Helsinki-Vantaan taksijärjestelyt muuttuvat radikaalisti – Kolme taksiyritystä saa oman taksikaistan

Lentoasemalta varataan heinäkuun jälkeen kolme kaistaa kilpailutuksella valituille taksiyrityksille. Oman kaistan saavat Lähitaksi, Vantaan Taksi ja Kajon.

taksiliikenne
Takseja lentokentällä
Elise Tykkyläinen / Yle

Helsinki-Vantaan lentoaseman taksijärjestelyt muuttuvat heinäkuussa merkittävästi, kun uusi taksilaki astuu voimaan. Uudistuksen jälkeen lentoasemalta löytyy yhden taksikaistan sijasta neljä eri kaistaa ulostuloaulojen läheisyydestä.

Kolmelle kaistalle Finavia valitsee kullekin yhden taksiyhtiön kilpailutuksen kautta. Neljäs kaista puolestaan on varattu kaikille muille taksiliikennetoimijoille.

Finavia ilmoitti keväällä järjestämän kilpailutuksen tulokset taksiyrityksille eilen tiistaina. Yritysten mukaan kolmea kaistaa tulee heinäkuun jälkeen operoimaan Lähitaksi, Vantaan Taksi ja Kajon.

– Kyllähän se on aivan valtavan iso markkinarako. Tiedettiin, että meillä on mahdollisuus omaan kaistaan, mutta tiedettiin myös, että rinnalla on kovia kilpailijoita. Olemme tästä tuloksesta todella iloisia, sanoo Kajon markkinointijohtaja Jaana Ernrooth.

– Kyllä jännitti ja tämä oli positiivinen uutinen. Vähän odotin, että julkisuudessa paljon esiintyneet uudet yhtiöt olisivat voittaneet kilpailutuksen halvemmilla hinnoilla, mitä me pystytään tarjoamaan, toteaa puolestaan Vantaan Taksien toimitusjohtaja Esa Niinivaara.

Tiedossa noin 900 000 kyytiä vuodessa

Lentoasema on taksiyhtiöille merkittävä markkinapaikka, sillä vilkkaimpaan aikaa sieltä lähtee noin 300-400 taksikyytiä tunnissa. Oman kaistan saaminen terminaalien yhteyteen nähdään isoksi etuoikeudeksi.

– Kyllä näiden isoimpien matkustajavirtojen ääreen isot ja pienemmätkin toimijat pyrkivät. Se on Suomen suurin taksiasema ja sillä hyvä työllistävä vaikutus meidän takseille, sanoo Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.

Takseja lentokentällä
Elise Tykkyläinen / Yle

Jokaisella kilpailutuksella valittavasta kolmesta palveluntarjoajasta on oltava käytössään noin 300 taksiautoa, jotka osallistuvat taksiliikenteen säännölliseen operointiin Helsinki-Vantaan lentoasemalta.

Riittävällä kalustolla Finavia haluaa varmistaa, että asemalla toimii häiriötön taksiliikenne kaikissa olosuhteissa sekä kaikkina vuorokauden aikoina.

– Meillä aloitettiin nyt entistä voimakkaampi rekrykampanja. Ihan varmasti tämä houkuttelee myös kuljettajia, kun tiedetään että lentokentällä on varmasti asiakkaista kyyditettävänä, sanoo Ernrooth.

Taksiyhtiöissä alkaa kiivas brändäys

Vantaan takseille uudistus tietää tulojen tippumista, sillä se on tähän asti hallinnut Helsinki-Vantaan taksilliikennettä. Jos asiakkaat jakautuvat kaistojen kesken tasan, noin 25-30 prosenttia lentoaseman taksiliikenteestä olisi jatkossa Vantaan Taksin hoidossa.

– Onhan se melkoinen muutos, koska se aikaisemmin oli lähes 90 prosenttia. Lentoaseman taksiliikenne on muodostanut vantaalaisten taksien liikevaihdosta viime vuosina noin puolet, sanoo Esa Niinivaara.

Nähtäväksi jää, miten asiakkaat tulevat jatkossa valitsemaan taksin neljän kaistan vaihtoehdoista. Kaikilla taksiyhtiöillä alkaakin nyt kova brändäys, millä yhtiöt pyrkivät erottumaan toisistaan.

– Toivottavasti pian aloitetaan Finavian kanssa neuvottelut siitä, miten kustakin palvelun tarjoajoasta informoidaan matkustajia. Toivotaan, että se informatiikka on niin selkeätä, että asiakkaalla on helppo tehdä valintoja. Aika näyttää, miten tämä neljän kaistan järjestelmä tulee toimimaan, toteaa Pentikäinen.

Finavia ei kommentoinut kilpailutusta Ylelle, koska päätöksestä on vielä 14 päivän valitusaika.

Juttuun lisätty 23.5. klo 14:13 Lähitaksin, Vantaan Taksin toimitusjohtajien sekä Kajonin markkinointijohtajan kommentit.