Olipa yllätys – Tanssin talolle löytyi johtaja pienestä kriisiteatterista

Helsinkiin nousevan Tanssin talon ensimmäinen johtaja Matti Numminen on työskennellyt lakkautusuhan alla olevassa Riihimäen teatterissa teatterinjohtajana. Numminen aloittaa Tanssin talon vetäjänä joulukuun alussa.

Tanssin talo
Matti Numminen
Matti Numminen nousee Tanssin talon johtajaksi piskuisesta Riihimäen teatterista.Tanja Heino / Yle

Matti Numminen, 34, on yhtä hymyä. Hänet on valittu historian ensimmäiseksi Tanssin talon johtajaksi.

Tanssille pyhitetty, Helsingin Kaapelitehtaalle rakennettava kansainvälinen ja valtakunnallinen vierailuteatteri avataan näillä näkymin elokuussa 2020, ja rakennustöiden on määrä alkaa tämän kesän lopulla.

Numminen nousee tehtävään kriisiteatterista. Hän on johtanut pientä Riihimäen teatteria kolme ja puoli vuotta, ja sinä aikana teatteri on kamppaillut hengestään Riihimäen kaupungin leikkauksissa, eikä teatterin kohtalo ole vieläkään selvä.

Nummisen johtajaksi nimittänyt Tanssin talon hallitus kertoo tiedotteessaan pitävänsä häntä juuri sellaisena ratkaisukeskeisenä ihmisenä, jota Tanssin talo tarvitsee toiminnan käynnistämisessä.

– Riihimäen teatteri on kasvattanut minua sellaiseen kylmäpäisyyteen, mitä tarvitaan, kun paineita tulee monelta suunnalta, Numminen sanoo.

Hän on pystynyt omien sanojensa mukaan pitämään teatterinsa toimintakykyisenä, vaikka lunta on tullut välillä rajusti tupaan.

– Vaikka Riihimäen teatteri on pieni, se on ollut myös erittäin muuntuva ja eteenpäin katsova, Numminen kehuu.

Hänen kaudellaan Riihimäellä on kehitelty muun muassa digiteatteria, jossa on tutkittu digitaalisuuden mahdollisuuksia teatterissa taiteen näkökulmasta.

Nummisen johtama teatteri valittiin myös Vuoden teatteriksi. Se on alan valtakunnallinen tunnustus.

Havainnekuva Tanssin talosta
Tanssin talo rakennetaan Helsingin Kaapelitehtaalle.JKMM Arkkitehdit Oy & Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy

Kansainvälinen kokemus puuttuu

Tanssin talon johtajalta vaaditaan kansainvälistä kokemusta ja sitä Nummisella ei ole.

Moni tanssin kentällä veikkasi, että tehtävään valittaisiin Virve Sutinen, 56, joka johti Tukholman Tanssin taloa vuosina 2008–2013. Sutinen on tätä nykyä Berliinin nykytanssifestivaalin taiteellinen johtaja.

Numminen myöntää, että hänellä on kansainvälisyydessä vielä tekemistä.

Hän muistuttaa, että Tanssin talo kuuluu jo nyt eurooppalaisten tanssin talojen verkostoon.

– Ajattelin, ettei minun tarvitse olla vielä tässä vaiheessa kovin verkottunut, koska voin ottaa sen verkoston myöhemmin haltuun ja laajentaa sitä omien intressieni mukaan.

Nummisella on Tanssin talon johtajana lähes sama katsojatavoite kuin Kansallisteatterin pääjohtajalla Mika Myllyaholla. Myllyaho pitää Tanssin talon 150 000 katsojan vuositavoitetta aikamoisena haasteena.

– Se on jo Kansallisteatterille suuri haaste saada pääkaupunkiseudulta vajaat 200 000 ihmistä katsomaan taideteatteria, Myllyaho toteaa.

Tanssin talon tuleva johtaja myöntää, että 150 000 katsojan vuosittainen tavoite on kova haaste, mutta muistuttaa, että laskelmat on tehty realistiselle pohjalle. Luku on saatu, kun Tanssin talon katsojamäärä on laskettu 60 prosentin käyttö- ja täyttöasteella.

Tanssin taloon tulee kaksi salia. Uudisrakennuksessa on 700 ihmisen katsomo, ja Kaapelitehtaan Pannuhalliin tuleva pieni katsomo vetää 250 henkeä.

