Tallinna rikastui ilmaisella joukkoliikenteellä – nyt Viro haluaa muuttaa koko maan bussilinjat maksuttomiksi

Samalla kun Tallinna on kahminut uusia veronmaksajia, naapurikunnat ovat köyhtyneet. Nyt valtio yrittää tasapainottaa tilannetta.

joukkoliikenne
Tallinnalaisen Olga Aleksandrovan mielestä maksuton joukkoliikenne pitäisi saada kaikkialle Viroon.
Tallinnalaisen Olga Aleksandrovan mielestä maksuton joukkoliikenne pitäisi saada kaikkialle Viroon.Silja Massa

TallinnaVuonna 2013 Tallinnan kaupunki päätti aloittaa ilmaisen joukkoliikenteen kaupungin asukkaille. Se oli riski, joka kannatti.

Viiden vuoden aikana noin 35 000 ihmistä on siirtänyt kirjansa muista kunnista Tallinnaan. Uusien veronmaksajien vuoksi Tallinna on tehnyt voittoa ilmaisella joukkoliikenteellä jopa 20 miljoonaa euroa vuosittain.

Kriitikoiden mielestä maksuttoman joukkoliikenteen menestystarina on tapahtunut ympäryskuntien kustannuksella: Tallinnan uudet verotulot ovat olleet suoraan pois muiden kuntien verotuloista.

Kaupungin ilmaisen joukkoliikenteen pääkehittäjä, Tallinnan kaupungin virkamies Allan Alaküla, haluaa kuitenkin painottaa, että suurin osa uusista veronmaksajista asui kaupungissa jo valmiiksi.

– Eivät ihmiset ole muuttaneet tänne pelkän maksuttoman joukkoliikenteen takia. Kyse on siitä, että ne kaupungin asukkaat, jotka olivat syystä tai toisesta ennen kirjoilla muissa kunnissa, saivat tarpeeksi hyvän syyn siirtää kirjansa tänne, Alaküla sanoo.

Allan Alaküla on Tallinnan ilmaisen joukkoliikenteen pääkehittäjä.
Allan Alaküla on Tallinnan ilmaisen joukkoliikenteen pääkehittäjä.Silja Massa

Sama mahdollisuus kaikille kunnille

Vaikka Tallinnalla menee taloudellisesti hyvin, monet muut Viron kunnat ovat talousvaikeuksissa. Varsinkin maaseudun pikkukylät kärsivät työvoimapulasta, kun työikäiset muuttavat kaupunkeihin.

Tilanteen tasoittamiseksi Viro on päättänyt tarjota nyt kaikille maakunnille mahdollisuutta muuttaa joukkoliikenteensä ilmaiseksi valtion tuella.

Uudistus ei ole pakollinen, vaan kunta voi käyttää valtion tuen myös toisin, esimerkiksi bussinkuljettajien palkkojen nostamiseen tai matkalippujen hintojen madaltamiseen.

Osa maakunnista, kuten Põlvamaa, Saarenmaa, Võrumaa ja Läänemaa ovat jo ilmoittaneet aloittavansa ilmaisen joukkoliikenteen heinäkuun alusta alkaen. Lopuilta maakunnilta odotetaan päätöstä tällä viikolla.

Tallinnan joukkoliikenne on ollut kaupungin  asukkaille maksutonta vuodesta 2013. Turistit joutuvat yhä ostamaan matkalipun.
Tallinnan joukkoliikenne on ollut kaupungin asukkaille maksutonta vuodesta 2013. Turistit joutuvat yhä ostamaan matkalipun.Silja Massa

Taustalla huoli maaseudun asukkaista

Ilmaisbussihankkeen käynnisti Viron liikenneministeri Kadri Simson. Hänen mukaansa ilmainen bussiliikenne toisi mukanaan monia hyötyjä.

Yksi positiivinen vaikutus olisi hänen mukaansa maaseudun elävöityminen. Simson uskoo, että ilmainen joukkoliikenne aktivoisi syrjäseuduilla asuvia työttömiä, joilla ei ole omaa autoa tai varaa joukkoliikenteen lippuihin, eikä siksi mahdollisuutta käydä töissä.

Kalleimmillaan Virossa joukkoliikenteen kuukausilippu maksaa nyt 72 euroa. Se on korkea hinta maassa, jonka mediaanipalkka on alle tuhat euroa kuussa.

