1. yle.fi
  2. Uutiset

Trumpin uhkaus autotulleista horjuttaa autonvalmistajien pörssikursseja – vaikka on luultavasti neuvottelutaktiikkaa

Saksan suuret autotehtaat tuomitsivat ajatuksen tullien korottamisesta.

Yhdysvallat
Volkswagen tehtaalla
Saksa tekee ennusteiden mukaan taas tänä vuonna kauppataseiden maailmanennätyksen. Se vie noin 250 miljardilla eurolla enemmän koneita, tavaroita ja palveluita kuin tuo. Kauppataseet ovat nollasummapeliä: Saksan kanssa kauppaa käyvien maiden taseet ovat yhteensä yhtä paljon alijäämäisiä kuin Saksan tase on ylijäämäinen.Arno Burgi / EPA

Japani, Etelä-Korea, Kiina ja saksalaiset Volkswagen ja BMW Group ovat tuoreeltaan nousseet vastustamaan Yhdysvaltain hallituksen kaavailuja panna kovat tullit Yhdysvaltoihin tuotaville autoille ja autonosille.

– Tuontitullit olisivat saksalaisen autoteollisuuden painajainen ja vaikuttaisivat myyntiin valtavasti, sanoi Frankfurtissa toimivan varainhoitoyhtiön QC Partnersin edustaja Thomas Altmann.

Yhdysvaltain kauppaministeri Wilbur Ross aloitti, presidentti Donald Trumpin kehotuksesta, selvityksen siitä, uhkaako autojen tuonti Yhdysvaltain turvallisuutta ja voidaanko sille asettaa tämän perusteella tullit. On puhuttu jopa 20 tai 25 prosentin tulleista.

Selvityksen aloittaminen rokotti heti autonvalmistajien pörssikursseja. Toyotan, Nissanin ja Kian kurssit putosivat pari–kolme prosenttia, BMW:n, Daimlerin ja Volkswagenin kurssit saman verran.

Neuvotteluvipu Naftaan

Uutistoimistoille puhuneiden Yhdysvaltain hallinnon lähteiden mukaan Rossin ilmoitus oli tarkoitettu painostamaan Kanadaa ja Meksikoa. Yhdysvallat yrittää saada niiltä myönnytyksiä Nafta-vapaakauppasopimuksen muuttamiseksi.

Lähes puolet Yhdysvaltoihin tuotavista autoista tulee kokoonpanotehtaista Kanadasta ja Meksikosta. Trump on luvannut parantaa amerikkalaisen autoteollisuuden työllisyyttä ja vatii, että Meksikosta siirretään tuotantoa takaisin Yhdysvaltoihin.

trump
Donald Trump lupasi vaalipuheissaan ajaa amerikkalaisen autotehtaan työläisen asiaa.Tannen Maury / EPA

Nafta-neuvotteluissa Yhdysvallat vaatii esimerkiksi, että tietty osuus koottavan auton osista pitää olla valmistettu maassa, missä tehdastyöläisen keskipalkka on 15 dollaria (12,8 euroa) tunnissa, jotta auto olisi vapaakauppatavaraa. Sääntö suosisi Yhdysvaltoja ja Kanadaa.

Meksiko ja Kanada eivät ole tähän tai muihin Yhdysvaltain vaatimuksiin suostuneet. Nafta-neuvottelut ovat jumissa.

– Minkäs teet. Yhdysvaltain välivaalit ovat tulossa, ja puolen vuoden ajan kaikki presidentin päätökset tehdään sitä silmälläpitäen, sanoi Aasian markkinoita seuraavan AxiTraderin päästrategi Greg McKenna.

Omat autokauppiaatkin vastustavat

– Autojen tuonnin käsitteleminen turvallisuusuhkana olisi itseaiheutettu taloudellinen katastrofi amerikkalaisille kuluttajille, autokaupoille ja autokauppojen työntekijöille, sanoo amerikkalaisen autokauppojen yhdistyksen puheenjohtaja Cody Lusk uutistoimisto Bloombergille (siirryt toiseen palveluun).

Myöskään Washingtonissa sijaitseva kansainvälisten autonvalmistajien ryhmä Global Automakers ei pidä ideaa hyvänä.

– Yhdysvaltain autoteollisuus menestyy ja kasvaa. Meidän tietääksemme kukaan valmistaja ei vaadi tällaista suojelua. Tämä tie johtaa vain autojen hintojen nousuun ja valikoiman supistumiseen Yhdysvalloissa, sanoo Global Automakersin toimitusjohtaja John Bozzella.

mustang 2019
Amerikkalaisen autoteollisuuden ikoni elää: Ford Mustangin 2019 malli Detroitin autonäyttelyssä.Erik S. Lesser / EPA-EFE

On myös jo epäilty, saako Trumpin uhkaus tulleistakaan liikettä Nafta-neuvotteluihin.

– Kaikki tietävät, että asian selvittäminen vie kauan, eivätkä tullit menestyisi ensimmäisessäkään tuomioistuinkäsittelyssä, sanoi kauppalakimies Daniel Ujczo.

Saksalaisilla tehtaita Yhdysvalloissa

Saksalaiset Volkswagen ja BMW Group korostavat, että vapaakauppa tuo hyvinvointia, kun taas yksipuoliset kaupan esteet auttavat harvoin ketään.

Saksalaiset valmistavat Yhdysvalloissa enemmän autoja kuin vievät sinne Saksassa valmistettuja. Itse asiassa BMW on Yhdysvaltain suurin autojen vientiyritys tuotteiden arvolla mitattuna. BMW:llä on suuri tehdas Etelä-Carolinassa.

Saksalaisyhtiöillä on Yhdysvaltain markkinoille suunnattuja autotehtaita myös Meksikossa. Viime aikoina tuotantoa on siirretty Yhdysvalloista Meksikoon.

Presidentti Trump on ärhennellyt hänen mielestään epäreiluista autotulleista EU:lle.

Amerikkalaisista autoista peritään EU:ssa 10 prosentin tulli, kun taas eurooppalaisista autoista Yhdysvalloissa 2,5 prosentin tulli. Avolava- ja kuorma-autojen tullit ovat puolestaan toisin päin: 25 prosenttia Yhdysvalloissa ja keskimäärin 14 prosenttia EU:ssa.

Lähteet: AFP, AP, Reuters

Lue seuraavaksi