Kuluttajariitalautakunta: Finnair polkee asiakkaiden oikeuksia, 600 euron korvaus jäi maksamatta, ja yhtiö päätyi viranomaisen "mustalle listalle" – keskustele

Lentoyhtiön mielestä Suomen kuluttajaviranomaisten kanta poikkeaa muiden EU-maiden linjasta. Voit keskustella aiheesta jutun lopussa.

kuluttajansuoja
Matkustajia lentokentällä.
Elina Ervasti / Yle

Lentoyhtiö Finnair on joutunut jälleen kuluttajaviranomaisten hampaisiin.

Finnair on ainoa valtionyhtiö, joka löytyy tänään perjantaina valmistuneelta kuluttajariitalautakunnan seurantalistalta. Niin kutsulle mustalle listalle päätyvät yritykset, jotka eivät ole noudattaneet lautakunnan suosituksia. Tuoreella listalla on yhteensä 19 yritystä.

Lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg pitää Finnairin tapausta periaatteellisesti merkittävänä. Hänen mukaansa valtio-omisteisten yhtiöiden pitäisi noudattaa kuluttajansuojaa esimerkillisesti.

– Vaikuttaa siltä, että Finnair on päinvastoin keskimääräistä huonompi kuluttajansuojan toteuttaja, Ståhlberg sanoo.

Viranomaisen seurantalistalle Finnairin siivitti yksittäistapaus, mutta Ståhlbergin mukaan lautakunnan tiedossa on myös muita tapauksia, joissa Finnair ei ole noudattanut suosituksia.

Valtio-ohjausyksikkö ei halunnut kommentoida asiaa Ylelle perjantaina. Finnair on todennut aiemmin, että sen mielestä Suomen viranomaisten kanta poikkeaa EU-maiden linjasta.

600 euron korvaus jäi maksamatta

Seurantalistalle päätyi tapaus, jossa Finnair jätti maksamatta asiakkaalleen lautakunnan suositteleman 600 euron korvauksen lennon viivästymisen takia. Vakiokorvaussumma perustuu EU-asetukseen.

Valituksen lautakunnalle tehnyt nainen oli matkalla Helsingistä Hongkongin kautta Melbourneen. Hän myöhästyi jatkolennolta Finnairin koneen teknisen vian takia.

Lentoyhtiön mukaan kyseessä oli niin kutsuttu poikkeuksellinen olosuhde, joka ei velvoittaisi korvauksiin, mutta lautakunta oli toista mieltä.

Kuluttajariitalautakunta totesi ratkaisun perusteluissaan, että EU-tuomioistuimen ratkaisukäytäntöjen perusteella tekninen vika voi hyvin harvoin olla tällainen poikkeus.

Finnair ollut tarkkailussa jo pitkään

Finnair on ollut kuluttajaviranomaisen seurantalistalla kerran aiemmin, vuonna 2015.

Lentoyhtiöstä on muodostunut viime vuosina kuluttajariitalautakunnan vakioasiakas. Vuonna 2017 Finnairin toiminnasta kanneltiin viranomaiselle 700 kertaa. Viiden vuoden aikana valitusten määrä on kaksinkertaistunut.

Yhtiö on saanut toistuvasti kyseenalaista kunniaa siitä, että se jättää maksamatta lennon viivästymisestä johtuvia korvauksia. Yleensä Finnair tarjoaa sovintoratkaisuna lahjakorttia tai käteistä rahaa, joiden arvo alittaa vakiokorvauksen.

Asiasta on älähtänyt myös Kuluttajaliitto.

Markkinaoikeudessa on kesken kuluttaja-asiamiehen kantelu, jossa vaaditaan kieltoa menettelyyn.

Finnair katsoo, ettei sillä ole EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisujen mukaan korvausvelvollisuutta, jos myöhästymisen tai perumisen aiheuttanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä.

Voit keskustella aiheesta jutun lopussa.

Lisää aiheesta:

Kuluttajaliitto moittii Finnairin korvauksia kovin sanoin – Finnair: Valitukset ovat itse asiassa laskussa

Finnair on kuluttajariitalautakunnan vakioasiakas – joka kymmenes valitus koskee sinivalkoisia siipiä

Finnair markkinaoikeuteen matkustajien oikeuksien polkemisesta – "Olemme hämmentyneitä"