Liikenneministeri: VR:stä eriytettävät yhtiöt aloittavat toimintansa ensi vuoden alusta – Ratahankkeisiin rahaa työeläkeyhtiöiltä

Valtion omistama uusi kalustoyhtiö vuokraa vetureita ja vaunuja Suomen raideliikennemarkkinoille tuleville yhtiöille. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan kiinnostuksensa on ilmaissut kymmenkunta ulkomaista yritystä.

rautatieliikenne
Anne Berner
Anne BernerVesa Toppari / Yle

EU:n edellyttämä ja maan hallituksen vauhdikkaasti ajama raideliikenteen uudistaminen etenee täyttä höyryä. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo, että VR:stä eriytettävät ja raideliikenteen kilpailun mahdollistavat yhtiöt aloittavat toimintansa jo ensi vuoden alussa.

VR:stä eriytetään kolme uutta yhtiötä. Uudistuksessa synnytetään kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö ja kunnossapitoyhtiö.

– Eriyttämisen aikataulu on tämän vuoden loppuun mennessä ja yhtiöiden on tarkoitus aloittaa toimintansa ensi vuoden alusta, Berner sanoo.

– Näiden yhtiöiden omistus on sataprosenttisesti valtion, Berner selventää.

Pienetkin markkinat kiinnostavat, kun tarjolla on vuokrakalustoa

Uudet yhtiöt mahdollistavat henkilöjunaliikenteen avaamisen kilpailulle. Tavaraliikenne raiteilla on avattu kilpailulle jo aiemmin.

Uusi kalustoyhtiö vuokraa vetureita ja vaunuja Suomen junaliikennemarkkinoille tuleville yhtiöille. Suomen markkinoiden uskotaan kiinnostavan kilpailjoita, kun tarjolla on vuokrakalustoa eikä bisnekseen hyppääminen enää vaatisi suuria investointeja.

Ministerin mukaan kiinnostuksensa on esittänyt kymmenkunta yritystä, pääosin ulkomailta.

– Saisimme muitakin liikennöimään näille meidän raiteille, Berner toteaa

– Annamme käyttöön kalustoa ja huolehdimme siitä, että käytettävissä on myös kunnossapitoa niin silloin on mahdollista synnyttää kilpailua puhtaasti tästä liikennöinnistä.

Veturimiesten Liiton puheenjohtaja Tero Palomäki on toista mieltä.

–Valtion pitäisi jatkossakin rakentaa radat ja liikennöivien yritysten invstoida kalustoon, Palomäki sanoo.

– Näin saisimme raideliikenteeseen aidosti kasvua.

Valtio varautunut suuriin investointeihin

Uusi toimintamalli vaatii myös suuria investointeja. Ministerin mukaan siihen on varauduttu.

– Olemme varautuneita siihen, että etenkin kalustohankintoja varten tulevaa kalustoyhtiötä on tarve pääomittaa, Berner sanoo.

– Tähän kalustohankintaan ei tule pääomitusta muualta kuin valtiolta tai julkiselta sektorilta, Berner täsmentää.

Ministerin mukaan rataverkkoon ja muuhun infraan rahaa voi olla luvassa muualtakin.

– Infraan voi olla tarve saada pääomitusta myöskin EU:sta. Sellaisia rahoitusmalleja, jotka sisältävät myös muita rahoituskeinoja, kuten EU:n rahoitusta tai työeläkeyhtiöiden rahoitusta, Berner kertoo.

Veturiliitto näkee uudistuksessa isoja ongelmia

Veturimiesten Liiton puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo suhtautuvansa uudistukseen suurella varauksella.

– Ongelma on, että Suomen markkinat on pienet.

–Valtio on suunnitellut investoivansa suuria määriä, mutta saadaanko rahalla Suomeen oikeasti lopulta mitään, Pälomäki hämmästelee.

Palomäki sanoo, että hanke näyttää enemmänkin siltä, että vientiteollisuudelle oltaisiin rakentamassa piilotukea.

– Riski on myös siinä, että hankkeisiin alkaa tulla ulkomaista pääomaa.

Raideliikenteen uudistuksen taustalla on EU-direktiivi, joka edellyttää kilpailun avaamista. Uusia yhtiöitä Suomen henkilöjunaliikenteessä nähtäneen jo lähivuosina.