Juna- tai bussimatkustaja saa jatkossakin auton säältä suojaan Lahden matkakeskuksessa

Lahden matkakeskuksessa on vähän pysäköintipaikkoja katon alla, ja robottiparkin purkaminen karsii niitä entisestään. Tilanne paranee todennäköisesti lähivuosina.

pysäköinti
Toimistotalo ja kulku pysäköintihalliin
Suvi Turunen

Robottiparkin purkaminen BW-tornitalosta vähentää juna- ja bussimatkustajien mahdollisuuksia pysäköidä katon alle.

Uudenlaisen laitoksen piti tarjota 200 paikkaa, joista osaa olisivat käyttäneet toimistojen työntekijät ja osaa he, jotka tulevat matkakeskukseen autolla, mutta jatkavat matkaa julkisella liikenteellä.

Jos robottiparkin tilalle rakennetaan tavanomaisia pysäköintipaikkoja, niitä mahtuu samaan tilaan vain 100. Lisänä ovat nykyisen parkkihallin kuutisenkymmentä paikkaa.

Ne ovat kuitenkin jo nyt kovassa käytössä, ja parkkihalli on usein jo täynnä, kun bussiin tai junaan omalla autolla tuleva etsii pysäköintipaikkaa.

Puoli tuntia junamatkan päälle ei käy

Lahden Pysäköinti Oy on vuokralaisena BW Towerin pysäköintitiloissa. Toimitusjohtaja Sari Alénin mukaan parkkiruutujen vähentyminen on harmillinen takaisku.

– Meidän pitää pohtia, kannattaako sinne jäädä, Alén kertoo.

BW Towerin rakentaja YIT koekäytti robottiparkkia syksystä 2017. Yhtiö kertoi vastikään, ettei se ota laitosta vastaan, koska robottiparkki ei toiminut riittävän nopeasti käyttäjämäärään nähden.

Auton saaminen ulos parkista kesti kolmisen minuuttia asiakasta kohti. Lahden Pysäköinnin Alén toteaa, että jos esimerkiksi junasta tulija joutuu kymmenen pysäköijän jonossa viimeiseksi, venyy odotusaika kohtuuttoman pitkäksi.

Kaava sallii uudet paikat

Lahden kaupunki neuvottelee YIT:n kanssa pysäköintirakentamisen vaihtoehdoista. Kaupunki on kaavoittanut matkakeskuksen alueen niin, että sinne on mahdollista rakentaa uusia autopaikkoja, joilla on katto päällä.

Asemakaava-arkkitehti Kimmo Sutisen mukaan kaupunki on luvannut ely-keskukselle ennen matkakeskuksen rakentamista, että siellä on kaikkiaan 600 niin sanottua liityntäpysäköintipaikkaa eli bussi- ja junamatkustajille laskettua parkkiruutua.

Kaava sallii katetun pysäköintialueen rakentamisen radan eteläpuolelle. Radansivunkadun pysäköintikentälle saisi rakentaa katon, jonka alle tulisi 90 paikkaa ja päälle toiset 90.

– Moisionkadulla on hieman ironisesti robottiparkin mahdollistava kaava, mutta sinne voi rakentaa myös tavallisia pysäköintipaikkoja, kertoo asemakaava-arkkitehti Kimmo Sutinen.

Moisionkadulle saisi maan alle ja maan tasolle yhteensä 50–60 pysäköintipaikkaa.

Länsipuolelle maanalainen pysäköintilaitos

Matkakeskuksen länsipuolen asuin- ja toimistokorttelin alle on tulossa paikat kaikkiaan noin 450 autolle, ja niistä vastaavat tonttien omistajat Pasi Tinnilän Liberi Oy ja VR Group.

Tinnilän mukaan vanhan postitalon purkamista ja alueen rakentamista suunnitellaan parhaillaan, ja kesällä tehdään päätöksiä, missä muodossa korttelia rakentamista ryhdytään toteuttamaan.

Vaikka parkkihalli on tehtävä tulevia asukkaita ja työntekijöitä varten, sitä voisi hyödyntää myös liityntäpysäköinnissä.

– Pysäköintihalleista tehdään joka tapauksessa oma yhtiönsä, ja siihen etsitään toimijaa, Tinnilä toteaa.