Kelirikon piinaamiin metsäteihin lisää rahaa: Kestävät jatkossa entistä raskaampia puutavara-autoja

Kunnossapitoa lisätään eniten liikennöidyllä metsätieverkolla. Valtion mailla on 36 000 kilometriä metsäautoteitä ja noin 1000 siltaa.

Tieolosuhteet
Kelirikkoinen tie ja kyltti.
Minna Keinänen / Yle

Metsähallitus lisää rahoitusta metsätieverkon ylläpitoon ja rakentamiseen. Vuosittainen summa nousee nykyisestä 15 miljoonasta eurosta 17 miljoonaan euroon.

Tavoitteena on, että jatkossa metsäautotiet kestäisivät paremmin sateisten syksyjen ja lauhojen talvien kelirikot ja reiteillä voitaisiin ajaa nykyistä raskaammilla puutavara-autoilla.

Maanteiden kelirikko on tänä vuonna ollut pahin 20 vuoteen. Painorajoituksia on ollut lähes koko maassa, yhteensä noin 4 000 soratiekilometrillä. Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) totesi toissa viikolla, että ilmastonmuutoksen myötä, keliosolosuhteista on odotettavissa pysyvämpi ilmiö, ja että korjasvelan vähentämiseksi rahaa tulee saada lisää.

Metsähallituksen mukaan hyväkuntoinen tieverkko on perusedellytys luotettaville ympärivuotisille puuntoimituksille ja metsätalouden harjoittamiselle.

– Eniten liikennöidyn metsätieverkon kunnossapitoa lisätään, jolloin toistuvien peruskorjausten tarve vähenee jatkossa. Metsätiet parannetaan uusimpien metsätienormien mukaisiksi, toteaa kehittämisasiantuntija Kari Louhisalmi Metsätalous Oy:stä.

Valtion mailla on 36 000 kilometriä metsäautoteitä ja noin 1000 siltaa. Metsätalouden lisäksi ne palvelevat myös muuta käyttöä kuten metsästystä, marjastusta, sienestystä ja retkeilyä. Tutkimusten mukaan 85 prosenttia Metsähallituksen metsäteiden käytöstä on virkistyskäyttöä sekä matkailun ja porotalouden liikennettä.