Toimiva ja ilmainen joukkoliikenneyhteys maaseudulta lähimpään kaupunkiin voisi Simsonin mukaan mahdollistaa myös sen, ettei työntekijän tarvitsisi muuttaa kaupunkiin työn perässä.

Kuinka käy yksityisten liikenneyrittäjien?

Kaikki eivät ole kannattaneet Kadri Simsonin esitystä. Esimerkiksi Viron rautatieyhtiö Elron sekä useat yksityiset liikennöitsijät pelkäävät, että ilmainen joukkoliikenne tulee syömään heiltä lipputuloja.

Vaikka suurin osa ilmaiseksi kaavailluista yhteyksistä on alueellista liikennettä, maksuttomiksi saattaa muuttua myös joitakin linjoja, jotka kulkevat pitkiä matkoja kaupungista toiseen.

Hanketta on kritisoitu myös siitä, ettei siinä ole ymmärretty maakuntien todellisia ongelmia.

– Tallinnan ilmaisen joukkoliikenteen menestystarina ei ole mahdollinen missään muualla kuin kasvukeskuksissa, sanoi poliitikko Helir-Valdor Seeder Postimees-lehden haastattelussa tällä viikolla.

Seederin mukaan Viron maaseudun asukkaat eivät mieti sitä, paljonko bussilippu maksaa, vaan sitä, kulkeeko bussi ollenkaan vai ei.

– Moniin kyliin bussi kulkee kerran tai kaksi päivässä. Ei näissä paikoissa ihmisten liikkuvuutta paranneta sillä, että lipuista tulee ilmaisia, Seeder sanoi.

Ilmainen joukkoliikenne on hyvä brändi

Tallinnassa ilmainen joukkoliikenne on nykyään itsestäänselvyys. Pikaisen raitiovaunussa tehdyn kyselyn perusteella kukaan ei palaisi takaisin maksulliseen systeemiin.

– Ajaisin varmaankin enemmän autolla, jos julkisen liikenteen matkalipuista joutuisi maksamaan, sanoo Rain Tito.

Ilmainen joukkoliikenne on vähentänyt Rain Titon autoilua.
Ilmainen joukkoliikenne on vähentänyt Rain Titon autoilua.Silja Massa

– Olen hoitovapaalla oleva pienituloinen opiskelija. Nyt pääsen lapsen kanssa helposti ihmisten ilmoille. Jos raitiovaunuliput olisivat maksullisia, viettäisin varmaan enemmän aikaa kotona neljän seinän sisällä, kertoo Maria Ikbal.

Neljäsosa tallinnalaisista vastusti alunperin ideaa ilmaisesta joukkoliikenteestä, kertoo Allan Alaküla Tallinnan kaupungilta. Vastustajat pelkäsivät hänen mukaansa maksuttomuuden lisäävän levottomuutta, sotkua ja rikollisuutta julkisissa kulkuvälineissä. Uusimpien kyselytutkimusten mukaan maksutonta joukkoliikennettä kannattaa kuitenkin nyt yli 90 prosenttia tallinnalaisista.

– Uhkakuvat eivät ole toteutuneet, vaan busseissa ja raitiovaunuissa on entistä siistimpää ja turvallisempaa, Alaküla sanoo.

Ilmaisesta joukkoliikenteestä on ollut hänen mukaansa paljon hyötyä myös Tallinnan kansainväliselle brändille. Muualta maailmasta, kuten Ranskasta ja Saksasta, tullaan tämän tästä tutustumaan Tallinnan malliin.

Jos joukkoliikenne olisi maksullista, Maria Ikbal viettäisi enemmän aikaa kotona.
Jos joukkoliikenne olisi maksullista, Maria Ikbal viettäisi enemmän aikaa kotona.Silja Massa

Allan Alaküla toivoo, että mahdollisimman moni Viron maakunta päättäisi siirtyä ilmaisiin bussilinjoihin heinäkuussa. Hän uskoo, että koko maan joukkoliikenne voi tulevaisuudessa olla maksutonta.

– Olisi hienoa profiloitua maana, jossa on täysin ilmainen joukkoliikenne kaikille.

Lue myös:

HSL: Jos Tallinnan ilmainen joukkoliikenne kopioitaisiin meille, joutuisi kaupunkilainen maksamaan lisää kuntaveroa