Nuori nainen ostaa kansainvälisestä ketjusta, yli 35-vuotias Prismasta – suomalaisten vaateostoksissa suurta vaihtelua

Suomalaisten ostamat miestenvaatteet ovat selkeästi kalliimpia kuin naisten.

vaateliikkeet
Asiakkaita H&M:n myymälässä Tukholmassa.
Jessica Gow / EPA

Päivittäistavarakaupan jättimarketit ovat kärkipaikoilla suomalaisten eniten käyttäminä vaatekauppoina, kertoo Kaupan liiton tuore selvitys. Sen mukaan Prisma on suomalaisten eniten käyttämä vaatteiden ja kenkien ostopaikka, perässään K-Citymarket.

Vasta kolmannella sijalla on ruotsalainen vaatekaupan jätti Hennes & Mauritz, jolla on Suomessakin lukuisia liikkeitä.

Kaupan liiton mukaan eniten käytettyjen kauppojen listaukset eroavat kuitenkin paljon eri ikäryhmissä ja paikkakunnilla. Nuoret, alle 35-vuotiaat naiset suosivat paljon kansainvälisiä muotikaupan ketjuja.

Yli 35-vuotiaat asioivat puolestaan usein marketeissa ja tavarataloissa sekä hintatasoltaan hieman kalliimmiksi mielletyissä liikkeissä. Miehet käyvät usein urheilukaupoissa vaateostoksilla, mutta ostavat paljon myös marketeista.

Viime vuonna suomalaiset kuluttajat tekivät vaate- ja jalkineostoksia lähes 4,6 miljardilla eurolla, jossa oli kasvua prosentti edellisvuodesta.

Erikoiskaupan osuus oli 43 prosenttia, market- ja tavaratalokaupan yltäessä 21 prosenttiin. Eniten kasvoi ulkomainen verkkokauppa, jonka osuus oli 14 prosenttia. Toiseksi eniten oli kasvua kuluttajien keskinäisessä vertaiskaupassa, joka kuitenkin ylsi vain 2 prosentin osuuteen. Vaatetuksen erikoiskauppa ja markettien vaatemyynti kutistuivat.

Suomalaisten ostamat miestenvaatteet ovat noin 24 prosenttia kalliimpia kuin naisten. Miestenvaatteiden markkinoiden ennustetaan kasvavan naistenvaatteita nopeammin. Muotikaupan suurin asiakasryhmä ovat silti 50–79-vuotiaat naiset.

Naiset ostavat edelleen paljon miestenvaatteita: 45 prosenttia naisasiakkaista osti viime vuonna myös miestenvaatteita, kun vastaavasti miehistä vain 14 prosenttia oli ostanut myös naistenvaatteita.

Ekonomisti: Mobiili kaipaa kehitystä

Selvityksen mukaan vain 17 prosenttia asiakkaista oli ostanut vaatteita tai kenkiä älypuhelimella tai tabletilla vuoden aikana. Kuitenkin 57 prosenttia asiakkaista oli hakenut ennen ostosta siihen liittyvää tietoa puhelimella: tarkastanut myymälän sijaintia tai aukioloaikoja, tehnyt hintavertailuja tai etsinyt tuotetietoa.

– Tiedonhaku mobiililla on niin olennainen osa kuluttajan ostopolkua, että kaupan on kehitettävä entistä paremmin asiakasta palvelevia mobiilioptimoituja kanavia, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja toteaa.

Kaupan liiton selvitys on tehty mm. Tilastokeskuksen ja Statistan tilastolähteisiin lähteisiin nojaten sekä teettämällä erillinen kuluttajatutkimus, johon vastasi hieman yli 2 000 suomalaista. Selvitys julkistettiin Muotikaupan monet kasvot -seminaarissa tiistaina.

Lue myös

Helsingin kylkeen kohoaa valtava alevaatteiden keskittymä – mutta riittääkö sille asiakkaita? Norjalaisyritys: "Tavallista kauppakeskusta emme uskaltaisi avata"

Suomalainen muoti ottaa paikkansa Helsingin keskustassa – muotikeskittymä Garden rakentuu turistien suosiman Esplanadin varrelle

Suomessa ei jää myymättömiä vaatteita hävitettäväksi, kertovat kaupat – Asiantuntija: "Ei varmaan ihan koko totuus"