Hyppää sisältöön

Ruotsin suuret kaupungit yrittävät estää kuorma-autoiskut liikenteen älyjärjestelmillä

Tukholman keskustaan suunnitellaan vyöhykkeitä, jonne kaikilla ei ole lupa ajaa.

Tukholman iskussa käytettyä kuorma-autoa siirrettiin pois iskupaikalta huhtikuussa 2017. Kuva: Maja Suslin / EPA

TUKHOLMA Drottninggatan Tukholmassa, Promenade des Anglais Nizzassa, Breitscheidplatz Berliinissä. Kuorma-autoiskut väkijoukkoon järkyttivät ihmisiä eri puolilla Eurooppaa ja saivat kaupunkien päättäjät miettimään, miten vastaavat hyökkäykset estetään tulevaisuudessa.

Ruotsissa suuret kaupungit Tukholma ja Göteborg alkoivat Drottninggatanin iskun jälkeen kehittää autoteolllisuuden, operaattorien ja tutkijoiden kanssa geofence-paikannusjärjestelmää. Tarkoituksena on, että raskaisiin ajoneuvoihin asennettava tekniikka vaikeuttaa kuorma-autojen kaappauksia ja terrori-iskuja, joissa ajoneuvoja käytetään aseina.

Kaupunkien sisälle suunnitellaan nyt vyöhykkeitä, joilla olisi erilaisia nopeusrajoituksia. Vyöhykkeen vaihtuessa geofence-paikannusjärjestelmään kytketty ajoneuvo jarruttaa automaattisesti kuljettajan kaasujalasta välittämättä. Järjestelmää on jo kokeiltu esimerkiksi julkisen liikenteen reiteillä, mutta sitä on tarkoitus laajentaa tulevina vuosina.

Pääsy turvallisuuskohteisiin estetään

Ajoneuvolle voi myös luoda reitin, josta poikkeaminen aiheuttaa hälytyksen. Järjestelmään kytkettyjen ajoneuvojen kulku näkyy digitaalisella kartalla.

Liikenneturvallisuusjohtaja Maria Kraft Ruotsin liikennevirastosta sanoo, että vyöhykkeillä voisi turvata esimerkiksi alueita, joissa liikkuu paljon ihmisiä, kuten toreja ja kävelykatuja.

– Kävelykatu Drottninggatan tai Tukholman vanhakaupunki voisivat olla sellaisia, Maria Kraft arvelee.

Liikenneturvallisuusjohtaja Maria Kraft Ruotsin liikennevirastosta. Kuva: Riikka Uosukainen / Yle

Myös valtiopäivätalon ja kuninkaanlinnan ympäristöä pidetään turvallisuussyistä alueina, joilla olisi alhainen, viiden tai kymmenen kilometrin tuntinopeus ja rajoitettu ajo-oikeus.

Tekniikka on valmiina

Projektissa mukana olevien Scanian ja Volvon edustajien mukaan ajoneuvoissa käytettävä tekniikka on jo kokeiltua ja valmiina, mutta ohjelmiston luotettavuutta ja tietoturvaa pitää testata. Hakkereita pidetään yhtenä riskinä.

Yhteiskunnan tehtävänä on hoitaa datasiirroille riittävä verkko ja säädökset kuntoon. Autoteollisuus uskoo, että ajoneuvokanta uudistuu tulevina vuosina, myös ympäristösyistä.

Terrorismin torjunnan lisäksi Tukholman kaupunki näkee hankkeessa tilaisuuden vähentää kaupunkien saasteita ja melua ja parantaa ihmisten terveyttä.

Tukholman liikennejohtaja Jonas Eliasson. Kuva: Riikka Uosukainen / Yle

Sähkökuorma-autot ajaisivat öisin

Tukholman liikennejohtajan Jonas Eliassonin mielestä kaupunki voi tehdä tulevina vuosina teollisuuden ja yritysten kanssa luovia ja nokkelia liikenneratkaisuja. Esimerkiksi sähköllä toimiville kuorma-autoille voi syntyä markkina.

– Ne voisivat lähes äänettöminä ajaa lasteja öiseen aikaan Tukholman ytimessä, mikä ei ole ollut raskaalle liikenteelle mahdollista. Se olisi huomattava etu sekä kuljetusliikkeille että niille, jotka vastaanottavat tavaraa, Eliasson visioi.

Vaikka paikannusjärjestelmää on käytetty ja kokeiltu liikenteessä jo vuosia eri tavoin, kukaan projektissa mukana olevista ei halua veikata, milloin älykkäitä kuorma-autoja ajetaan ruotsalaisissa kaupungeissa.

.
.