500 kilometrin palolento lennetään nyt kahdesti päivässä – "Vaikka tulisi parin päivän ukkoskuuro, lennot eivät vielä pysähdy"

Nyt on niin kuivaa, että palolentoja on lennetty päivittäin parin viikon ajan. Viime vuonna Etelä-Pohjanmaalla ei lennetty kertaakaan.

metsäpalot
Jaakko Männistö lentää lentokonetta
Seinäjoen lentokentältä on lennetty palolentoja viime viikot kahdesti päivässä suuren metsäpaloriskin takia. Metsäpalot on helpompi havaita taivaalta ja pelastuslaitos pystytään opastamaan palopaikalle tarkasti metsäalueelle.

Jaakko Männistöllä ja Jari Sivulalla ei ole nyt toukokuussa ollut ongelmaa, miten käyttäisivät vapaapäivänsä. Kaksikon ovat pitäneet kiireisinä palolennot, joita on lennetty Seinäjoen lentokentältä kahdesti päivässä suuren metsäpalovaaran vuoksi jo lähes parin viikon ajan.

Tiistai-iltana Männistö ja Sivula valmistautuivat lentämään Seinäjoen palolentotukikohdan tämän vuoden 25. lennon. Tukikohdassa ei muisteta, milloin viimeksi metsäpalovaara olisi ollut näin suuri.

– Olen ollut pian nelisenkymmentä vuotta näissä touhuissa mukana, mutta näin kuivaa kautta ei ole ollut ja nyt eletään vasta toukokuuta, Seinäjoen palolentotukikohdan päällikkönä toimiva Männistö kertoo.

– Minä olen ollut mukana touhussa jo 80-luvun alkupuolelta. Tämä on ollut todella poikkeuksellinen kevät ja kesä, kun lennetään näin tiuhaan ja metsäpalovaroitus on ollut voimassa näin pitkään, Jari Sivula lisää.

Metsäpaloindeksi ilmaistaan asteikolla 0–6. Kun indeksi on 4 tai yli, lähtee palolentokone ilmaan ilman erityistä käskyä. Ilmatieteen laitoksen mukaan indeksi on nyt korkeimmillaan eli kuusi.

Vuodet eivät ole samanlaisia, sillä viime vuonna Etelä-Pohjanmaan alueella ei tehty yhtään palolentoa.

Ilmakuva lentokoneen sisältä
Etelä-Pohjanmaalla tiistaina näytti rauhalliselta metsäpalojen suhteenJarkko Heikkinen / Yle

Sama reitti joka kerta

Palolennoilla on Sivulan mukaan ennaltaehkäisevä vaikutus. Metsäpalot on helpompi havaita taivaalta käsin ja pelastuslaitos pystytään opastamaan palopaikalle tarkasti.

– Kun oikea metsäpalo syttyy, on kiire ja tosi kyseessä. Palolennot ovat nyt tarpeen. Nopealla reagoinnilla voidaan pelastaa paljon ja säästää monta työtuntia palomiehiltä, itsekin palomiehenä työskentelevä Sivula kertoo.

Palolennot toteutetaan Etelä-Pohjanmaalla vapaaehtoisvoimin. Lentoringissä on mukana kymmenen lentäjää ja parikymmentä tähystäjää.

Seinäjoen palolentotukikohta lentää aina saman reitin: Seinäjoelta Lapuan Tiistenjoen kautta Ähtärinjärven ylle ja sieltä Kristiinankaupungin ja Vaasan seudun kautta takaisin kotikentälle Seinäjoelle.

Nopealla reagoinnilla voidaan pelastaa paljon ja säästää monta työtuntia palomiehiltä.

Jari Sivula

Viidensadan kilometrin reitti lennetään kahdesti päivässä. Koko Suomessa reittejä on kaikkiaan 26. Jokainen reitti on suunniteltu siten, että se päättyy lähelle toisen tukikohdan reittiä.

Jaakko Männistö ja Jari Sivula lentokoneen edessä
Jaakko Männistö ja Jari Sivula valmiina palolennolleMerja Siirilä / Yle

Vielä ei ole sadetta luvassa

Useat pelastuslaitokset ovat tehostaneet tiedottamistaan ja asettaneet rajoituksia kuivuuden vuoksi. Avotulta ei saa tehdä tällä hetkellä minnekään, ei edes rakennetuille tulipaikoille.

Keski-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla maastopaloja on sattunut toukokuun aikana parikymmentä kummassakin maakunnassa. Keski-Pohjanmaalla pelastuslaitoksia ovat työllistäneet erityisesti turvetyömaiden palot. Etelä-Pohjanmaalla metsäpaloja on tähän mennessä ollut neljäkymmentä.

Viesti erittäin suuresta metsäpalovaarasta on mennyt Etelä-Pohjanmaan alueella perille.

– Maakunnan väki on todella tarkkana, kun maasto on näin kuivaa. Ei siellä juuri savuja näy. Joskus aina jonkin verran karkaa, mutta meillä ei vielä ole yhtään ensihavaintoja, Männistö kertoo.

Sääennusteet näyttävät auringonottajan kannalta hyvältä, mutta metsäpalojen kannalta eivät. Sadetta ei ole luvassa ainakaan lähipäivinä.

– Vaikka tulisi parin päivän ukkoskuuro, niin lennot ei vielä pysähdy. Nyt on niin kuivaa, Männistö kertoo.