haluaisi kuluttaa maapalloa liikaa? Onko omilla valinnoilla edes väliä? Keskustele aiheesta asiantuntijoiden kanssa jutun lopussa.

matkailu
Lentomatkailussa polttoainetta kuluu erityisesti nousussa ja laskussa. Kuvassa kone laskeutuu lentokentälle Taiwanissa.
Lentomatkailussa polttoainetta kuluu erityisesti nousussa ja laskussa. Kuvassa kone laskeutuu lentokentälle Taiwanissa.Ritchie B. Tongo/EPA

Bali on pilalla. Jotenkin näin voinee tiivistää Saana Saltevon ristiriitaiset kokemukset lempipaikastaan Balin saaresta Indonesiassa. Hän on himomatkailija, joka on tehnyt vauhdikkaimpina vuosina 5–8 vapaa-ajan ulkomaanmatkaa. Aikaisemmin hän kävi useita kertoja vuodessa Aasiassa, mutta ei enää.

Balin muutos pysäytti. Se, että muutamassa vuodessa luonnonkaunis ja yksinkertainen paikka muuttui massaturismikohteeksi isoine lomakeskuksineen.

"Vähintään kerran reissussa tuli ahdistus", Saltevo sanoo. "Tuntuu, että paikkaa ei edes tunnistanut."

Norja on uusi mielikohde lääkärinä työskentelevälle 32-vuotiaalle Saltevolle. Siellä on rauhallista. Norjaan pääsee Suomesta autolla, ei tarvitse lentää. Se on myös melko lähellä, joten kuormitus ympäristölle on vähäisempää kuin Aasian-matkoilla.

Havahduttuaan Balin ongelmiin Saltevo on ryhtynyt muutenkin pohtimaan matkailuvalintojaan. Hän ihmettelee, miksi jotkut hyvinkin ympäristötietoiset ihmiset matkustavat Aasiaan mahdollisimman halvella.

"Lennetään viidellä eri lennolla, koska se on halpaa, mistä tulee hulluna päästöjä."

Saltevo haluaa suosia suoria lentoja ja lentoyhtiöitä, joilla on uusimmat koneet. Nyrkkisääntö on, että uudet lentokoneet käyttävät vähemmän polttoainetta kuin vanhat. Lisäksi nousussa ja laskussa kuluu suhteessa eniten polttoainetta. Siksi useat lyhyet lennot ovat kuluttavampia kuin yksi pitkä. Osmo Soininvaara tosin haastoi tätä sääntöä muutama päivä sitten blogikirjoituksessaan. (siirryt toiseen palveluun)

Mitä valintoja sinä olet tehnyt matkailun suhteen? Osallistu keskusteluun jutun lopussa! Keskustelemaan pääset jutun lopussa olevasta "Kommentit"-kohdasta.

Keskustelua kommentoivat myös matkailumaantieteen tutkijatohtori Kaarina Tervo-Kankare Oulun yliopistosta ja Helsingin kaupungin markkinointiyhtiön Helsinki marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto.

Saana Saltevo
Saana SaltevoLassi Himanka

Poimintoja keskustelusta

"Toisaalta lentomatkailu aiheuttaa vain 2-4 % päästöistä, joten vaikkei sille tehtäisi ikinä mitään, ei se ilmastossa juurikaan tuntuisi. Kaikkein olennaisinta olisi päästä kivihiilestä ja maantieliikenteen öljystä eroon, joista valtaosa päästöistä aiheutuu." – Nimimerkki anonyymi769976

"Ei voi kiistää, etteikö lentäminen aiheuttaisi suuria päästöjä. (...) Myymällä edullisempia vaihtoyhteyksiä lentoyhtiöt maksimoivat täyttöasteen, jolloin ympäristökuormitus vähenee. Eli suorin todella pitkä lento ei välttämättä ole kenenkään muun etu kuin matkustajan ajansäästön nimissä." - Nimimerkki anonyymi629165

"Reissatessa haluan aina hengata paikallisten ihmisten kanssa aivan tavallisia asioita tehden. Itselle se tuntuu myös resurssien tehokkaammalta käytöltä, kun minua varten ei ole rakennettu muoviselta tuntuvia turistikohteita. Uskon myös, että yksi turismin ongelmista – lomalla sikailu – jää vähemmälle kun kohtaa tavallisia paikallisia ihmisiä ja kokee kaupungin (tai muun kohteen) yhdessä heidän kanssaan. Kulttuurista vaihdantaa tapahtuu enemmän ja molemminpuolinen ymmärrys lisääntyy." – Nimimerkki Tomites

"Kuten tomiteskin ylempänä kommentoi, paikallisuus ja paikalliset elämykset selvästi kasvattavat matkailussa suosiotaan. Voisiko yhtenä ratkaisuna matkailunnälkäisille toimia jo nyt yleistynyt Staycation, eli lomamatka omaan kotikaupunkiin? Staycation tarjoaa mahdollisuuden olla kerrankin matkailijana omassa kotikaupungissaan, kestävästi. Yö hotellissa, illallinen ja vaikkapa uusiin naapurustoihin tutustuminen julkisilla kulkuvälineillä tarjoavat varmasti uusia elämyksiä sekä tukevat paikallista elinkeinoa." – Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto

"Ympäristön kannalta olennaisempaa on keskittyä siihen, millaisia valintoja ihminen (turisti ja paikallinen asukas) tekee ja kuinka nämä valinnat kuormittavat paikallista ympäristöä. Tarkoitan jätehuoltoa (puhdistetaanko jäte- ja pesuvedet, kaatopaikat ja kiinteän jätteenkäsittely jne.), paljonko käytetään kertakäyttömuovia (astiat, pillit, mukit, ruoka-/tavarakääreet jne.), miten paikallinen energia tuotetaan, ympäristönsuojelu rakennuspäätöksissä jne. Lentokoneen päästöjen kanssa näpertely on huvittavaa verrattuna paikallisten asukkaiden ja turistien tekemiin valintoihin itse kohteessa. Nämä aiheuttavat ympäristökatastrtofeja, kun kuormitus ylittää alueen luonnolisen kestokyvyn. Massaturismi aiheuttaa tuhoa kaikkialla maailmassa, kun paikalliset yrittävät maksimoida tulonsa ympäristöstään piittaamatta. Yhden puun istuttaminen lentomatkan aiheuttaman ympäristökuorman kuittaamiseksi on hyvä alku, mutta täysin riittämätön suhteutettuna todelliseen vahinkoon." – Nimimerkki Puurokattila

"Matkailuun kuuluvat siirtymiset paikasta toiseen ovat hiilipäästöjä ajatellen se merkittävin tekijä tässä yhtälössä, ja lentoliikenteen osuus matkailun hiilipäästöistä on suuri. Kommenteissa on aivan oikein muistutettu myös laivaliikenteen ja autoliikenteen haitoista - niilläkään ei ole puhtaita jauhoja pussissaan. Monissa matkailukohteissa mietitään nykyään myös autottomuutta ja matkailijoiden liikkumismahdollisuuksia kohteen sisällä ihan eri tavoin kuin aiemmin. Pieniä puroja, mutta niissä voi olla meren alku. Eikä kannata jättää kantamatta omaa pientä korttaan kekoon sillä perusteella, että sillä olisi vain pieni merkitys. Meidän jokaisen teot vaikuttavat." – Oulun yliopiston tutkija Kaarina Tervo-Kankare

Petri Lind lähetti sähköpostia: "Olen juuri saanut toteutettua laskurin (siirryt toiseen palveluun), joka tarjoaa konkreettisia esimerkkejä, kuinka vaarallista lentoliikenne todellisuudessa on verrattuna muihin matkustusmuotoihin sekä muihin päästöjä aiheuttaviin asioihin, joihin tavalliset ihmiset voivat arjessa vaikuttaa."

Lind listasi esimerkkejä:
– Lentämällä tulee suunnilleen saman verran päästöjä kuin jos ajaisit autolla yksin samaan paikkaan.
– Lento Roomaan on yli 16 kertaa ympäristöä kuluttavanpaa kuin junamatka samalle matkalle.
– Lento Roomaan on yli 7 kertaa kuluttavanpaa kuin bussimatka.
– Rooman reissu vastaa 120 neliön omakotitalon vuoden lämmityksestä aiheutuvia päästöjä.
– Teneriffan lennon päästöt vastaavat normaalin suomalaisen vuoden ruuasta aiheutuvia päästöjä.

Lähteet laskutoimituksille löytyvät laskurin (siirryt toiseen palveluun) lopusta.

"Valintoja matkustamisen suhteen voi toki tehdä muutoinkin kuin pelkän kulkuneuvon suhteen. Pienetkin valinnat ovat tärkeitä ja on tärkeä herätä huomaamaan, että myös niillä on vaikutusta. Yksiselitteisen "hyviä" tai "huonoja" valintoja on harvoin, kokonaisuus ratkaisee." – Saana Saltevo

"Matkailu on kasvanut ja jatkaa kasvuaan räjähdysmäisesti, ja sen päästöt (ei pelkästään lentämisestä, vaan myös muusta liikenteestä, majoituksesta ja aktiviteeteista aiheutuvat) muodostavat suhteellisesti yhä suuremman osan maailman hiilipäästöistä. Nature climate change -lehdessä julkaistu artikkeli nosti tämän asian julkiseen keskusteluun. Tutkimuksissa on arvioitu, että yksittäisen EU-kansalaisen lentomatkustaminen muodostaa 75-85% prosenttia hänen kaikista liikenteeseen liittyvistä päästöistään. Tuon lukeman perusteella se on siis sellainen asia, mihin vaikuttamalla (eli lentomatkustusta vähentämällä) voi omia henkilökohtaisia päästöjään pienentää mittavasti." – Oulun yliopiston tutkija Kaarina Tervo-Kankare

Kestävästä matkailusta puhuttiin myös A-studiossa maanantai-iltana.