Uudella johtajalla on niiden täyttämisessä tekemistä.

Havainnekuva Tanssin talosta
Tanssin taloon tulee kaksi salia. Iso vetää 700 ja pieni 250 katsojaa.JKMM Arkkitehdit Oy & Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy

Markkinointi mukaan taiteelliseen työhön

Sisällön lisäksi myynnillä ja markkinoinnilla on keskeinen rooli Tanssin talon menestyksessä. Tanssitaide on haastava, aineeton tuote myytäväksi.

Numminen uskoo, että esittävien taiteiden markkinoinnissa ja myynnissä on vielä konventioita, joita pitäisi pystyä uudistamaan.

Markkinoinnillinen ja myynnillinen prosessi pitäisi hänen mukaansa olla osa taiteellista prosessia.

– Se pitäisi ymmärtää taideorganisaatioissa taiteellisena työskentelynä, Numminen toteaa.

Silloin markkinointi pystyisi Nummisen mukaan tuomaan oman panoksensa vielä voimallisemmin mukaan yhteiseen hyvään.

– Markkinoinnin roolin korostamisella en toki tarkoita sitä, että markkinoinnin kanssa kävellään taiteen yli, Numminen selventää.

Tanssin taloon palkataan vielä tämän vuoden aikana viestintä- ja markkinointipäällikkö.

– Hänen kanssaan pidetään huoli siitä, että markkinoinnillinen ja myynnillinen näkökulma pysyy koko ajan mukana toiminnan suunnittelussa, Numminen painottaa.

Tanssin talon profiili on vielä epäselvä, ja taloa on markkinoitu tähän asti ympäripyöreästi kaikille tanssilajeille avoimeksi koko kansan tanssikeskukseksi. Se arveluttaa taidetanssin ystäviä, jotka pelkäävät, että talon ohjelmistosta tulee lopulta viihdepainotteinen, kun muukaan ei myy.

Numminen tunnistaa huolen.

– Yritän kyllä tehdä kaikkeni, ettei niin käy.

Matti Numminen
Matti Numminen saa työparikseen ohjelmapäällikön. Yhdessä he suunnittelevat talon taiteellista ohjelmistoa.Tanja Heino / Yle

Johtaja osallistuu taiteelliseen suunnitteluun

Koko tanssin kirjo tuskin näkyy Tanssin talossa joka vuosi, mutta Numminen ajattelee ohjelmiston rakentamista pitemmällä tähtäimellä.

– Voimme tarjota kaikkea kaikille esimerkiksi kolmivuotiskausina, Numminen pohtii.

Sen lisäksi Tanssin talossa voisi Nummisen mukaan järjestää monipuolisia, kevyitä tanssifestivaaleja, joissa tarjoiltaisiin esimerkiksi makupaloja tulevasta ohjelmistosta.

Tanssin talo on joka tapauksessa tanssin lippulaiva, joka määrittää jatkossa pitkälti sen, mikä on kiinnostavaa tanssissa juuri nyt.

Kansainväliset vierailuesitykset ja Tanssin talon itse tuottamat kansainväliset esitykset ovat Nummisen mukaan keskeinen osa talon toimintaa.

Ohjelmistosuunnittelun avuksi on jo alettu laatia arviointityökalua, jonka perusteella valintoja tehdään. Tanssin talon tuleva johtaja puhuu ohjelmistovalintojen läpinäkyvyydestä.

– Kun sellainen kriteeristö on olemassa ja nähtävillä, sen avulla on helppo perustella tehdyt valinnat, Numminen toteaa.

Johtajan työpariksi Tanssin taloon palkataan ohjelmapäällikkö, joka suunnittelee talon ohjelmistoa. Tilanne on tuttu, sillä Riihimäen Teatterissa Numminen työskenteli yhdessä taiteellisen johtajan kanssa.

– Työskentely on ollut varsin keskustelevaa, Numminen selventää.

Tanssin talossa johtaja osallistuu myös taiteelliseen suunnitteluun.

– Koska en ole tanssija, enkä tanssin ammattilainen, minun on kyettävä luottamaan ohjelmistopäällikön ymmärrykseen sisällöissä, Numminen sanoo.

Kaikki lähtee niistä.

– Sisällön täytyy olla erinomaisessa kunnossa, ja sen täytyy palvella mahdollisimman laajaa yleisöä, Numminen kiteyttää.