Silja Line laittoi legendaarisen tunnuskappaleensa vaihtoon – kyse "ei varsinaisesti" rahasta

Tallink Siljan mukaan uusi mainoskappale mukailee alkuperäistä tunnistettavasti. Keskustele aiheesta jutun lopussa.

mainosmusiikki
Silja Symphony
Tallink Silja

Tii dii dii – ti di di di di – ti di di di di

Silja Linen tunnusmusiikki on yksi Suomen tunnistettavimmista mainoskappaleista. Sen tunnistaa parista ensimmäisestä sävelestä ja se vie välittömästi laivamatkan tunnelmaan. Mielikuvamarkkinointia parhaasta päästä.

Tunnuskappale on ranskalaisen elokuvasäveltäjän Francis Lain sävellys Un homme et une femme. Sävellys on samannimisestä ranskalaiselokuvasta (suom. Mies ja nainen, 1966), jonka ohjasi Claude Lelouch.

Kappale on ollut käytössä Silja Linen mainoksissa 1970-luvulta lähtien.

Kuuntele tunnusmusiikki täältä (siirryt toiseen palveluun).

Nyt legendaarisen kappaleen käyttö sellaisenaan loppuu Silja Linen mainoksissa. Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd selventää sähköpostitse, että tunnusmusiikkia on uudistettu brändistrategiatyön yhteydessä. Uusi sävellys mukailee vanhaa kappaletta.

– Uusi tunnusmusiikki sisältää tunnistettavia elementtejä Silja Linen rakastetusta musiikista. Olemme halunneet kunnioittaa vanhaa mutta tuoda musiikkia enemmän tähän päivään sopivaksi.

Raikas tuulahdus Euroopasta

Un homme et une femme -kappale otettiin Silja Linen mainoksiin 1970-luvun alussa.

laivayhtiön mainontaa tuolloin tehnyt Erkki Yrjölä kertoo Valkeat laivat -blogissa (siirryt toiseen palveluun), että kappale sopi hyvin mainoksiin, sillä se oli raikas tuulahdus Euroopan sydämestä. Se toi mainokseen haluttua lisäväriä.

– 1970-luvun alussa oli tavallisempaa, että mainokseen sävellettiin musiikki varta vasten. Yhdessä Ritva Helismaan työryhmän kanssa päädyttiin kuitenkin siihen tulokseen, että juuri tämä Mies ja nainen -sävelmä sopisi Silja Linelle hyvin. Emme vielä silloin oivaltaneet millainen kultakimpale ja hitti meillä oli käsissämme, Yrjölä muistelee.

Yrjölä kertoo myös, että kappaleen käyttöoikeudet ostettiin Mies ja nainen -elokuvan levitysyhtiöltä edulliseen hintaan.

Alkuperäistä mukaillen

Yleensä alkuperäiskappaleen käyttäminen mainoksessa voi tulla hyvinkin kalliiksi tekijänoikeuskorvausten takia.

Tätä on pystytty kiertämään siten, että on sävelletty alkuperäistä muistuttava uusi kappale, eli pastissi. Esimerkiksi kosmetiikkamainoksissa on kuultu kappaleita, jotka muistuttavat tämän hetken jättihittejä olematta kuitenkaan täysiä plagiaatteja.

Silja Linen päätös luopua vanhan tunnuskappaleen käytöstä ei kuitenkaan liity tekijänoikeuksiin, vakuuttaa viestintäjohtaja Marika Nöjd.

– Musiikin hinta ei ole varsinaisesti uudistuksen takana. Kyse on musiikin modernisoinnista tähän päivään.

Kuinka paljon uusi tunnuskappale sitten mukailee alkuperäistä?

– Uudessa musiikissa on selkeitä tunnistettavia elementtejä aikaisempaan brändimusiikkiin, joten vanhaa tunnusmusiikkia ei siis ole hävitetty. Mutta olemme halunneet tuoda myös uusia vivahteita musiikkiin, Nöjd kirjoittaa.

Uutta mainosmusiikkia voi kuulla täältä (siirryt toiseen palveluun).