Länsimetro vähensi Länsiväylän henkilöautoliikennettä alle prosentilla

Kaikkiaan liikenne on vähentynyt Länsimetron avaamisen jälkeen noin 4,6 prosentilla. Suurin tekijä on linja-autoliikenteen dramaattinen vähentyminen.

Länsimetro
länsiväylällä autoja
Henrietta Hassinen / Yle

Liikennevirasto on selvittänyt, miten Länsimetron avautuminen vaikutti Länsiväylän liikenteen määrään tammi-huhtikuussa.

Kaikkiaan liikenne on vähentynyt Länsiväylällä 4,6 prosentilla. Henkilöautoliikenne on kuitenkin tipahtanut vain 0,9 prosentilla.

– Näiden tulosten pohjalta näyttäisi siltä, että ainakin osa autoilijoista on siirtynyt auton ratista metron kyytiin. Mitään valtavaa henkilöautoilusta luopumista Länsiväylällä ei ole kuitenkaan tapahtunut, Liikenneviraston analytiikka-asiantuntija Pekka Kinnunen toteaa viraston tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Määrällisesti 0,9 prosentin tiputus henkilöautoliikenteessä tarkoittaa, että mittauspisteen ohi ajoi tämän vuoden tammi-huhtikuussa lähes 90 000 ajoneuvoa vähemmän kuin samoina kuukausina viime vuonna.

Kinnunen kommentoi puhelimitse, ettei hänellä itsellään ollut varsinaisia ennakko-odotuksia siitä, mihin suuntaan liikennemäärät muuttuisivat.

– Joillakin on arkikokemus, että henkilöautoliikenne Länsiväylällä on saattanut jopa nousta. Toiset taas ovat odottaneet, että määrät olisivat vähentyneet. Siellä voi olla myös alueellisia eroja, koska tässä mittauksessa seurattiin vain yhtä pistettä Länsiväylällä, jolloin se ei tietenkään kerro totuutta koko alueesta. Tämä oli aika maltillinen muutos.

Suurin vaikutus busseilla ja kuorma-autoilla

Suurin vaikutus liikennemäärien laskuun on ollut linja-autoliikenteen dramaattisella vähentymisellä, kun bussilinjat Espoosta Helsinkiin lähes loppuivat. Alkuvuonna mittauspisteen ohi ajoi yli 200 000 linja-autoa vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Myös kuorma-autoliikenne on vähentynyt alkuvuonna Länsiväylällä voimakkaasti, reilulla 20 prosentilla, ja myös tämä näkyy kokonaisliikennemäärän laskussa.

– Kokonaisliikennemäärän lasku ei siis välttämättä kokonaan johdu Länsimetrosta, vaan liikennemäärät voivat olla muutenkin laskeneet, mistä kertoo esimerkiksi kuorma-autojen määrän vähentyminen. Siellä voi siis olla muutakin laskua kuin vain Länsimetron vaikutukset, Kinnunen toteaa.

Liikennevirasto selvitti Länsiväylän liikenteen muutokset liikenteen automaattisten mittauspisteiden (LAM) keräämän datan perusteella. Mittauspaikaksi valittiin Hanasaaren LAM-piste.

– Hanasaaren mittauspiste on sellaisella kokoomaväylällä, että siinä ei ole montaa reittivaihtoehtoa rinnakkain. Siinä mielessä sen luulisi kertovan liikennemäärästä hyvin.

Liikennevirasto aikoo mitata liikennemääriä uudestaan kesän jälkeen.

– Seurataan tilannetta. Voihan se olla, että ihmiset hakevat vielä niitä omia ajoreittejä siellä, Kinnunen sanoo.

Lue myös:

Metrossa on vielä tilaa – Länsimetron aloitus vähensi heti autoja lännen sisääntuloväylillä

Yle laski: Länsimetro veti tuhansia autoja pois Länsiväylältä – "Ei tarvitse olla aamuisin ruuhkissa auton kanssa"

Länsimetro hankaloittaa monien espoolaisten työmatkaliikennettä: "On alettava säästää autoon"